Våldtäktskultur, patriarkalt heterosex och manligt ansvar

januari 10, 2014 at 16:12 14 kommentarer

Daniel Swedin  skriver idag på Aftonbladet om hur sexuella övergrepp inte är kvinnors skam, utan allas våra normer. Artikeln är långt ifrån lika mansfientlig som en del av de texter Swedin tidigare har skrivit, och inte i närheten av Johan Ehrenbergs låga nivå, utan går att som man och motståndare till kollektiv skuldbeläggning tillgodogöra sig utan halsbränna.

Några reflektioner har jag dock, av både ”ris”- respektive ”ros”-karaktär.

Till exempel när Stellan Skarsgård konstaterar att sexualitet har blivit ett problem, och att varje sexuell akt inom de mest extrema delarna av feminismen mer eller mindre anses som en våldtäkt. Det avfärdar Swedin lättvindigt:

Det där är trams, men jag har hört det förut och alltid från män. Oftast från män som är äldre än jag, ofta från män som hade sitt politiska uppvaknade på de radikala 1960- och 1970-tal­en. Män som var unga i en tid av sexuell frigörelse och upplevde att de hade privilegiet att ha sex med många kvinnor utan att behöva bry sig om sociala stigman.

Jag gör en googling på ”heterosex är våldtäkt”, och får på de första två sidorna resultat bland annat upp två inlägg på en blogg som kallar sig Jävla Feministfitta. I inlägget ”Patriarkalt sex och våldtäkt” ställs frågan om det verkligen är så stor skillnad på patriarkalt sex (vilket i inlägget förstås som ”normalt” heterosex) och på våldtäkt? I inlägget ”Heterosex” beskrivs heterosex (återigen med epitetet ”patriarkalt sex” bitvis klistrat på sig) som en maktstruktur som skadar kvinnor.

En annan träff utgörs av en post hos välbesökta Fanny Arsinoe Åström, kort och gott betitlad ”Våldtäkt”. Här återfinner vi den något ögonbrynshöjande formuleringen ”Våldtäkt är inte väsensskilt från vanligt sex, det är snarare toppen av det patriarkala sexets isberg”. Det framläggs att kvinnan alltid är den ”underordnade” parten i heterosex, och att oket av patriarkatets existens gör att kvinnor (av rädsla för våld) ger män tillåtelse att utnyttja dem i form av vad vi brukar se som ”normalt” heterosex.

Not: Alltså, det där med ”normalt”… Jag har ingen som helst lust eller ambition att sätta gränser för vad som är ”rätt” sätt för samtyckande vuxna att ligga med varandra, och vet heller inte hur många som kör vanilla kontra hur många som sodomerar varandra med möblemanget. Don’t care, won’t ask…

Vill med detta ordval bara förtydliga att det alltså inte avses något väsensskilt från vad de flesta kan identifiera sig med i sina egna sexliv.

Ytterligare ett exempel återfinns i den diskussion Sara Schemnus hade med Jaylazkar, på temat ”heterosex som patriarkatets stöttepelare”. Följaktligen är Skarsgård inte alls så ute och cyklar som Swedin vill göra gällande – åsikten att vanligt heterosex utgör (sexuellt) våld mot kvinnor finns, och är (om än relativt ovanlig) inte helt och hållet marginell.

Nog om det. Huvudpoängen i Swedins text handlar istället om att även ifall kvinnor skall uppmuntras att ta kontroll och ägarskap över sin kropp, bör männens ansvar för att bryta de normer och strukturer som upprätthåller våldtäktskulturen (Swedin använder för all del inte det specifika ordet) inte bortses ifrån:

Unga kvinnor ska […] ta kontrollen och värna om sina personliga kroppar utan snack om sociala regler och utan prat om vilken sorts sex som känns rätt och okej. Männen har över huvud taget ingen roll att spela i Ebba Witt-Brattströms modell.

Det tror jag att vi har.

Det här handlar om normer och strukturer. Det handlar om gränser och var de ska dras. […] I DN-texten hyllas Ester för att hon tar kontrollen när hon känner sig utnyttjad, men Hugo Rasks beteende – det verkligt problematiska – låter Witt-Brattström passera.

Om det måste vi prata om vi någonsin ska kunna förändra något och försäkra oss om att […] unga kvinnors kroppar alltid värnas.

För det första skulle vän av ordning kanske konstatera att unga personers kroppar alltid bör värnas från övergrepp. Även om kvinnor kanske är mer utsätta, är det onödigt att göra retoriken enkelriktad. (På samma vis kunde artikelns rubrik varit ”Inte den utsattes skam”.)

I övrigt kan jag hålla med Swedin om att det är klart att individer av bägge könen har ett personligt ansvar för hur de agerar. Visst kan man genom underlåtenhet och medlöparbeteende ge tyst godkännande åt skadliga normer. Läs slutklämmen (de sista fyra styckena) i min demontering av Johan Ehrenbergs misandriska drapa om våldtäkt.

Samtidigt är det fortfarande inte som om män som grupp har ett kollektivt ansvar för vad alla andra män utöver en själv gör (läs resten av det ovan länkade inlägget). ”Vi män” har alltså inte en roll som grupp, även om jag som enskild man kan välja att agera juste eller ojuste – precis samma som för kvinnor, med andra ord…

Entry filed under: Jämställdhet & Genus, Politik & Juridik. Tags: , , , , , , .

”I have a dream…” Ursäkta röran, jag bygger om…

14 kommentarer

  • 1. @Benanderii  |  januari 10, 2014 kl. 16:28

    Man kan verkligen undra.
    Om man blir inviterad till sex av en kvinna, och man efter övertalning går med på detta, efteråt tackar för sexet och sedan inte hör av sig igen, har man begått en våldtäkt då? (En kompis frågar.)
    En stilla undran tar upp samma sak, där jag också kommenterat. http://bit.ly/JNebor

    • 2. Jonte  |  januari 10, 2014 kl. 18:08

      Exakt, bara för att jag har gått med på att ha sex med en kvinna betyder inte det att jag har gått med på att ha en kärleksrelation med henne. Det mest anmärkningsvärda med EWB:s text var ju att just detta hon menade.

      Feminister säger ju ofta att bara för att en kvinna har gått med på att bli bjuden på drinkar, på att dansa och följa med mannen hem så betyder det inte att mannen har rätt till sex med kvinnan vilket jag helt med om till hundra procent (helt själklart egentligen). Är det då så svårt att fatta att bara för att du har gått med på sex med en man så betyder inte det att du har rätt till ett förhållande med honom efteråẗ? Det är ju helt sinnessjukt att någon kan resonera så. Men jag är inte helt förvånad måste jag säga, jag vet kvinnor som blivit rosenrasande på män (däribland mig själv) som inte hör av sig efter att de haft sex tex, och fallet med Ester och Hugo är ju enligt Lena Anderssons egna ord baserat på verkliga händelser.

      Om den åsikten börjar sprida sig bland feminister så är det nog ett tecken på att det ligger viss sanning i den stereotypa bilden av manlig och kvinnlig sexualitet trots allt…

      • 3. enstillaundran  |  januari 10, 2014 kl. 18:48

        Detta är precis en av de saker jag tar upp i mitt inlägg. Relationsförväntningar verkar vara det nya svarta hos lite äldre feminister, dvs att ge något fint (sex/sin kropp) ska återgäldas med trofast relation från mannens sida. Om detta inte sker verkar något osynligt kontrakt ha brutits och mannen ska straffas.

        Kanske är det denna mekanism som ligger bakom vissa(!) våldtäktsanklagelser då kvinnan känner sig kränkt och anmäler samlaget som en våldtäkt. Jag vet inte, men jag ser allt fler pilar som pekar i den riktningen.

        Oavsett vad så verkar inte samma regler gälla mannen. Vid samtyckessamlag ger/får båda parter lika mycket av samma vara (ungefär). Skulle inte mannen i så fall kunna hävda våldtäkt på samma grunder? Jag bara undrar.

        • 4. Jonte  |  januari 10, 2014 kl. 18:53

          Jag vågar nog påstå att det inte bara är äldre kvinnor som anser att män som inte hör av sig efter sex är svin. Även om inga löften eller antydningar om något mer än sex förekom innan.

        • 5. Jonte  |  januari 10, 2014 kl. 19:00

          Vad gäller våldtäktsanmälningar så vågar jag inte säga det är särskilt vanligt, känner inte till någon i min bekantskapskrets som blivit anmälda för det. Däremot en hel del som har blivit hatade av kvinnor av just den anledningen.

          Vågar nog sticka ut hakan och påstå att en del feministers manshat till stor del säkert beror på just såna erfarenheter.

          Det finns en stor kvinnlig community på nätet som heter http://www.ihatemen.org när man går in och läser lite där så ser man att de allra flesta kvinnor på sajten har haft samma erfarenhet om Ester i boken. Såna upplevelser får uppenbarligen manshatet att koka över hos en hel del.

        • 6. enstillaundran  |  januari 10, 2014 kl. 19:19

          Detta är menat till Jonte, men hamnar här pga inte möjligt att svara direkt (går inte ätt nästa fler nivåer i kommentarsfältet).

          Intressant koppling/kommentar. Jag känner till webbsidan och har klippt in din kommentar i mitt inlägg (tar bort om du vill). Det kommer nog ge upphov till en del diskussion/tankar.

        • 7. Jonte  |  januari 10, 2014 kl. 19:56

          Här är textter från ihatemen.org

          I hate men. I hate the games that have to be played with them.I hate the fact that they want women so bad sexually, if you have sex with them too quickly, they leave. It hurts so bad. I hate to think of how many men I have had sex with (only because I desire intimacy/closeness) and KNOW that I meant nothing to them (and vice versa). I’ve only had 2 real boyfriends, but several partners.

          http://www.ihatemen.org/author/monica421/

          ”I don’t understand men. I was so happy last week when the guy I really like kissed me and told me he really liked me — he’s one of my closest friends here at college. We’re freshmen, and we’re in the same classes. I see him all the time, and I’ve really developed a connection with him. That night we hooked up he told me he thought this would make our situation so much better than before when we weren’t together. Shortly after, he tells me he’s not ready for a relationship!”

          http://www.ihatemen.org/2009/12/02/playing-games/

        • 8. Jonte  |  januari 10, 2014 kl. 20:02

          http://www.ihatemen.org/2013/06/19/i-hate-men-for-playing-with-my-feelings/

          Every time I think a guy likes me he sweet talks me and tells me how beautiful I am,
          I fall for it. He either never calls back or he
          moves on to the next girl. Online it is the
          same thing over and over, phone sex or
          computer sex. Then he ignores me for a
          long time until I message him and it starts
          all over again. I never get asked out on a
          real date. I hate them.

          och från kommentarerna:

          Story of my life! This is the EXACT SAME THING I’ve been dealing with non-stop for years! I’d go les/bi if I could but I just don’t feel that way towards girls even though I seem to get along with them and not men. haha I’m to the point where I just wanna give up on men but then I try giving another one a chance even to just be friends and they’ll end up like the others and make it completely impossible. It’s like I have a broken record with men. I’m to the point where I just say I’m cursed. I’ve never once in my life been able to be with a guy because this how they all treat me… Whether I know them in real life or talked to them online… They’re all the same even when they say they’re different than the rest of men and/or they’ll prove you wrong when they actually turn out to be exactly like them even within minutes. Unbelievable! I can honestly say I won’t ever find myself with a man no matter how hard I try.

        • 9. enstillaundran  |  januari 10, 2014 kl. 20:07

          Hi hi. Vad ska de ta sig till?

      • 10. Jonte  |  januari 10, 2014 kl. 19:45

        @Enstillaundran

        Du får gärna publicera kommentaren på din blogg!

  • 11. Egenmäktigt av Ebba | En stilla undran  |  januari 10, 2014 kl. 17:28

    […] Certatio om Swedins text […]

  • 12. enstillaundran  |  januari 10, 2014 kl. 17:42

    Jag upplever det som om Swedin missuppfattat Witt-Brattström. Han riktar in sin kritik på hennes kritik av normkritiken (hängde du med där?) medan jag ser hennes text mer som ett försvar av kvinnans kropp som social företeelse, dvs något hon menar män känner att de har en rätt till.

    Detta har inte nödvändigtvis med normer att göra. Det finns ingen norm i dagens svenska samhälle som säger att en man har rätt till en kvinnas kropp bar för att han är en man. Tvärtom finns det strikta lagar och sociala koder som säger motsatsen.

    På så sätt anser jag att både Swedin och Witt-Brattström är ute och cyklar – åtminstone en liten runda.

  • 13. lavazza1891  |  januari 10, 2014 kl. 21:04

    Since we only met last weekend, I didn’t really understand all this chummy familiarity. It took me a while to figure it out, but I finally realized that a big misunderstanding had occurred: You think there’s something between us. Lisa, you’re a really nice, intelligent, attractive girl, and I’m truly sorry to have to say this, but I didn’t mean to lead you on last weekend by fucking you.

    http://www.theonion.com/articles/i-didnt-mean-to-lead-you-on-by-fucking-you,10673/

  • 14. Förvånad feminist  |  januari 20, 2014 kl. 02:27

    Exakt varför menar Daniel Swedin att Hugos beteende ÖVERHUVUDTAGET måste ”problematiseras” ?
    Hans illgärning är alltså att han vid några tillfällen haft samlag med Ester – samlag som för övrigt hon och inte inte han tagit initiativ till – men inte vill ha ett förhållande med henne efteråt, han blir inte ens det minsta förälskad.

    Och?

    Sådant är livet.
    Det är något många, ja kanske majoriteten av alla människor är med om oavsett om de är män eller kvinnor, hetero eller homo.
    Jag har varit i både Esters och Hugos situation, men aldrig kommit på tanken att problematisera det ur en feministisk kontext tros att jag varit feminist halva livet.

    Om Hugos beteende överhuvudtaget nu prompt måste problematiseras så ska det väl snarare vara i en allmänmänsklig än en feministisk kontext. Det är visserligen artigt, moget och ärligt att vänligt men bestämt förklara att den före detta sexpartnerns känslor inte är besvarade och att man inte vill ha en fortsättning om man hamnar i Hugos situation. Men det måste ju gälla oavsett om det är mannen eller kvinnan som hoppas på en fortsättning?

    Eller är det annorlunda om det är kvinnan som hoppas på något mer just eftersom ”han varit i hennes kropp”?
    Jag kan förstå att någon som problematiserar själva den heterosexuella penetreringen i sig och ser den som ett ojämställt maktutövande kan tycka att det är en rimlig logik.

    Men frågan är om Ester verkligen blivit mindre besatt och haft en annorlunda åsikt om att Hugo på något sätt var skyldig att besvara hennes känslor om de enbart haft ”outercourse”, alltså icke penetrerande sex. Jag misstänker starkt att det var själva graden av fysisk intimitet, nakenheten och de eventuella orgasmerna som var de egentliga orsakerna till att hon tyckte att han var skyldig att få känslor för henne efteråt.


Som Peter Steele formulerade det: "Don't mistake lack of talent for genious". Den här bloggen lämnar inga kvalitetsgarantier...

Något intressant att säga till mig personligen? Maila mig!

Logga in

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiverat

"I am always ready to learn, although I do not always like being taught."
- WINSTON CHURCHILL

"Two things are infinite: the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former."
- ALBERT EINSTEIN

"The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it."
- TERRY PRATCHETT

"However beautiful the strategy, you should occasionally look at the results."
- WINSTON CHURCHILL

"Human beings, who are almost unique in having the ability to learn from the experience of others, are also remarkable for their apparent disinclination to do so."
- DOUGLAS ADAMS

"The infliction of cruelty with a good conscience is a delight to moralists - that is why they invented Hell."
- BERTRAND RUSSELL

"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- WINSTON CHURCHILL

"All generalizations are false, including this one."
- MARK TWAIN

"The presence of those seeking the truth is infinitely to be preferred to the presence of those who think they've found it."
- TERRY PRATCHETT

"If you have ten thousand regulations you destroy all respect for the law."
- WINSTON CHURCHILL

"In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move."
- DOUGLAS ADAMS

"Everything that every individual has ever done in all of human history establishes the minimum boundary of the possible. The maximum, if any, is completely unknown."
- JOHN TOOBY

Publiksiffra

  • 88 652