”I have a dream…”

januari 9, 2014 at 13:32 16 kommentarer

Spinner vidare lite på mina funderingar på att komma ut eller lägga av. Jag skulle ju verkligen vilja fortsätta skriva om de här ämnena (särskilt då jämställdhet ur ett icke-radikalfeministiskt perspektiv) eftersom jag finner dem intressanta, engagerande och viktiga. Jag vill dock helst göra reell skillnad, och då är antagligen texter i eget namn effektivare – men då kvarstår som sagt den ganska höga prislapp som medföljer kritik mot den radikalfeministiska hegemonin.

Jag ser dock en väg framåt, en jag tror skulle ha kapacitet att både nå ut till många, men som samtidigt skulle vara så ”skonsam” som möjligt för de inblandade.

Det jag skulle önska var någon form av ”skribent-kollektiv”, en gemensam plattform / webbsida där olika skribenter lägger upp egna texter. Exklusivitet vore inte nödvändigt; vill man behålla egna bloggar parallellt vore det helt okej.

De enda spelreglerna skulle vara att texterna inte är misandriska eller misogyna, och att eventuella resonemang bör vara logiskt hållbara och (i den mån det är möjligt) baserade på tillförlitliga faktakällor. I övrigt skulle den personliga friheten vara stor.

Skribenterna skulle samtliga vara verksamma under sina egna, riktiga namn, och vara beredda att stå för sina texter. Sinsemellan skulle det inte finnas någon skyldighet att alltid försvara varandras alster, men alltid varandras personer. Hat, hot och smutskastning skall bemötas solidariskt och konsekvent.

Allra helst bör bägge könen finnas representerade, och gärna då även i form av infallsvinklar som har god spännvidd. Helst bör både feministisk könsrollskritik och icke-feministisk individualism få utrymme. Ett personligt ”dream team” skulle kunna innehålla (men inte vara begränsat till; det finns fler goda skribenter och kloka individer där ute) ett urval av följande skribenter:

Jag själv (doh!)
Hannah Lemoine
Ekvalist
Charlotte Vainio
En Stilla Undran
Sara ”Schmenus”
Henrik Sundholm (Tenebrism)
Josefin Utas
Ida C. Mörk.

Det känns som att det hade varit mycket svårt att angripa en grupp med den spännvidden som ”hatisk”, ”radikal” eller ”anti” whatever. Eller hur?

Är ni på? Jag tar gärna på mig att sätta upp en site i så fall, och kastar i så fall även gärna anonymitets-manteln…

Entry filed under: Jämställdhet & Genus, Om bloggen. Tags: , , , , , , , , .

Vägskäl Våldtäktskultur, patriarkalt heterosex och manligt ansvar

16 kommentarer

  • 1. @Benanderii  |  januari 9, 2014 kl. 15:00

    Är inte detta vad som var tänkt med Genusdebatten.se? Men i vilket fall som helst du gör väl skillnad redan nu? En väsentlig skillnad genom att visa din inställning att inte alla jamsar med utan att det finns ett visst ifrågasättande.
    Idén är bra men tyvärr så kan jag inte kvalificera till medverkan eftersom jag inte kan låta bli att häckla manliga feminister som ser andra män som mindre värda. Och det kan väl tydas som ett misandriskt uttryck från mig. Man jag blev ju inte tillfrågad så…;)

    • 2. certatio  |  januari 9, 2014 kl. 15:37

      Alltså, listan ovan var ett urval på tänkbara, bra kandidater. Även om du och jag inte interagerar lika ofta/mycket som jag kanske gör med ett par av de nämnda personerna, gillar jag din blogg. Ditt intresse vore högst välkommet! 🙂 Det där med att häckla kan absolut användas på konstruktiva sätt, om häckleriet består i att påvisa logiska luckor i resonemang. Jag gör det själv ofta, och tycker att det är ett ganska fiffigt retoriskt verktyg. Dock bör häckleri av typen personangrepp undvikas (har heller inte läst dig sjunka under god nivå). När det gäller Genusdebatten, så ja, visst var väl det ungefär tanken där också, och initiativet är att se som lovvärt. Samtidigt har alla skribenterna där en väldigt tydligt icke-feministisk approach, och jag tror/tycker att det vore spännande med ett ännu bredare scope än deras. Så att det liksom inte blir en till ”jämställdistisk” portal, liksom…

      • 3. @Benanderii  |  januari 9, 2014 kl. 15:47

        Jag gläder mig åt all uppmärksamhet och från dig i synnerhet. Det är kanske värt att tänka på din idé. Men det har blivit så att mest utmärkande för en blogg är kommentarsfältet och det är dessutom svårt att kontrollera. Förutom Ida, som jag inte känner till, tycker jag du fått ihop en bra lista! Jag får kolla hennes blogg.

  • 4. per Hagman  |  januari 9, 2014 kl. 15:06

    Jo…førvisso verkar detta ok…men har du int denna eftersøkta cyberfunktion redan i form av bloggen Genusdebatten.
    ..
    Vad er skillnaden ?
    .

    Eller tænker / kan du tænka det som ett upplægg typ .. http://www.sourze.se/
    .
    Per Hagman.
    .

  • 5. markus  |  januari 9, 2014 kl. 16:23

    Personliggen tycker jag bittergubben brukar ha relativt bra och genomarbetade texter :).

  • 6. Larsson  |  januari 9, 2014 kl. 17:32

    Spännande tanke. Skulle tycka det skulle vara intressant att få läsa.

    Om det är svårt att angripa den som hatisk? Knappast. Från ett intersektionellt angreppssätt ser listan homogen ut. Då spelar det ingen roll att samtliga kritiker tillhör samma intellektuella vita medelklass.

    Men den skulle – för en större publik än invigda – kunna innebära utrymme att bredda debatten i dessa frågor.

    • 7. certatio  |  januari 9, 2014 kl. 21:02

      Jo, det är klart att det alltid är möjligt att anklaga vem som helst för vad som helst, och jag gör mig inga illusioner om att vi helt skulle slippa angrepp. Dock vore det dels lättare att avfärda dem om man kan peka på att man inte har en avgränsad agenda, dels känns hot/personangrepp mindre obehagliga om man vet att man har ”lagkamrater”.

      När det gäller det där med intersektionaliteten, så är homosexuella skribenter från ”tredje världen” varmt välkomna, om de gillar konceptet. 😉 Jag har dock inga problem att försvara tesen ”innehåll före avsändare”…

  • 8. Ekvalist  |  januari 9, 2014 kl. 18:27

    Tack för att jag får vara med på listan! Men jag tror inte det skulle funka. Vi har för olika åsikter. Jag gillar dessutom att vara ensamvarg. Hoppas någon annan nappar!

    • 9. Ekvalist  |  januari 9, 2014 kl. 18:28

      Jag menar inte att du och jag har så olika åsikter utan att den uppräknade namnlistan har det.

      • 10. certatio  |  januari 9, 2014 kl. 20:55

        Förstod det. 🙂

        Dock är det ju just spännvidden jag skulle vilja komma åt, så att det blir en portal för individer med ett genuint, konstruktivt intresse av jämställdhet, inte ett forum för en viss vinkel på ämnet.

        Har full respekt för ditt behov av självständighet. Är egentligen sådan själv, men hade varit villig att göra ett avsteg ”för den goda sakens skull” här.

        Tråkigt att ”mista” dig från ett ev. initiativ, men no hard feelings! 🙂

  • 11. Annie  |  januari 9, 2014 kl. 20:17

    Låter som en utmärkt idé… om nu inte Genusdebatten kan bli den plattformen. I min omgivning finns människor som kallar sig feminister fast de i själva verket bara är för jämställdhet. Jag tror de skulle ramla av stolen om de visste hur debatten förs av de som säger sig företräda feminismen. De ”sunda” feministerna är nog trots allt i majoritet även om rabiata radikalfeminister hörs mest i sociala medier.

    Jag ramlade in i denna debatt av en slump. Känner inte igen mig i den verklighet som vissa feminister beskriver om ett patriarkat, en samhällsstruktur som förordar könsmaktsordning, män som är födda till svin, bara vill ha makt, kvinnor som offer etc. Jag har stött på knäppa män men lika många knäppa kvinnor. Ska dessa hatiska röster få sätta agendan för jämställdhetsarbete vill jag vara med och protestera! Det finns orättvisor som drabbar kvinnor men det finns massor som drabbar även män. Jag har erfarenhet av båda.

    • 12. certatio  |  januari 9, 2014 kl. 20:51

      Hej Annie, och välkommen hit! Tycker dina värderingar låter sunda, så blir det något av är din medverkan säkert av intresse.

      Jag såg f.ö. vad du skrev hos Bashflak häromdagen, och vill bara säga att du verkar vara en väldigt stark person!

  • 13. Malte Skogsnäs  |  januari 9, 2014 kl. 20:56

    Genusdebatten är inte den rätta plattformen. Det behövs en organisation bakom de av er som vill kliva upp från anonymitetens brunn. Alternativet är ett politiskt parti, då skulle ni vara immuna mot vissa hatyttringar.

  • 14. Annie  |  januari 9, 2014 kl. 22:14

    @Certatio Tack 🙂 @Malte Håller med. Jag skriver ogärna anonymt. Kan jag inte stå för vad jag tycker är det bättre att hålla tyst. En anonym site tappar lätt trovärdighet. Demokratiska värderingar och allas lika värde, rätt att slippa förtryck eller bli missgynnad borde inte vara något att skämmas för

  • 15. Purre  |  februari 3, 2014 kl. 01:43

    Hannah är så bra! 😀

    • 16. certatio  |  februari 3, 2014 kl. 09:17

      Onekligen. Även om det finns flera duktiga ”genusbloggare” av bägge könen, är väl hon och Pelle Billing de två jag ser som lite i en klass för sig.


Som Peter Steele formulerade det: "Don't mistake lack of talent for genious". Den här bloggen lämnar inga kvalitetsgarantier...

Något intressant att säga till mig personligen? Maila mig!

Logga in

Senaste inläggen

@Certatio_WP

Fel: Twitter svarade inte. Vänta några minuter och uppdatera den här sidan.

Kategorier

Arkiverat

"I am always ready to learn, although I do not always like being taught."
- WINSTON CHURCHILL

"Two things are infinite: the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former."
- ALBERT EINSTEIN

"The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it."
- TERRY PRATCHETT

"However beautiful the strategy, you should occasionally look at the results."
- WINSTON CHURCHILL

"Human beings, who are almost unique in having the ability to learn from the experience of others, are also remarkable for their apparent disinclination to do so."
- DOUGLAS ADAMS

"The infliction of cruelty with a good conscience is a delight to moralists - that is why they invented Hell."
- BERTRAND RUSSELL

"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- WINSTON CHURCHILL

"All generalizations are false, including this one."
- MARK TWAIN

"The presence of those seeking the truth is infinitely to be preferred to the presence of those who think they've found it."
- TERRY PRATCHETT

"If you have ten thousand regulations you destroy all respect for the law."
- WINSTON CHURCHILL

"In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move."
- DOUGLAS ADAMS

"Everything that every individual has ever done in all of human history establishes the minimum boundary of the possible. The maximum, if any, is completely unknown."
- JOHN TOOBY

Publiksiffra

  • 83,777

