Vägskäl

januari 7, 2014 at 15:47 16 kommentarer

Jag har beslutsångest.

Å ena sidan tror jag att ett genombrott på jämställdhets- och genusfronten kan ligga nära i tiden. Precis som Cissi Wallin skriver har den (i princip dominerande) radikala grenen av svensk feminism kört i diket, och det känns som om en implosion kan vara nära förestående.

Följaktligen frestar det att kasta anonymitetens mantel, och börja driva dessa frågor under eget namn. Lockelsen består främst i att jag tror att icke-anonymitet i förlängningen gynnar en konstruktiv och sansad debatt. Jag har inga problem att stå för mina argument, och gör så redan idag i mitt privatliv. Inte heller har jag några ”smutsiga” hemligheter att dölja, så offentligheten borde egentligen inte skrämma.

Å andra sidan har debatten hårdnat och härsknat mer än någonsin, och på Twitter flödar ett tämligen hätskt manshat fritt och rikligt. Visst, exemplen nederst i inlägget kanske är att se som extremfall, men även riktigt mainstream-omfamnade personer som Lady Dahmer eller Fanny Åström har en påtagligt aggressiv och polemisk framtoning, och drar sig heller inte för att blocka alla som försöker ifrågasätta på sansade sätt.

Jag har därtill sett vad som kan hända de som tar plats i rampljuset under eget namn. En relativt timid herre som Pelle Billing utsattes för ganska grav smutskastning, och personer jag själv känner (men som kanske inte är lika allmänt bekanta som Billing) har trakasserats och hotats på grund av sitt engagemang i en icke-radikalfeministisk jämställdhetsdiskussion.

När P3-medarbetaren Samson Wiklund på sitt (skyddade) Twitter-konto häromdagen skrev att han drömde om att machete-mörda alla vita män, utan att någon nämnvärd uppståndelse följde, inser man att tröskeln för vad icke-feministiska män förväntas utstå är rätt hög. Det är inte bara personer av tveksam mental hälsa (så som Jaylazkar) som yttrar dumheter likt detta, utan även mer renodlade mediapersonligheter kan riskfritt uttrycka sådana åsikter.

Detta samtidigt som Mattias Gardell och Maria Sveland med flera (t.ex. Nordiska Ministerrådet) försöker få alla former av kritik eller motsägelser mot (även radikal-)feminism förbjudna så som ”högerextrem hatpropaganda”.

I skenet av det vete tusan om jag har lust att bjuda på möjligheter för dessa uppenbart mentalt instabila individer, dessa misandriska hatare, att angripa mig och min familj. Jag tvivlar inte ett ögonblick på att de är villiga att göra det, och även om jag kan tåla mycket för egen del, vill jag inte utsätta mina nära och kära för den risken.

Följaktligen överväger jag även att lägga ner helt, och ägna min tid åt andra sysselsättningar där jag inte utsätts för så renodlat hat och så bitter illvilja.

Så, vad göra? Å ena sidan tror jag att jag hade kunnat göra mer konstruktiv nytta för en sansad jämställdhetsdebatt som icke-anonym, men å andra sidan tror jag att hot, trakasserier och allmänt förlöjligande vore ofrånkomligt givet den svenska radikalfeminismens misandri och starka samhälleliga ställning.

Råd och idéer?

Misandriska tweets

Entry filed under: Jämställdhet & Genus. Tags: , , , , , , , .

”Ho-ho-ho…” ”I have a dream…”

16 kommentarer

  • 1. per Hagman  |  januari 7, 2014 kl. 16:47

    Førstår din ambivalenta hållning.
    .
    O ena sidan o andra sidan…..
    Sjælv uppfattar jag det mest som skrivs o uttalas , platt int annat som feministiska brøsttoner .
    Risken finns ju av att attakkeres , socialt / våld etc før sina meningar.


    Men du Ceratio…
    .
    Har du någon dokumentation på incidenten till …”När P3-medarbetaren Samson Wiklund på sitt (skyddade) Twitter-konto häromdagen skrev att han drömde om att machete-mörda alla vita män,” ?
    Anmærkingsvært uttalande.
    Om nu han har en vardag med synonymer i sina tankar kring detta uttalande , så er det ju rett naturligt att dessa visualiseres i drømmarna.
    Bedæmmer det som om han trenger en psykiatiker.
    .
    Jag har mer mannliga drømmar…sex , sensualism , glada menniskor etc.
    Lyckliga drømmar.
    Stackars Samson…låter som om han trenger lit …nærhet , sex o trygghet.
    .
    Per Hagman.
    .

  • 4. per Hagman  |  januari 7, 2014 kl. 17:20

    Jo du ceratio.
    .
    Vill tillegga føljande.
    Inledningen ….til definitionen av att vara en gentlemann er føljande.

    Sæg vad du tænker….tænk på vad du sæger..
    Sæg vad du står før….stå før vad du sæger…..

    Ta risken.
    Eller lev ett førnedrat liv i skuggan av førtrycket.

    Per Hagman.
    .
    PS… i øvrigt skriver och uttrycker du dig væl…kul att læsa din blogg…vore synd om du ”la av”….før några fyrverkeristiska bombastiska kerringar med hormonerna i obalans.

  • 5. Ekvalist  |  januari 7, 2014 kl. 17:50

    Jag hoppas att du fortsätter på något sätt! Kan inte råda dig till något beslut. Det finns ju fler icke-feministiska debattörer som har kastat masken.

    • 6. certatio  |  januari 8, 2014 kl. 14:17

      Tack för uppmuntran!

      Alltså, jag har ju svårt att slita mig från ämnet, som verkligen engagerar mig. Samtidigt har det börjat gnaga mig att behöva vara anonym; jag tycker inte om det, eftersom det känns som att det undergräver min trovärdighet och gör det möjligt att lättare avfärda mig. Samtidigt har jag som sagt sett vilken skitstorm som kan drabba de som sätter sig upp mot den radikalfeministiska media-konsensusen…

      Det är klart att alternativet finns att inte antingen ”komma ut” eller lägga av, utan istället fortsätta som nu, anonymt. Safe, men lite tråkigt.

      Jo, att t.ex. Tenebrism-Håkan ”kastat masken” var jättebra, och ett både modigt och konstruktivt steg. Det jag skulle önska är att fler av oss nu anonyma skulle göra gemensamt slag i saken, och göra detsamma vid samma tidpunkt. Då blir det svårt att zooma in på ett enskilt ”offer”, plus att trovärdigheten för (de egentligen inte ett dugg omstörtande) åsikterna ökar i kraft av rent antal som öppet håller dem.

  • 7. enstillaundran  |  januari 7, 2014 kl. 17:52

    Jag har samma dilemma nu inför min nystart av bloggen. En vändpunkt i jämställdhetsdebatten är nära förestående (eller kan vara det) men polariseringen och de drastiska uttrycken har accelererat. Är det dödsryckningar månne?

    Jag har valt att vara ‘anonym’ ett tag till, mest för min familjs skull men också för att invänta valresultatet och de ‘satsningar’ inom området som de olika partierna lanserar för att profilera sig.

    Det finns även, som du nämner, förslag på att kriminalisera den verksamhet jag ägnar mig åt, dvs saklig kritik av vissa avarter av feminism och könsseparatism.

    Ett kollektiv skulle på ett sätt vara starkare än flera individer, så om vi gick ihop flera stycken och skaffade oss ett utgivningsbevis så skulle de flesta gå säkra.

    Det är bara en tanke. Jag uppskattar ditt jobb, dina texter och din ton/stil.

    • 8. per Hagman  |  januari 7, 2014 kl. 18:15

      ”Ett kollektiv skulle på ett sätt vara starkare än flera individer, så om vi gick ihop flera stycken och skaffade oss ett utgivningsbevis så skulle de flesta gå säkra.”
      .
      — Intressant tanke…støder gærna denna ambition.
      — Mannsnætverket inom cyberrymnden behøvs…”ner mænn børjar prata” ett uttryck vilket Strøm o Billing skapade.
      .
      Per Hagman.
      .

      • 9. enstillaundran  |  januari 7, 2014 kl. 18:21

        Vem pratar om män? Inte jag.

        Jag talar om personer som vill verka för det jag kallar för äkta jämställdhet – oavsett vad de har mellan benen eller identifierar sig med psykosexuellt (eller vad det nu kan kallas).

        Det kanske är dags för denna sidan av debatten att organisera sig på ett större plan, kanske genom att ha en gemensam plattform.

        Jag är öppen för förslag och bidrar gärna.

        • 10. certatio  |  januari 8, 2014 kl. 14:24

          Bra där, ESU.

          Håller helt med. Jag tror att det bästa som kunde hända var ifall en grupp kunde bildas, som skriver på en gemensam plattform men inte nödvändigtvis med exakt matchande åsikter. En grupp med både kvinnor och män, och både klassiskt feministiska åsikter och rent icke-feministiska åsikter representerade. (Däremot utan radikalfeministiska eller antifeministiska inslag.)

          En grupp där man inte har några skyldigheter att försvara varandras texter, men där man alltid står upp för varandras personer, och rätten att slippa både misogyni/misandri och hot.

          En drömuppställning (om Certatio själv får önska) vore jag själv, Hannah Lemoine, En Stilla Undran, Charlotte Vainio, Ekvalist, Sara ”Schmenus”, Henrik Sundholm (Tenebrism), Josefin Utas och Ida C. Mörk. Det hade varit mycket svårt att angripa en grupp med den spännvidden som ”hatisk”, ”radikal” eller ”anti” whatever – eller hur…? 🙂

  • 11. Malte Skogsnäs  |  januari 8, 2014 kl. 07:08

    Mitt råd är att du bör behålla din anonymitet ett tag till. Det här året kommer att bli värre eftersom det är ett valår. Så länge som t.ex. Researchgruppen/AFA finns med på samma bild som Expressen ges den våldsamma extremismen legitimitet.

    • 12. certatio  |  januari 8, 2014 kl. 14:40

      Jo, jag är medveten om riskerna med en ”demaskering”, åtminstone om den sker under former som ställer en hyggligt ensam som man med icke-feministiska åsikter.

      Man skulle ju kunna tycka att även AFA-medlemmar skulle vara läskunniga nog att avgöra att jag varken hyser minsta lilla kvinnohat eller den där rasismen som också brukar förutsättas. (På samma sätt som extremrasisterna borde kunna utröna att jag inte vill censurera en öppen debatt om invandringspolitiken, eller – som strikt religionskritisk, oavsett religion – är något slags ”islamist”…)

      Samtidigt är väl just reflektion och analys inte de starkaste grenarna för extrema element, oavsett om dessa är att se som vänster eller höger. Följaktligen finns det alltid en hot-/riskbild, om man argumenterar emot extremister.

  • 13. Erik S  |  januari 9, 2014 kl. 08:16

    Jag hoppas du fortsätter i någon form men har inget råd angående anonymitet. Å ena sidan kan jag inte se att din blogg skulle vara särskilt provokativ på något sätt men å andra sidan tyckte jag inte att Pelle Billing var det heller (han var dock något mer citerad). För egen del uppskattar jag sakliga och resonerande bloggar, bloggarens politiska hemvist spelar mindre roll, men jag tror många upplever den lågmälda sakligheten som provocerande och bemöter den antingen med avsiktliga missförstånd eller ignorans.

    Även jag tror att den mest dogmatiska feminismen har kört i diket (”rasfrågan” är den nya identitetspolitiska flugan), vad som återstår är några alltmer sekteristiska grupper, men samtidigt har en hel del av tankegodset blivit mainstream inom många fora, t.ex. är liberala medier svårt ansatta av både dogmatisk feminism och identitetspolitk.

    • 14. certatio  |  januari 9, 2014 kl. 13:19

      Tack, Erik, för din support!

      Nej, man kan ju tycka att det jag skriver inte skulle sticka så i ögonen på folk (det är ju inte som att jag tycker att ”kvinnor skall hållas vid spisen” bara för att jag inte köper teorin om könsmaktordningen) men som sagt, andra hyggligt lågmälda röster har ändå fått rejält med skit slängda på sig.

      Funderar vidare på hur jag skall göra. Skall det vara värt att lägga tiden på det vill jag kunna göra reell skillnad, och då kanske eget namn fordras. Samtidigt är prislappen hög. Klurar på efter bästa förmåga…

  • 15. Patrik  |  januari 12, 2014 kl. 17:29

    Jag hoppas verkligen inte du slutar, oavsett om du fortsätter att vara anonym eller inte. Jag är glad att det finns folk med sunda värderingar i djungeln utav alla med extrema åsikter, vare sig det rör sig om höger eller vänster.
    Vill tacka dig för en bra blogg med välformulerade och sakliga argument!

    • 16. certatio  |  januari 12, 2014 kl. 18:45

      Tack, Patrick! Det var en både hedrande och värmande komplimang.


Som Peter Steele formulerade det: "Don't mistake lack of talent for genious". Den här bloggen lämnar inga kvalitetsgarantier...

Något intressant att säga till mig personligen? Maila mig!

Logga in

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiverat

"I am always ready to learn, although I do not always like being taught."
- WINSTON CHURCHILL

"Two things are infinite: the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former."
- ALBERT EINSTEIN

"The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it."
- TERRY PRATCHETT

"However beautiful the strategy, you should occasionally look at the results."
- WINSTON CHURCHILL

"Human beings, who are almost unique in having the ability to learn from the experience of others, are also remarkable for their apparent disinclination to do so."
- DOUGLAS ADAMS

"The infliction of cruelty with a good conscience is a delight to moralists - that is why they invented Hell."
- BERTRAND RUSSELL

"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- WINSTON CHURCHILL

"All generalizations are false, including this one."
- MARK TWAIN

"The presence of those seeking the truth is infinitely to be preferred to the presence of those who think they've found it."
- TERRY PRATCHETT

"If you have ten thousand regulations you destroy all respect for the law."
- WINSTON CHURCHILL

"In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move."
- DOUGLAS ADAMS

"Everything that every individual has ever done in all of human history establishes the minimum boundary of the possible. The maximum, if any, is completely unknown."
- JOHN TOOBY

Publiksiffra

  • 88 654