The Invisible Man

november 29, 2013 at 15:08 7 kommentarer

Först skrev Sveriges Kvinnolobby en artikel där man anklagade KappAhls ”50 Shades of Grey”-reklamkampanj för att vara sexistisk. Sedan kontrade Hanna Marie Björklund (C) med att kritiken byggde på undermålig förståelse av vad BDSM handlar om. SKL köpte dock inte dessa motargument, utan publicerade igår en ny artikel som understryker att det handlar om sexism och inte om sexuell preferens.

Så här skriver de:

KappAhls kampanj är bara en i mängden reklam som uppvisar en stereotyp bild av kvinnor.  Kvinnokroppen exploateras gång på gång för att sälja produkter, för att företagen ska tjäna pengar på kvinnors underordning. Att se reklamens sexualiserade och avklädda kvinnokroppar har blivit en naturlig del av vår vardag. Särskilt julen har blivit synonym med halvnakna kvinnokroppar i det offentliga rummet.

Det bidrar till utseendehets, kroppsfixering och psykisk ohälsa hos framför allt flickor och unga kvinnor. I en undersökning som Sveriges Kvinnolobby gjort uppgav nio av tio av de kvinnliga respondenterna att reklam fått dem att må dåligt över sitt utseende eller sin vikt. Det är ett folkhälsoproblem.

Jag har ett par reflektioner. Den första är att jag kan hålla med SKL om att reklam ofta innehåller en tämligen poänglös sexualisering av kvinnor. Kanske inte så mycket ifråga om just underklädesreklam, eftersom själva säljfaktorn där trots allt oftast är ”sexighet”. Dock i fråga om reklam för andra produkter, där naken hud för ofta används som säljknep helt utan relevanta kopplingar till produkten ifråga.

Nästa reflektion är att när SKL eller andra kvinnor ifrågasätter reklamens ”kvinnoideal” ses det som en befogad kamp mot sexism. När män gör det, är det tydligen ännu ett uttryck för patriarkalt förtryck.

Visst, jag kan förstå skillnaden mellan att kommentera vilket ideal som skall visas, och på att vara tvungen att sätta upp ideal överhuvudtaget, men visst finns det väl ändå en viss skenhelighet här? SKL verkar ju t.ex. ganska tydliga med att kvinnlig undergivenhet som en del av BDSM är ”fel”, vilket i mina ögon är att tala om för kvinnor hur de skall vara för att vara ”rätt”. Same shit, men tydligen olika acceptans beroende på könet på avsändaren…

Den tredje och sista reflektionen är att män och mansframställningar i reklam liksom är en icke-fråga. Hur ofta problematiseras den sidan av myntet?

Förtydligande: Två fel gör inte ett rätt, och jag menar alltså INTE att man skall låta bli att ifrågasätta/kritisera otillbörlig sexualisering av kvinnor i reklam, bara för att även män kan framställas på olyckliga sätt. Are we clear?

Så här då… Manskroppen används inte alls lika ofta på ett omotiverat sätt, det är jag med på. De gånger en ”naken” manskropp syns i bild är det oftast i samband med reklam för kroppsvård av något slag, vilket åtminstone kan sägas ha en viss koppling. Samtidigt är det knappast som om de kroppar som visas upp är ”genomsnittliga” eller ”normala” i nämnvärd utsträckning. Det är skulpturerade bröstmuskler, magrutor och V-formade överkroppar som gäller, och det på ett sätt som väldigt få Average Joes lär känna igen sig i.

Dolce & Gabbana commercial

Problematiken är dock snarare större när kläderna stannar på. I reklam finns det då nämligen främst två typer: The High Performer och The Hopeless Sap.

Antingen så är han en lyckad karriärist, med dyra klockor och kostymer, och en fenomenal förmåga att alltid vara vass, vaken och konkurrenskraftig, eller så är han en hopplöst klumpig och trögfattad drummel som behöver en kvinnas stöttande hand för att inte haverera. (Normalt återfinns den förra typen i reklam som riktar sig till män, och den senare i reklam som riktar sig till kvinnor.)

Oavsett vilket är bägge stereotyper som knappast är rättvisa mot ”medelmannen”. Den hopplöse klanten behöver kanske inte kommenteras så mycket, mer än att det vore intressant att se reaktionerna ifall någon reklammakare försökte sig på att framställa kvinnor som handlingsförlamade, veliga våp på motsvarande sätt. (Nej, jag säger I-N-T-E att det aldrig händer – bara att det inte passerar lika okritiserat.)

När det gäller den högpresterande alfahannen skulle man kanske kunna kommentera den idealbilden med SKL:s egna ord, bara lätt anpassade:

Den manliga prestationen exploateras gång på gång för att sälja produkter, för att företagen ska tjäna pengar på mäns inbördes tävlan och offervilja. Att se reklamens avpersonifierade ”presterare” har blivit en naturlig del av vår vardag. Det bidrar till prestationsångest, karriärfixering och psykisk ohälsa hos framför allt pojkar och unga män. 

McConaughey in Dolce & Gabbana commercial

Jag tänkte runda av med att återigen slå in (vad som åtminstone borde vara) den öppna dörren, eftersom åtminstone någon tyvärr lär vilja misstolka:

Vad jag vill ha sagt med det här inlägget är alltså INTE att säga att sexistiska/stereotypa kvinnoframställningar i reklam inte förekommer, eller att sådana inte bör motarbetas. Inte heller säger jag att män framställs sämre och/eller mer orättvist i reklam än vad kvinnor gör.

Vad jag däremot VILL ha sagt är att det diskuteras flitigt och ofta kring hur kvinnor framställs i reklam, medan det däremot är förvånansvärt tyst kring hur män framställs . Det verkar lite som att bara för att männen i reklamen oftare får behålla kläderna på, skall det tolkas som att dessa framställningar inte kan vara lika stereotypa, ideal-hetsande eller skadliga.

Det tycker jag är en brist i jämställdhetsdiskussionen.

Entry filed under: Jämställdhet & Genus, Kultur & Media. Tags: , , , , , , , , .

Manshat, finns det? Höger vänster om?

7 kommentarer

  • 1. bashflak  |  november 29, 2013 kl. 15:27

    Sexism har inget med sex eller sexighet att göra.

    Sexism betyder att att nedvärdera eller diskriminera p.g.a. kön. Att marknadsföra damkläder till damer kan rimligen inte anses vara sexism.

    • 2. certatio  |  november 29, 2013 kl. 15:32

      Jo, jag är med på skillnaden, men om kvinnor framställs enligt formeln ”en kvinna måste vara ung, vacker och sexuellt tillmötesgående för att ha ett acceptabelt människovärde” är det (i mina ögon) en sexistisk framställning.

      På samma sätt som ”en man måste vara välbärgad och ha hög social status för att ha ett acceptabelt människovärde” också är det.

      Båda vinklingarna begränsar individer och reducerar individer till antingen sin kropp eller sin prestation.

      • 3. bashflak  |  november 29, 2013 kl. 15:44

        Det beror på sammanhanget. På datingmarknaden är vi genetiskt programmerade att värdera motsatta könet enligt vissa kriterier, som är olika beroende på kön (och annorlunda för andra läggningar).

        På andra arenor, t.ex. arbetsmarknaden, finns det yrken där de sexuella attributen spelar viss roll för ens möjligheter att nå framgång, medan det är helt utan betydelse i andra yrken.

        • 4. certatio  |  november 29, 2013 kl. 15:52

          Återigen: jag vet, och jag varken kan eller vill försöka radera vår biologi. Därmed inte sagt att jag inte skulle tycka att det vore både skönt och nyttigt ifall mer reklam kunde bryta mot de ”formler” jag nämnde i min förra kommentar…

        • 5. bashflak  |  november 29, 2013 kl. 16:03

          Nej, jag menar SKL, de verkar inte ha begreppen klara för sig.

        • 6. certatio  |  november 29, 2013 kl. 16:06

          Ah, ok… 🙂

  • 7. Malte Skogsnäs  |  november 30, 2013 kl. 10:16

    Att kalla den här reklamkampanjen för sexistisk är att devalvera sexistbegreppet. http://malteroxxx.wordpress.com/2013/11/07/devalvering-av-sexistbegreppet/


Som Peter Steele formulerade det: "Don't mistake lack of talent for genious". Den här bloggen lämnar inga kvalitetsgarantier...

Något intressant att säga till mig personligen? Maila mig!

Logga in

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiverat

"I am always ready to learn, although I do not always like being taught."
- WINSTON CHURCHILL

"Two things are infinite: the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former."
- ALBERT EINSTEIN

"The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it."
- TERRY PRATCHETT

"However beautiful the strategy, you should occasionally look at the results."
- WINSTON CHURCHILL

"Human beings, who are almost unique in having the ability to learn from the experience of others, are also remarkable for their apparent disinclination to do so."
- DOUGLAS ADAMS

"The infliction of cruelty with a good conscience is a delight to moralists - that is why they invented Hell."
- BERTRAND RUSSELL

"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- WINSTON CHURCHILL

"All generalizations are false, including this one."
- MARK TWAIN

"The presence of those seeking the truth is infinitely to be preferred to the presence of those who think they've found it."
- TERRY PRATCHETT

"If you have ten thousand regulations you destroy all respect for the law."
- WINSTON CHURCHILL

"In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move."
- DOUGLAS ADAMS

"Everything that every individual has ever done in all of human history establishes the minimum boundary of the possible. The maximum, if any, is completely unknown."
- JOHN TOOBY

Publiksiffra

  • 88 654