Relativitetst(årt)eori

november 15, 2013 at 14:37 2 kommentarer

Att inte ha mer respekt för en folkvald politiker (oavsett vad man tycker om dennes åsikter) än att man kastar en tårta i ansiktet på denne är illa nog. De som inte håller med, utan tycker att ”lite får man räkna med att tåla som offentlig person” kan ju fundera på följande:

Antag att någon i din privata umgängeskrets kastar en tårta på dig när du har din bästa kostym / festklänning på dig, bara för att de inte håller med om din åsikt i en given fråga. Är detta okej?

Nej, knappast, och bara för att en person har en offentlig roll innebär det inte att ett sådant övertramp är ursäktat. Som rikspolitiker får Jimmie Åkesson finna sig offentlig granskning, och att alla möjliga har och yttrar åsikter om honom och den politik han svarar för. Tårtning är dock fortfarande inte okej.

Nåväl. Det där var förmodligen det mest långtgående försvar av Jimme Åkesson ni någonsin lär få läsa på den här bloggen. Hur mycket folkvald han än må vara, förändrar det inte det faktum att han gick med i SD på den tiden när en stor del av partistyrelsen fortfarande var öppet nazistisk [källa]. Min respekt som person lär han därmed aldrig få, även om jag respekterar hans status som folkvald.

Om SD anser att de blev ett "rumsrent" parti när de kickade de öppna nazisterna ur partistyrelsen - vad säger de då om att Jimme Åkesson gick med i partiet innan dess...?

Anledningen till att jag skriver denna text handlar nämligen inte primärt om att stå upp för Jimmie (även om jag som sagt tycker att tårtningen var korkad). Det finns nämligen grader i helvetet:

De kallade mig slyna och landsförrädare och spekulerade i var jag bor någonstans. Hatmejl började komma, ett par stycken innehöll direkta hot mot mig som person. Jag skulle dö enligt någon. Jag skulle våldtas enligt någon annan. […]

[Det] som förvånar mig är att debatten om tårtan och demokratin inte berör det hot som främlingsfientlighet och rasism utgör mot vår demokrati, när högerextrema människor hotar kritiker till livet och ägnar sig åt trakasserier. Jag fortsätter skriva och uttala mig, men visst finns det människor som skulle kunna skrämmas till tystnad.

Min yttrandefrihet är också din yttrandefrihet. Varje människa i det här landet måste få yttra sig utan att riskera att utsättas för hot. Om en enda människa, oavsett vem, skräms till tystnad är det precis där hotet mot yttrandefriheten ligger.

Det där var ett utdrag ur Carolina Moberg Farrajs debattartikel på Aftonbladet, ”Jag skulle stenas efter mitt brev till Åkesson”. Här har jag några (tämligen brännande) frågor:

Många icke-Sverigedemokrater har stått upp för Åkessons rätt att slippa bli tårtad. Hur många Sverigedemokrater kommer nu att stå upp för Moberg Farrajs rätt att slippa våldtäkts- och mordhot? För inte är väl hennes skyddsvärde som individ lägre än Åkessons? Inte är väl hot om stening ett lindrigare övergrepp mot  yttrandefriheten än en kastad tårta…?

Entry filed under: Hat & Fördomar, Politik & Juridik. Tags: , , , , , , .

Är alla ideal lika illa? En obalanserad gungbräda

2 kommentarer

  • 1. Jens  |  november 15, 2013 kl. 15:05

    Bra där!
    Alla människor är naturligtvis lika skyddsvärda, oavsett etnicitet, ålder, kön eller vad det vara må och varje angrepp på en person för att den utöver sin demokratiska rätt att uttrycka sin åsikt är ett angrepp på demokratin i sig.
    Jag tror dock att du får vänta länge på en ärligt menad stå-uppa från en Sverigedemokrat i fallet med Carolina Moberg Farraj.

  • 2. lavazza1891  |  november 16, 2013 kl. 22:28

    Även om hon verkar vara mytoman, så kan hon ändå ha utsatts för hot. Jag hoppas att eventuella skyldiga får sitt straff.


Som Peter Steele formulerade det: "Don't mistake lack of talent for genious". Den här bloggen lämnar inga kvalitetsgarantier...

Något intressant att säga till mig personligen? Maila mig!

Logga in

Senaste inläggen

@Certatio_WP

Fel: Twitter svarade inte. Vänta några minuter och uppdatera den här sidan.

Kategorier

Arkiverat

"I am always ready to learn, although I do not always like being taught."
- WINSTON CHURCHILL

"Two things are infinite: the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former."
- ALBERT EINSTEIN

"The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it."
- TERRY PRATCHETT

"However beautiful the strategy, you should occasionally look at the results."
- WINSTON CHURCHILL

"Human beings, who are almost unique in having the ability to learn from the experience of others, are also remarkable for their apparent disinclination to do so."
- DOUGLAS ADAMS

"The infliction of cruelty with a good conscience is a delight to moralists - that is why they invented Hell."
- BERTRAND RUSSELL

"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- WINSTON CHURCHILL

"All generalizations are false, including this one."
- MARK TWAIN

"The presence of those seeking the truth is infinitely to be preferred to the presence of those who think they've found it."
- TERRY PRATCHETT

"If you have ten thousand regulations you destroy all respect for the law."
- WINSTON CHURCHILL

"In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move."
- DOUGLAS ADAMS

"Everything that every individual has ever done in all of human history establishes the minimum boundary of the possible. The maximum, if any, is completely unknown."
- JOHN TOOBY

Publiksiffra

  • 84,515

