Kåt, glad och tacksam?

juli 13, 2013 at 14:00 7 kommentarer

Hej på er. Det är sommar-/semestertider, och bloggande står som ni märker inte alltför högt på dagordningen. Idag tänkte jag dock göra ett kort litet inpass, och det angående en fras jag tror att de flesta av er har hört:

Kåt, glad och tacksam.

Den kan naturligtvis nyttjas från en person av endera könet till en partner av endera könet, men brukar oftast anses synonym med ett kvinnligt ifrågasättande av sin manlige partners vilja att vara överordnad part i förhållandet. (Håller ni inte med om det, så fine, men köp det tills vidare för diskussionens skull är ni snälla?) Kontentan är att när hon känner att han vill ha en glatt leende husa/kurtisan, det vill säga att hon skall tillhandahålla sex och trevligt sällskap utan att göra några anspråk för egen del, avfyrar hon anklagelsen om att han bara vill att hon skall vara ”kåt, glad och tacksam”.

Min fråga för dagen är då hur illa det egentligen är? Nu taggar några av er till en smula, och det är förmodligen helt i sin ordning, men ha lite tålamod… Jag menar inte att ena parten i ett förhållande inte skall göra några anspråk för egen del. Tillåt mig förklara:

Biting lipKÅT. Tja, jag tror ju inte bara det är jag från mitt manliga perspektiv som tycker att fysisk närhet i allmänhet, och ett tillfredsställande sexliv i synnerhet, är viktiga byggstenar i ett lyckat kärleksförhållande? Visst, skall man generalisera går det förmodligen att hävda att där män ser sex som primär närhetsform, ser kvinnor annan icke-sexuell närhet som förutsättning för sex, men det är något av hårklyverier. Att vilja att ens partner är attraherad av en, och tänder på en sexuellt, är knappast något fult. Sex är skönt, en bra form av ”tension release”, bygger närhet, och är bra för hälsan på alla möjliga sätt.

GLAD. Allvarligt talat, hur många föredrar att umgås (eller till och med leva med) en person som totalt sett, över tid, kostar energi eller sprider negativ dito, snarare än tillför positiv energi? Min gissning: ingen. Sedan är det naturligtvis viktig att skilja på glad som i ”generellt nöjd med sin tillvaro” och glad som i ”får aldrig ha en dålig dag, eller vara ledsen”. Alla har vi dåliga dagar, och det är viktigt att eventuella känslomässiga dippar respekteras. Återigen är det dock rimligt att mena att ett lyckligt förhållande förutsätter att bägge parter generellt trivs med det liv man lever ihop, och att det märks; det vill säga ”är glada”.

TACKSAM. Det här är den enda punkten som kräver en liten brasklapp, och ett distinkt förtydligande. Det är rimligen alltid bäst om två parter i ett förhållande upplever sig som jämlika (vilket inte behöver innebära att man kopierar varandras handlingar eller beteenden). ”Tacksam” är här alltså inte avsett att tolkas som ”oh, tack, goa du, för att jag tillåts existera i din närhet”, utan som ”du representerar något positivt för mig, och jag är glad över att du finns i mitt liv”. Det förstnämnda vore tragiskt och sannolikt skadligt för personen som känner så, medan det andra snarare är ett kvitto på att relationen är konstruktiv och meningsfull.

Som ni märker har jag svårt att se frasen som så negativ som den vanligen är avsedd att uttolkas. Visst, man kanske inte bara vill upplevas som kåt, glad och tacksam (det finns ju fler intellektuella och känslosmässiga utbyten som kan tillföra värde till en relation) men det är knappast något fel med att vara de sakerna också.

För egen del vill jag (förutsatt att min tolkning av begreppen applicerar) absolut att min partner skall vara kåt, glad och tacksam. Ännu viktigare: jag vill definitivt att min partner skall uppfatta mig som detsamma, i minst lika stor utsträckning. Gör hen det, är det i så fall något som glädjer mig.

…men så är jag ju vit och man också. Det går säkert att hitta någon spin på detta inlägg som utmålar mig som patriarkal förtryckare… Nåväl, det bjuder jag på, så här i den själavårdande sommarvärmen. Kram på er! 😉

Entry filed under: Allmänna betraktelser, Jämställdhet & Genus. Tags: , , , , , .

Att kasta sedvänjor i glashus Trancendent Verklighet, 20p?

7 kommentarer

  • 1. Johan Grå  |  juli 13, 2013 kl. 16:48

    Jag gillar ditt anslag och vill gärna lägga till något. Kvinnors och mäns kåthet skiljer sig åt (på gruppnivå självklart). Män tenderar ha en mer konstant lust, kvinnor en mer responsiv. I längre relationer ser man hur lusten till varandra generellt går ner, framförallt från kvinnans håll.

    Jag tror det skulle vara gynnsamt om fler förstod skillnaden. Kvinnors lust behöver väckas, mäns kommer av sig själv.

    När kvinnor klagar på att de förväntas vara kåta kan det ha en viss biologisk relevans. Relationen behöver vara sådan att deras lust väcks. Intressant nog visar studier också att kvinnor är mer kritiska mot män som de inte attraheras starkt av.

  • 2. Polisen  |  juli 14, 2013 kl. 15:05

    Det är ju ganska många våldtäktsmän och pedofiler bland den grupp som kallar sig för Jämställdister har jag förstått!
    Tycker inte att den problematiken riktigt kan kopplas till jämställdhet snarare till behovet av någon form av rättspsykiatrisk vård. Ni har ju fått flera polisanmälningar mot er, så den vården lär snart de av er få som inte redan sitter inne.

    Skribenten till inlägget borde kanske inte lägrat outvecklade underåriga flickor, så hade han inte blivit polisanmäld. Det var bara en tanke i all välmening.

    • 3. certatio  |  juli 14, 2013 kl. 16:02

      Kära troll vid alias ”Polisen”.

      Det enda av uppenbar relevans i din kommentar var nog de två orden ”rättspsykiatrisk vård”. I övrigt var den minst sagt förvirrande…

      Om du har issues med något slags grupp som kallar sig ”jämställdister” föreslår jag att du vänder dig till dem. Särskilt om du har så allvarliga anklagelser att lägga fram; då framstår det ju som ganska viktigt att vända sig till rätt person(er). Själv kallar jag mig ”Certatio”, emellanåt ”humanist”, och ibland (på en bra dag, när jag känner mig välvilligt inställd till världen) kanske till och med ”klassisk liberalfeminist”. Följaktligen har jag lite svårt att se varför du adresserar mig med din uppfattning om eventuell brottsbelastning. (Själv har jag f.ö. inget brottsregister och har heller aldrig stått åtalad för något.)

      Ett tips för framtiden, förresten: om du har något att säga till innehavaren av en viss blogg där du kommenterar, brukar det räknas som vanligt hyfs att adressera blogginnehavaren direkt. Istället för att skriva ”skribenten till inlägget” kanske du – eftersom du tydligen vänder dig till mig – kunde skriva ”du”?

      Tack dock för din välmening. Visserligen är den missriktad, eftersom jag aldrig (inte ens när jag själv var tonåring) har ”lägrat någon underårig”. (Stilpoäng för språket, förresten – snygg meddeltida touch, där, med ”lägrat”…)

      Hur som helst, det var väl det hela. Nu har jag besvarat din välmening (läs: ditt trollande) i artig ton. Liknande kommentarer från samma emailadress, polisen@hotmail.com, eller från samma IP-adress, 79.136.116.120, kommer framledes att strykas. Inte för att jag har något att dölja, utan enbart för att jag har bristande tålamod med sinnesförvirrade fegisar.

      Puss och kram!

    • 4. Malte Skogsnäs  |  juli 22, 2013 kl. 01:21

      ”Ni har ju fått flera polisanmälningar mot er”

      Det där var något av det dummaste jag har läst. Vad är det för polisanmälningar? Vilka brott påstås ha begåtts? Vilka är det som har gjort dessa polisanmälningar och mot vilka?

      Ring jourhavande psykiatriker omedelbart!

  • 5. Martin  |  juli 26, 2013 kl. 07:11

    Fy faaaaan va jag blir trött på alla fullkomliga idioter som cirkulerar runt på nätet och skitar ned folks bloggar. Varför kan inte var och en få ha sin blogg i fred utan att ni sinnesslöa nollor nödvändigt måste få utlopp för era små hjärncellers tankar.

    Har varit på flertalet bloggar och har haft askul på de flera. Att folk har olika uppfattning om saker och ting är väl självklart och det är ju det som är de roliga för fan. Hur kul är det med en blogg där alla är överens.

    Men tyvärr kommer då dessa amöbaliknande nollor som inte kan prata i normal ton och sabbar bloggar. Flera bloggare vars sidor jag älskat att vara på har tröttnat och lagt ned, nu senast cattasblogg. En av de absolut bästa bloggarna ever. Ett ställe där både kvinnor och män kan göra både bra och dåliga saker. Där inte alla män behandlas som en ”biologisk olycka” eller alla kvinnor som ”något att tillfredsställa sig med”. Cattasblogg var grym. Alla var lika men sen kom idioterna och fick bloggerskan att lessna.

    Fy fan säger jag vilka jävla sopor ni är. Du ”polisen” och alla andra hjärnbefriade individer skaffa er ett liv och låt normala människor få umgås på ett normalt sätt med varandra på bloggar.

    Certatio jag har inte med det att göra egentligen men jag fattar inte varför du tog in det ”polisens” skrev överhuvudtaget. Förmodligen hade du väl dina anledningar och som sagt det är din blogg 🙂 Jag är dock av den åsikten att idioter ska inte ens få uppmärksamhet. Får de inte det har de ingenting för det är hela grejen för dem.

    Bara det jag ville säga 🙂

    • 6. certatio  |  juli 26, 2013 kl. 13:54

      Martin, även om du naturligtvis har (minst) lika stor rätt att lufta dina åsikter som ”Polisen”, skulle jag vänligen be dig att undvika ordval som ”sinnesslöa idioter” eller ”jävla sopor”. Även om jag förstår – och delvis delar – din irritation, känns det onödigt att sänka sig till ens i närheten av samma nivå. Hoppas du inte tar illa upp över att jag ber om denna lilla ynnest.

      När det sedan gäller varför jag över huvud taget godtog kommentaren från ”Polisen”, finns det flera anledningar. Det är inte så mycket det att jag tycker att jag behöver bevisa min oskuld; dumheter är dumheter och kan gott avfärdas som sådana utan något dåligt samvete.

      En anledning är dock att jag vill att de som läser här skall kunna lita på att jag inte censurerar i onödan, och att kommentarer om min agenda och mina värderingar inte exkluderas bara för att de är ifrågasättande. Även om ”Polisen” var otrevlig på gränsen till förtal, tycker jag att en varning är juste. Fler dumheter är dock lika med bannlysning.

      En annan anledning är att det roade mig. Om någon nu är så fast besluten att göra sig själv till åtlöje som ”Polisen” var i detta fall, vill jag naturligtvis inte stå i vägen… Varför inte istället låta oss andra få ett gott skratt på hens bekostnad? 😉

      • 7. Martin  |  juli 26, 2013 kl. 14:37

        Nema problema Certatio. Lite frustation som tog över bara. Det ska inte upprepas 🙂


Som Peter Steele formulerade det: "Don't mistake lack of talent for genious". Den här bloggen lämnar inga kvalitetsgarantier...

Något intressant att säga till mig personligen? Maila mig!

Logga in

Senaste inläggen

@Certatio_WP

Fel: Twitter svarade inte. Vänta några minuter och uppdatera den här sidan.

Kategorier

Arkiverat

"I am always ready to learn, although I do not always like being taught."
- WINSTON CHURCHILL

"Two things are infinite: the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former."
- ALBERT EINSTEIN

"The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it."
- TERRY PRATCHETT

"However beautiful the strategy, you should occasionally look at the results."
- WINSTON CHURCHILL

"Human beings, who are almost unique in having the ability to learn from the experience of others, are also remarkable for their apparent disinclination to do so."
- DOUGLAS ADAMS

"The infliction of cruelty with a good conscience is a delight to moralists - that is why they invented Hell."
- BERTRAND RUSSELL

"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- WINSTON CHURCHILL

"All generalizations are false, including this one."
- MARK TWAIN

"The presence of those seeking the truth is infinitely to be preferred to the presence of those who think they've found it."
- TERRY PRATCHETT

"If you have ten thousand regulations you destroy all respect for the law."
- WINSTON CHURCHILL

"In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move."
- DOUGLAS ADAMS

"Everything that every individual has ever done in all of human history establishes the minimum boundary of the possible. The maximum, if any, is completely unknown."
- JOHN TOOBY

Publiksiffra

  • 83,920

