Att kasta sedvänjor i glashus

juni 22, 2013 at 14:00 6 kommentarer

En liten brasklapp för alla de som tycker att ”di dära utlänningarna” har konstiga sedvänjor:

Jag hoppas de kommer ihåg det nästa midsommar, när de återigen (någonstans mitt emellan ”översociala” och ”drängfulla”) springer runt en jättelik fallos-symbol och låtsas vara grodor. I grupp.

I have nothing further, your honor…

Små grodorna

Entry filed under: Allmänna betraktelser, Hat & Fördomar. Tags: , , , .

Medborgarlön – är det ekonomiskt möjligt? Kåt, glad och tacksam?

6 kommentarer

  • 1. Emma  |  juni 22, 2013 kl. 14:22

    Äsch det fattar du väl det är De Där Andra som odlar potatis i parketten and whatnot som är konstiga. Hoppande grodor är kultur. Sådeså. 😉 Med det tillönskar jag dig en skön lagom grodhoppande sommar!

    • 2. certatio  |  juni 22, 2013 kl. 21:52

      😉
      Tack detsamma!

  • 3. Claes-Peter  |  juni 22, 2013 kl. 22:33

    Nja, de gånger jag sett vuxna dansa kring midsommarstång eller gran har det varit i sällskap med deras barn. Många anser om svensk kultur att 1. den inte finns, 2. den är lånad från utlandet, och 3. den är löjlig. Men från alla andra av världens mindre utvecklade länder ser man bara bra och fina saker. Alltså mat, musik, dans, kläder osv. Inte tvångsgiften, blodshämnd, hedersmord eller könsstympning.

    Att man trots sin överlägsna kultur inte kan få ordning på sina egna länder utan måste fly hit är vårt fel – de flyr alltså till dem som fått dem att mörda varandra? Att de muslimska länderna hade en framstående kultur för ett antal sekel sedan är rätt med vissa förbehåll: 1. det gällde bara dem med makt och rikedom, 2. de hade fått kulturen genom erövringskrig, och 3. de utvecklade den inte, den tvärt om förföll. Matematiken fick man från Indien, som man befriade från indierna själva. Sagoskatten 1000 & 1 natt lånades från Persien – som också befriades. Osv. Många av de lärda i furstehoven var faktiskt judar – en del tvangs konvertera, andra inte.

    Nej, nu måste jag ut och bränna av en bilbomb utanför närmaste frikyrka. Som född in i den reguljära kyrkan anser jag ju att frikyrkliga är kättare som måste dödas för att göra min gud glad. Och sedan hamnar jag ju i det paradis där sexuell jämlikhet inte existerar. En del döms efter sina påstådda ideal, andra efter sina gärningar. Jag känner mig redan oerhört berikad, och Eddan och Havamal och det andra har tagit avstånd ifrån.

    • 4. certatio  |  juli 13, 2013 kl. 13:27

      Claes-Peter: jag har lite svårt att se varför du känner ett behov av att kontra mitt (glimten i ögat-betonade) inlägg med en svada rejäl islamofobi? Jag kan inte riktigt se hur min text var ett försvar för vare sig denna religion eller någon annan… I övrigt: se mitt svar till Tobbe.

  • 5. Tobbes Medieblogg  |  juni 25, 2013 kl. 16:11

    Nej, nu var du tvåa på bollen, Certa. Först ut med detta obligatoriska inlägg var Fredrik Virtanen:
    http://www.aftonbladet.se/ledare/ledarkronika/fredrikvirtanen/article17003958.ab

    • 6. certatio  |  juli 13, 2013 kl. 13:23

      Hej Tobbe.

      Beklagar sent svar, men det är trots allt semestertider, och bloggande står inte överst på priolistan… När det gäller din infallsvinkel är det nog mera du som är tvåa i tankeverksamheten rent allmänt, Tobbe:

      1. Jag sade inget om SD, så din offermentalitet känns lite trött.
      2. Jag sade inte att folk inte fick fira midsommar på traditionellt vis, eller tycka om det. Jag noterade bara att våra sedvänjor antagligen framstår som rätt lustiga/absurda i andras ögon, varför vi kanske inte skall vara så snabba (som vissa av oss ibland är) med att döma andras.
      3. Jag har aldrig sagt att det inte finns något som kan klassas som ”typiskt svenskt”. Däremot bör alla vara på det klara med att det som blivit typiskt svenskt med tiden i princip till 100% har sitt ursprung i influenser från andra länder/kulturer. Därför bör vi A) inte anse oss och ”vår” kultur förmer, eller B) vara rädda för nya influenser.

      Med det önskar jag dig en fortsatt trevlig sommar Tobbe, men ber dig vänligen avnjuta den någon annanstans än hos mig, om du ändå bara tänker SD-trolla när du är på besök. Tack!


Som Peter Steele formulerade det: "Don't mistake lack of talent for genious". Den här bloggen lämnar inga kvalitetsgarantier...

Något intressant att säga till mig personligen? Maila mig!

Logga in

Senaste inläggen

@Certatio_WP

Fel: Twitter svarade inte. Vänta några minuter och uppdatera den här sidan.

Kategorier

Arkiverat

"I am always ready to learn, although I do not always like being taught."
- WINSTON CHURCHILL

"Two things are infinite: the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former."
- ALBERT EINSTEIN

"The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it."
- TERRY PRATCHETT

"However beautiful the strategy, you should occasionally look at the results."
- WINSTON CHURCHILL

"Human beings, who are almost unique in having the ability to learn from the experience of others, are also remarkable for their apparent disinclination to do so."
- DOUGLAS ADAMS

"The infliction of cruelty with a good conscience is a delight to moralists - that is why they invented Hell."
- BERTRAND RUSSELL

"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- WINSTON CHURCHILL

"All generalizations are false, including this one."
- MARK TWAIN

"The presence of those seeking the truth is infinitely to be preferred to the presence of those who think they've found it."
- TERRY PRATCHETT

"If you have ten thousand regulations you destroy all respect for the law."
- WINSTON CHURCHILL

"In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move."
- DOUGLAS ADAMS

"Everything that every individual has ever done in all of human history establishes the minimum boundary of the possible. The maximum, if any, is completely unknown."
- JOHN TOOBY

Publiksiffra

  • 84,515

