Svar från Malin Holm

april 24, 2013 at 09:40 7 kommentarer

För ett par dagar sedan lade jag här på bloggen upp ett öppet brev till Malin Holm, efter att ha uppmärksammat att hon listat Certatio i en rapport med huvudtiteln ”Men Who Hate Women Online”. Jag ifrågasatte på vilka grunder hon klassificerade min blogg som kvinnofientlig och hatisk. Nu har jag fått svar från Malin, och hon har gett mig lov att publicera svaret här:

Hej,

Tack för visat intresse för mitt konferenspapper. Som du kanske redan vet är ett konferenspapper en preliminär version i en lång arbetsprocess som i bästa fall resulterar i en publicerad artikel eller avhandling inom ett par år. Ett konferenspapper är alltså inte vetenskapligt granskat (vilken en publicerad artikel eller avhandling är), och det bör därför inte citeras som sådant. Inte heller bör exempelvis dess definitioner, resultat eller slutsatser betraktas eller behandlas som slutgiltiga. Exempelvis ändrade jag för ett tag sedan titeln på pappret, då det fanns bättre sätt att beskriva innehållet. Jag diskuterar alltså gärna mina resultat offentligt om/när de väl blir publicerade, men inte mitt under pågående arbetsprocess (när jag alltså strängt taget inte har några resultat ännu).

Just för att pappret är ett tidigt utkast mitt i en arbetsprocess tycker jag dock att det är både intressant och givande att läsa dina och andras kommentarer och reaktioner. Exempelvis tycker jag det är intressant att en del av er som har kontaktat mig motsätter er användandet av termen antifeminism och jag har noterat era tankar kring detta, liksom på pappret i övrigt. Om du har fler kommentarer på mitt papper är du välkommen att maila dem till mig. Jag skulle också gärna komma i kontakt med dig och andra av bloggarna för intervjuer för att få en bättre bild av er och det ni står för. Jag kommer således att återkomma till dig vid ett senare tillfälle.

Vänliga hälsningar,
Malin Holm

Jag tycker det hedrar Malin att hon svarar,samt att hon låter mig publicera dialogen, eftersom det där med att ”ta debatten” inte alltid är feministiska företrädares starkaste sida… (Hej, Maria Sveland! När skall du sluta censurera artiga, sakliga kommentarer på din blogg?) Lite tråkigt, kanske, att svaret är i princip rakt av detsamma som både Bashflak och Toklandet (som bägge även de mailade henne efter att ha tagit del av hennes skrivelse) fick, men innehållsmässigt är det inte alls så tokigt.

Det är bra att hon noterar att bara för att vi är flera som motsätter oss just radikalfeminismens kollektivism och misandri, behöver vi för den skull inte motsvara termen ”antifeminister” i stort . Det är också bra att hon verkar intresserad av en riktig dialog, och av att faktiskt lyssna på vad vi som individer står för. Visst kan man tycka att hon kanske borde ha läst lite mer noga redan i det här fallet, istället för att förutsätta felaktigheter om våra åsikter, men bättre sent än aldrig.

Avslutningsvis vill jag bara säga att jag är stolt över hur de av oss som agerat efter att felaktigt utpekats som kvinnohatare, har hanterat situationen. Malin har fått tuffa, direkta frågor, men ändå bemötts med respekt av de som kontaktat henne. Inga invektiv eller höjda röster, inga onödiga känsloutbrott, utan fokus på sakfrågan. Ett väldigt manligt agerande, skulle man kanske kunna säga… 😉

Entry filed under: Jämställdhet & Genus. Tags: , , .

Krig – finns det vinnare och förlorare? Barn gillar artister av ”fel” kön…

7 kommentarer

  • 1. toklandet  |  april 24, 2013 kl. 10:17

    Jag är inte nöjd med ”svaret” till mig i alla fall eftersom hon inte svarade på den mycket enkla frågan jag ställde till henne. Hon är skyldig ett svar på frågan om hon hittat något som motsvarar min medverkan i ”konferenspappret” och i så fall under vilket/vilka inlägg. Kan hon inte säga var/om något finns så vill jag ha ett svar på vad jag gör i hennes ”konferenspapper” alls…

    Och det finns mer som ligger bakom…

  • 2. jkfdg  |  april 24, 2013 kl. 10:31

    Men tittar man närmare på vad det är idioten har skrivit kan man klart och tydligt se att hon är en extremist på samma nivå som Anders BB. Jag är rädd att hon ska ut och spränga sig i luften. Ungefär den intelligensen kan jag läsa av hos denna kvinna.

    Vem på denna planet skriver en sådan text till att börja med UTAN att ha gjort sin ”riktiga” eftersforskning?

    Den är inte heller vetenskapligt granskat som hon själv säger. Det är inte hon som gör den vetenskapliga granskiningen det är någon annan. Kan vi gissa att det blir en annan feminist på samma ruttna nivå?

  • 3. certatio  |  april 24, 2013 kl. 13:30

    @TOKLANDET

    Jag noterade att du (med viss rätt) inte var nöjd, och jag tycker att du hanterade det väl. Du fortsatte att ställa befogade frågor, avkräva svar, men behöll ändå en saklig ton. Bra.

    När det sedan gäller din avslutande cliffhanger ”Och det finns mer som ligger bakom…” ser jag gärna att du utvecklar. Att bara lämna insinuationer hängande på det viset ser sällan snyggt ut.

    Har du täckning för att påstå att det finns en underliggande ”agenda” här (vilket vare sig är självklart eller uteslutet) så får du gärna påvisa hur. Annars tycker jag det håller högre klass att stå över insinuationerna helt och hållet.

    @JKFDG

    Använder man ”Lex Breivik” har man lämnat intellektuell walk over…

    Jag tycker inte att det är en acceptabel standard att först kalla en meningsmotståndare för idiot, för att sedan likställa denne med en ideologiskt driven massmördare.

    Synpunkter på hennes skrivelse inte bara kan, utan bör, man ha – men det är alltid en god idé att skilja på sak och person. Håll därför gärna en högre nivå än så här i mitt kommentarsfält. Tack.

  • 4. ergo  |  april 24, 2013 kl. 15:06

    ___-fobi, ___-fobi, diagnosmani.

    • 5. certatio  |  april 24, 2013 kl. 17:36

      …eeeh, absolut. Tack för det synnerligen meningsfulla inlägget i debatten. Typ.

  • 6. Underökning, Malin Holm och fulspel « Toklandet  |  april 25, 2013 kl. 18:10

    […] Certatios inlägg om detta kan läsas här och här. […]

  • 7. Stefan  |  april 30, 2013 kl. 16:26

    Doktoranden skriver att hennes konferensbidrag inte är vetenskapligt granskat i motsats till publicerade artiklar eller avhandlingar. Genusvetenskapliga konferenser skiljer sig i så fall från reguljära vetenskapliga konferenser där ofta två anonyma granskare läser insända bidrag och ger författaren förslag på omarbetning och ger konferensledningen ett utlåtande om bidraget efter den föreslagna omarbetningen kan förväntas hålla sådan standard att det bör antas till konferensen.

    Sådan vetenskaplig förhandsgranskning görs oavsett om bidraget är så långt kommet att det kan vara kandidat till publicering i någon vetenskaplig tidskrift efter konferensen eller om det fortfarande är ”work in progress”. Ribban tycks ligga betydligt lägre på genusvetenskapliga konferenser om bidrag där antas utan vetenskaplig granskning och om standarden är sådan att det ska ta åratal innan bidraget nått publiceringsbar standard. Kravnivån definieras också av att även det som läggs fram på konferenser är offentligt (numera också lättillgängligt eftersom ”proceedings” vanligen läggs på internet), och det finns inga hinder att citera sådana arbeten.

    Kanske gäller lägre ställda kvalitetskrav också undervisningen i genusvetenskap. Således innebar Högskoleverkets (nuvarande Universitetskanslersämbetets) granskning av ett stort antal ämnen förra året att åtskilliga lärosäten fick omdömet ”bristande kvalitet” avseende en eller flera av sina examina. Den granskningen utfördes liksom vid vetenskapliga konferenser av oberoende anonyma bedömare inom det berörda ämnet. Ämnet genusvetenskap däremot fick utan undantag omdömet ”hög kvalitet” vid alla lärosäten när det granskades av bedömare inom ämnet.

    Man kan fråga sig om det berodde på att de genusvetenskapliga utbildningarna är så mycket bättre än t.ex. sociologiska eller ekonomiska utbildningar eller om det är tecken på att förmågan till självkritik saknas inom genusvetenskapen och att kvalitetskraven ställs lägre av de som är verksamma i det ämnet än av bedömare i andra ämnen.


Som Peter Steele formulerade det: "Don't mistake lack of talent for genious". Den här bloggen lämnar inga kvalitetsgarantier...

Något intressant att säga till mig personligen? Maila mig!

Logga in

Senaste inläggen

@Certatio_WP

Fel: Twitter svarade inte. Vänta några minuter och uppdatera den här sidan.

Kategorier

Arkiverat

"I am always ready to learn, although I do not always like being taught."
- WINSTON CHURCHILL

"Two things are infinite: the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former."
- ALBERT EINSTEIN

"The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it."
- TERRY PRATCHETT

"However beautiful the strategy, you should occasionally look at the results."
- WINSTON CHURCHILL

"Human beings, who are almost unique in having the ability to learn from the experience of others, are also remarkable for their apparent disinclination to do so."
- DOUGLAS ADAMS

"The infliction of cruelty with a good conscience is a delight to moralists - that is why they invented Hell."
- BERTRAND RUSSELL

"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- WINSTON CHURCHILL

"All generalizations are false, including this one."
- MARK TWAIN

"The presence of those seeking the truth is infinitely to be preferred to the presence of those who think they've found it."
- TERRY PRATCHETT

"If you have ten thousand regulations you destroy all respect for the law."
- WINSTON CHURCHILL

"In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move."
- DOUGLAS ADAMS

"Everything that every individual has ever done in all of human history establishes the minimum boundary of the possible. The maximum, if any, is completely unknown."
- JOHN TOOBY

Publiksiffra

  • 83,920

