Öppet brev till Malin Holm

april 21, 2013 at 12:12 8 kommentarer

Hej Malin,

Certatio här. Det smärtar mig en smula att inte hälsa dig med mitt riktiga namn, eftersom jag tycker att det egentligen tillhör normalt hyfs. Mer om varför senare i detta brev, men tills vidare hoppas jag att du inte tar alltför illa upp.

Detta är ett öppet brev, som jag även kommer att publicera på min blogg: https://certatio.wordpress.com/2013/04/21/oppet-brev-till-malin-holm/.

Anledningen till att jag skriver till dig är just sagda blogg, som du tydligen klassificerar som anti-feministisk och till och med ”kvinnohatande”. Jag är nyfiken på hur du tänker, och hoppas att du vill göra mig vänligheten att kommentera detta. Bakgrunden är att jag via detta blogginlägg:

http://bittergubben.wordpress.com/2013/04/18/ecpg-malin-holm-granskar-jamstalldismrorelsen/

…upptäcker en rapport du författat inför ditt deltagande vid EPCG-konferensen i Barcelona tidigare i våras.

I mitt blogginlägg där detta öppna brev återges finns rapporten infogad som en PDF. Jag har varit noga med att uppge att det är ditt verk upphovsrättsligen, och eftersom du rimligen står för det du skriver utgår jag från att du inte ser några problem med det?

Rapporten är betitlad ”Men Who Hate Women – Online: Mapping the Swedish Anti-Feminist Movement and Campaigns in New Media”. På sida 28 finns min blogg listad som en av de som faller innanför ramarna för din rapport. Dessa ramar beskrivs under rapportens inledande sidor med termer som ”en anti-feministisk rörelse”, ”hatkampanjer” och ”attacker mot marginaliserade grupper som kvinnor, arbetarklass och färgade”.

Uppsala UniversitetEftersom du anser dig berättigad att etikettera min blogg på det aktuella sättet, förutsätter jag att du har besökt den, och rimligen även läst en del på den? I så fall har jag faktiskt lite svårt att se vad i dess innehåll det är som får dig att göra den tolkning du gör. Eftersom jag nu faktiskt har en huvudsida som handlar enbart om radikalfeminism (https://certatio.wordpress.com/10-snabba-om/10-snabba-om-radikalfeminism/) antar jag att du åtminstone hittat den? (Den är trots allt tydligt länkad på flera ställen på bloggen.) Kanske är det något av följande citat därifrån som får dig att se mig som ”kvinnohatare”:

För det första är jag en varm anhängare av de många landvinningar (för båda könen) klassisk liberal feminism har uppnått. Lika rättigheter och skyldigheter för båda könen, samt friare och mindre snäva könsroller, är båda principer jag skriver under på varje dag i veckan. Dock är det skillnad på klassisk feminism och på den moderna radikalfeminismen med sina teorier om män som roten till allt ont.

På många håll i världen finns det strukturella orättvisor som primärt drabbar kvinnor, och det finns ett och annat missförhållande att rätta till även här på hemmaplan. Två fel gör inte ett rätt, och bara för att radikalfeminismens misandri är obehaglig och obefogad innebär det inte att man skall blunda för de svårigheter kvinnor möter. Klassisk liberal feminism, där målet är lika rättigheter oavsett kön, har även fortsatt ett starkt berättigande.

Med det sagt måste jag kommentera det lustiga i hur mycket radikalfeminismen har gemensamt med sin primära fiende, manschauvinismen. Båda åsiktsströmningarna har nämligen som central byggsten det kvinnliga offerperspektivet. Tydligen behöver kvinnor extra stöd, skydd och stöttning – som om de vore mindre kapabla än män.

Nej, så här vi närmare eftertanke borde det där väl ändå inte räcka för att uppfatta mig som kvinnofientlig eller hatisk, eller vad säger du? Det borde inte ens räcka för att kalla mig ”anti-feminist”, även om jag för all del ogillar just radikalfeminism. Faktum är att jag ingenstans på bloggen utger mig för att vara just anti-feminist, utan konsekvent konstaterar att man mycket väl kunde kalla mig ”liberalfeminist” om man ville (eftersom jag motsvarar kriterierna) men att jag själv kallar mig ”icke-feminist” eftersom jag anser att begreppet feminism blivit smutsat av den radikalfeministiska grenen.

Om det inte är i de passagerna du hittat fog för din klassificering, har du kanske grävt djupare i bloggens inläggshistoria och där hittat något ”smaskigt”? Kanske är det i något av de regelbundna inlägg där jag debatterar emot rasism, homofobi eller religiöst grundat kvinnoförtryck som du hittar mitt kvinnohat…? Nej, det låter ju vid närmare eftertanke helt absurt!

Frågan kvarstår därmed: på vilka grunder anser du dig ha rätt att tillskriva mig de etiketter du gör?

Vissa skulle kanske till och med tillskriva dig akademisk och intellektuell ohederlighet, och mena att du är väl medveten om att jag (och flera av de andra bloggare du listar) verkligen inte motsvarar de värderingar du tillskriver oss, men att du slår mot oss ändå, i syfte att misskreditera oss i egenskap av meningsmotståndare. Så långt vill jag dock inte gå, men undrar om du kanske inte åtminstone kan ses som skyldig till akademiskt ”slarv”? Du verkar ju onekligen ha etiketterat mig och andra både felaktigt och grundlöst.

Alla bör dock ses som oskyldiga tills motsatsen bevisats. Följaktligen undrar jag om det finns något du kan lyfta fram som rättfärdigar din bedömning av mig och mitt bloggande? Om inte tvingas jag tyvärr tro att du helt enkelt försöker extremist-stämpla och misskreditera meningsmotståndare, vilket jag i så fall ser som under värdigheten för en doktorand vid statsvetenskapliga institutionen på anrika Uppsala Universitet.

Avslutningsvis en passus om min anonymitet. Jag noterar att du i din rapport spekulerar kring huruvida syftet med anonymiteten är att främja ”dunkla agendor”. Jag kan naturligtvis inte motbevisa en sådan tes, men menar som sagt att du nog får svårt att hitta inslag på min blogg av särskilt ”dunkel” natur… Nej, självklart står jag för mina åsikter, och jag advokerar samma värderingar och ställningstaganden även i mitt privatliv. Eftersom jag har bekanta som även de motsätter sig rasism, religiöst förtryck och radikalfeminism, och jag har sett de hot och den smutskastning de utsatts för när de varit öppna med sin identitet, väljer jag dock att vara anonym i mitt bloggande.

Om du anser att det är skäl nog för att utgå från att jag är en kvinnohatare, så varsågod. För egen del låter jag med gott samvete mina kvinnliga familjemedlemmar, vänner och kollegor döma mig i det avseendet. Utan att vara alltför självgod, tror jag nog att de och du kommer till något olika slutsatser…

Då så; vägs ände. Jag hoppas att du tar dig tid att förklara för mig (och mina läsare) på vilka grunder du anser mig vara antifeministisk och kvinnofientlig, så jag (och de) slipper tro att feministiskt inriktade forskare håller förarsätet i debatten som viktigare än akademisk hederlighet.

Stort tack på förhand för din tid, och hoppas du får en fortsatt bra dag.

Mvh;
// Certatio

Entry filed under: Jämställdhet & Genus. Tags: , , , , .

Den kollektiva skuldens bristande logik Krig – finns det vinnare och förlorare?

8 kommentarer

  • 1. MiT  |  april 21, 2013 kl. 12:31

    Visst är det märkligt vad de kan hitta när de googlar och sen inte läser det som googlas fram? Säger kanske mer om vad som snurrar i hennes huvud än i våra kanske…

    Sen en liten miss, hon heter Malin Holm.

  • 2. kimhzabremersbodega  |  april 21, 2013 kl. 12:39

    Jag tror att du menar Malin Holm?

  • 3. certatio  |  april 21, 2013 kl. 13:10

    Tack för påpekandet.

    Fruktansvärt klantigt av mig… Nu har jag rättat både i rubrik och URL, plus att jag har mailat Malin igen och bett om ursäkt för missen samt tillhandahållit korrekt länk.

    Om du läser detta, Malin, så beklagar – inte min avsikt att vara oförskämd!

  • 4. Joel Bergqvist  |  april 21, 2013 kl. 15:29

    Det ska bli väldig spännande att se hennes bemötande och motiveringen till varför din blog listades i hennes rapport. Hon måste väl kunna backa upp varför med citat från din blog som motiverar varför den tagits med… Eller? Spänningen är olidlig.

  • 5. Malin Holm svarar | Bashflak  |  april 23, 2013 kl. 21:30

    […] som sysslar med ‘political science’. Flera andra har mailat henne, t.ex. Toklandet och Certatio. Hennes svar till Toklandet är mer eller mindre ordagrant detsamma som hon svarar mig, även om […]

  • 6. Svar från Malin Holm | Certatio  |  april 24, 2013 kl. 09:40

    […] ett par dagar sedan lade jag här på bloggen upp ett öppet brev till Malin Holm, efter att ha uppmärksammat att hon listat Certatio i en rapport med huvudtiteln ”Men Who […]

  • 7. Underökning, Malin Holm och fulspel « Toklandet  |  april 25, 2013 kl. 18:10

    […] inlägg om detta kan läsas här och […]

  • 8. Snabbguide till min agenda | Certatio  |  april 26, 2013 kl. 15:09

    […] men det är ju trevligare om man gör det på korrekta grunder. Malin Holm, till exempel, hade ju inte riktigt orkat läsa på min blogg innan hon klassificerade den som […]


Som Peter Steele formulerade det: "Don't mistake lack of talent for genious". Den här bloggen lämnar inga kvalitetsgarantier...

Något intressant att säga till mig personligen? Maila mig!

Logga in

Senaste inläggen

@Certatio_WP

Fel: Twitter svarade inte. Vänta några minuter och uppdatera den här sidan.

Kategorier

Arkiverat

"I am always ready to learn, although I do not always like being taught."
- WINSTON CHURCHILL

"Two things are infinite: the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former."
- ALBERT EINSTEIN

"The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it."
- TERRY PRATCHETT

"However beautiful the strategy, you should occasionally look at the results."
- WINSTON CHURCHILL

"Human beings, who are almost unique in having the ability to learn from the experience of others, are also remarkable for their apparent disinclination to do so."
- DOUGLAS ADAMS

"The infliction of cruelty with a good conscience is a delight to moralists - that is why they invented Hell."
- BERTRAND RUSSELL

"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- WINSTON CHURCHILL

"All generalizations are false, including this one."
- MARK TWAIN

"The presence of those seeking the truth is infinitely to be preferred to the presence of those who think they've found it."
- TERRY PRATCHETT

"If you have ten thousand regulations you destroy all respect for the law."
- WINSTON CHURCHILL

"In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move."
- DOUGLAS ADAMS

"Everything that every individual has ever done in all of human history establishes the minimum boundary of the possible. The maximum, if any, is completely unknown."
- JOHN TOOBY

Publiksiffra

  • 83,920

