Den kollektiva skuldens bristande logik

april 18, 2013 at 15:20 9 kommentarer

Läste igår en artikel från Gudrun Schyman i Sydsvenskan, betitlad ”Jämställdhet som överlevnadsstrategi”. I den framhåller hon (på sedvanligt radikalfeministiskt vis) hur motstånd mot den egna ideologin går hand i hand med inhumana åsiktsströmningar så som homofobi och rasism:

Gudrun SchymanDå ser jag att det är samma mekanismer, idén om dominans, idén att hålla isär och över- och underordna, som ligger till grund för all annan diskriminering, också. Då ser jag att diskriminering utifrån etnicitet, sexualitet, könsidentitet, funktionalitet och ålder vilar på samma grund. […] Då ser jag att rasism, sexism och antifeminism hänger ihop.

Jag har svårt att hänga med i logiken här.

Jag vill gärna se mig själv som en åtminstone hjälpligt liberal humanist. (Även om allt är relativt; Mattias Svensson hade kanske inte hållit med.) Följaktligen värnar jag individers rätt att få bli bemötta som individer, och inte som ofrivilliga representanter för någon grupp de i någon mån kan sägas tillhöra. Kollektiv skuldbeläggning ger mig sura uppstötningar.

Därför tycker jag inte att det är okej när folk antar att en slumpmässigt vald invandrare är kriminell, bara för att invandrare är överrepresenterade i statistiken. Varför skall just denne individ förtjäna det antagandet, utan hänsyn till individuella omständigheter och andra förklaringsfaktorer än just etnicitet?

Därför tycker jag inte att det är okej när folk ser ner på homosexuella på grund av deras läggning. De är kompletta människor, som oavsett könet på den de omfamnar vid läggdags är minst lika sannolika som resten av oss att vara empatiska, intelligenta, ansvarstagande, hälsosamma, ödmjuka och kreativa. Varför skall de reduceras till sin sexuella läggning?

Därför – häng med nu, Gudrun – tycker jag inte det är okej när radikalfeminismen delar upp folk i förtryckta/goda (kvinnor) och förtryckare/onda (män). Varje man är en individ, och hur överrepresenterade män än må vara bland sexualförbrytare eller våldsverkare i allmänhet, är de allra flesta män fredliga, laglydiga personer. Det är oerhört få män som under sin liv ens kommer att överväga en sexuell våldshandling, och inte ens på ett mer vardagligt plan kan den genomsnittlige mannen med rimlighet ses som ”överordnad”.

Det är alltså exakt de liberala, humanistiska principer som gör att jag motsätter mig rasism och homofobi, som gör att jag även motsätter mig radikalfeminism. Det är en lära som reducerar män till delar av ett kollektiv istället för att se dem som individer, och som sedan kollektivt skuldbelägger dem för missgärningarna hos en minoritet.

Hade igår kväll ett kort Twitter-utbyte med Gudrun Schyman. Nu förstår jag att hon är en upptagen kvinna, och jag inbillar mig inte att jag som enskild privatperson är viktig nog att hamna högt på hennes prio-lista. Följaktligen är det helt okej att hon ännu inte svarat på min avslutande fråga från igår:

Certatio-tweet 130417

Dock skall det bli spännande att se vad hon svarar, om och när hon gör det…

Entry filed under: Hat & Fördomar, Jämställdhet & Genus. Tags: , , , , .

Fler män i förskolan! Öppet brev till Malin Holm

9 kommentarer

  • 1. enstillaundran  |  april 18, 2013 kl. 16:20

    Jag håller med dig om individens rimliga krav att slippa bli anklagad för ditten och datten som andra håller på med på grund av att man har samma kön, etnicitet, ålder, sexuell läggning/tillhörighet etc. Vi har ju en diskrimineringslagstiftning i Sverige gällande detta.

    Jag har själv skrivit lite om Schymans artikel på min blogg. Titta in om du har tid och lust.

    • 2. certatio  |  april 18, 2013 kl. 18:04

      Tack för lästipset. Väl skrivet, och jag gillar den genomgående ödmjuka och icke-polemiska tonen på din blogg (som därför numera återfinns länkad i högerspalten!).

      • 3. enstillaundran  |  april 19, 2013 kl. 07:16

        Tack. Du är alltid välkommen på besök.

  • 4. MiT  |  april 20, 2013 kl. 16:39

    Jag antar att du inte missat att du är berömd, åtminstone i Spanien och på Uppsala universitet, som en kvinnohatare? Vi är flera som blev överraskade över den kunskapen som vi inte hade om oss själva… Det har slagits fast genom googling och sen ignorerande av informationen som kom fram genom googlingen 🙂 Ungefär så!

    • 5. certatio  |  april 20, 2013 kl. 17:59

      Utveckla gärna… jag är nyfiken! 🙂

      • 6. MiT  |  april 20, 2013 kl. 20:48

        Finn en lista här
        http://toklandet.wordpress.com/2013/04/18/jag-ar-beromd/
        Bittergubben var det som först hittade det, sen tog genusdebatten upp det. Hos Bittergubben står det mest om det. Länk till honom finns tidigt i mitt inlägg som jag skrev snabbt när jag såg det.

  • 7. Pelle2  |  april 25, 2013 kl. 20:23

    Det är väl dessvärre en hörnpelare i extremfeminismen att kollektivt skuldbelägga män för allsköns dåligheter och avkräva alla män ett kollektivt ansvar. Jag brukar svara med att fråga när Schyman et al skall ta ett kollektivt ansvar för brott begångna av t.ex de kvinnor som sitter i fängelse.
    Vad gäller Schyman så är detta väl bara ett eko av hennes kommunistiska förflutna. Kommunisterna exellerar ju i att bunta ihop människor i kollektiv. Ränderna går aldrig ur en gammal kommunist.

  • 8. Snabbguide till min agenda | Certatio  |  april 26, 2013 kl. 15:09

    […] klarläggandet av nivåerna på mitt kvinnohat, mitt homohat, och min rasism. Börja med detta (allmängiltiga) inlägg och läs resten sedan. Det borde garantera att vi slipper […]

  • 9. Schymans dubbelmoral | En stilla undran  |  maj 3, 2013 kl. 20:41

    […] Se även Certatios inlägg Den kollektiva skuldens bristande logik. […]


Som Peter Steele formulerade det: "Don't mistake lack of talent for genious". Den här bloggen lämnar inga kvalitetsgarantier...

Något intressant att säga till mig personligen? Maila mig!

Logga in

Senaste inläggen

@Certatio_WP

Fel: Twitter svarade inte. Vänta några minuter och uppdatera den här sidan.

Kategorier

Arkiverat

"I am always ready to learn, although I do not always like being taught."
- WINSTON CHURCHILL

"Two things are infinite: the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former."
- ALBERT EINSTEIN

"The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it."
- TERRY PRATCHETT

"However beautiful the strategy, you should occasionally look at the results."
- WINSTON CHURCHILL

"Human beings, who are almost unique in having the ability to learn from the experience of others, are also remarkable for their apparent disinclination to do so."
- DOUGLAS ADAMS

"The infliction of cruelty with a good conscience is a delight to moralists - that is why they invented Hell."
- BERTRAND RUSSELL

"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- WINSTON CHURCHILL

"All generalizations are false, including this one."
- MARK TWAIN

"The presence of those seeking the truth is infinitely to be preferred to the presence of those who think they've found it."
- TERRY PRATCHETT

"If you have ten thousand regulations you destroy all respect for the law."
- WINSTON CHURCHILL

"In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move."
- DOUGLAS ADAMS

"Everything that every individual has ever done in all of human history establishes the minimum boundary of the possible. The maximum, if any, is completely unknown."
- JOHN TOOBY

Publiksiffra

  • 84,497

