Sexköp, moralpanik och jurisdiktionsproblematik

april 3, 2013 at 15:51 13 kommentarer

Centerkvinnorna skriver på SvD om hur de anser att sexköp utomlands bör kriminaliseras, eftersom:

…prostitution är en form av våld mot personen som säljer sex. […] Majoriteten av säljare är kvinnor och flickor, och majoriteten av köpare, vare sig det gäller köp av sex från kvinnor och flickor, eller pojkar och män, är män. Detta våld måste få ett slut.

Det är en dubbelmoral att kriminalisera svenska medborgares sexköp nationellt, men tillåta utnyttjandet av än mer utsatta kvinnor och barn utomlands. Argumentet att det inte är juridiskt möjligt att bortse från den dubbla straffbarheten håller inte, då Sverige redan 2005 tagit bort kravet vad gäller sexköp av barn.

Det finns ett par saker värda att kommentera kring detta.

Först vill jag dock konstatera att det där med prostitution är ett knepigt ämne. Rent principiellt är jag för den liberala tanken att alla har rätt att själva bestämma över sin egen kropp, en rätt som även innefattar valet att sälja densamma. Eftersom inte alla som säljer sex gör så av tvång eller desperation, är det enligt mig högst tveksamt att totalförbud per default skulle vara rimligt.

Å andra sidan verkar det finnas ganska goda belägg för att laglig prostitution faktiskt ökar trafficking snarare än minskar den. I så fall är det moraliskt diskuterbart ifall den individuella friheten verkligen bör få vara okränkbar (ack, detta eviga dilemma, eller hur?) eller om majoritetens behov bör gå först. Jag är alltså kluven till fenomenet prostitution som sådant, och kan förstå och respektera argument både för och emot ett förbud – på inhemsk nivå.

Thai prostitutesMed det sagt, har jag alltså några kommentarer. Det första – något av en parentes – är att inslaget av ”male bashing” är helt obefogat. Om man nu anser att allt sexköpande = våld, är det rimligen värt att bekämpa oavsett könet på köparna. Alternativet är att Centerkvinnorna menar att om det bara var kvinnor som köpte sex, hade det varit okej. Endast då blir ju referensen till köparnas kön begriplig. Ergo: kan vi enas om att skippa misandrin nästa gång? Tack.

Vidare är det onekligen vanskligt att straffa svenska medborgare för handlingar som är lagliga där/när de utförs, men som är olagliga här i Sverige. Ponera till exempel att en svensk kör med 0,7 promille i en av de delstater i USA där gränsen för lagbrott går vid 0,8 promille. I Sverige hade 0,7 promille varit närmare grov rattfylla än att inte vara rattfylla alls, men vid handlingens utförande är den alltså laglig. Skall denne person då lagföras här på hemmaplan?

Nu kanske någon kontrar med att det är skillnad på stora och små brott, och påpekar att vi faktiskt redan tar oss friheten att låta svensk lag applicera på handlingar i utlandet. Sexköp av barn utomlands är redan straffbart i Sverige, och för illgärningar av den magnituden bör det väl ändå ses som rimligt?

På ett känslomässigt och personligt moraliskt plan håller jag självfallet med. Jag har väldigt svårt att inte spontant tycka genuint illa om någon som köper sex från underåriga. Samtidigt finns det ett par påtagliga problem med att låta den typen av känslomässiga resonemang styra.

Ett av dem formuleras väl av Hanna Wagenius, ordförande i Centerns eget ungdomsförbund:

Centerkvinnorna hävdar att det borde gå att slopa den dubbla straffbarheten som krav […] eftersom man gjort det när det kommer till sexköp av barn. […] De brott som är undantagna från kravet på dubbel straffbarhet [är] människohandel, sexualbrott mot minderåriga och brott som har ett minimistraff på fyra års fängelse eller mer. Att räkna sexköp dit vore att se det som ett svårare brott än en våldtäkt av normalgraden – vilket i min värld vore minst sagt absurt.

Centerkvinnorna vill också att man slutar diskutera frågan om prostitution kan vara frivillig eller alltid är påtvingad med hänvisning till att majoriteten av de som säljer sex vill sluta med det. […] Varför denna konstruktion? Jo, för att påtvingade samlag självklart redan är kriminaliserade. En våldtäkt blir inte – och ska inte bli – sexköp för att förövaren lämnar pengar efter sig på brottsplatsen.

Touché… Det finns fler motargument mot Centerkvinnornas synsätt. LP-bloggen sätter fingret på det kanske allra viktigaste av dem:

Om vi anser att vi kan straffa våra medborgare för saker de gör i länder där handlingen inte är olaglig är det rimligt att andra länder kan göra samma sak mot våra medborgare. Det finns länder i vilka homosexualitet, aborter och alkohol är förbjudet. Om vi nu anser att vi ska straffa en svensk medelålders vit man som bestämde sig för att köpa sex på en bordell under semestern, då borde vi rimligen också lämna ut homosexuella till länder där de straffas under sharialagstiftning.

Morallagstiftning i sig är ett ganska problematiskt ämne, men om vi bestämmer oss för att vår svenska moral ska vara den rådande i alla länder, oavsett vad länderna själva tycker, då blir det helt enkelt absurt.

Tja, jo, när man formulerar det på det viset, så… Även No Size Fits All och Motpol har skrivit bra på detta tema, och kanske kan man koka ner det hela till den sistnämndes slutkläm:

Vi måste inse att […] moralistiska lagar inte bara är ett hot mot både frihet och anständighet utan också att de öppnar upp för fler ännu sämre lagar i framtiden.

Det är, åtminstone för mig, svårt att inte hålla med om det. Well put.

Annonser

Entry filed under: Moral & Etik, Politik & Juridik. Tags: , , , , , , , .

Skyddad verkstad my ass! En bild säger mer…

13 kommentarer

  • 1. Tobbes Medieblogg  |  april 3, 2013 kl. 22:06

    Håller med om varje aspekt av din analys och slutsats. Sedan måste jag ju bara skrocka lite åt att även Centerkvinnorna nu har ”en vidrig människosyn”.

    • 2. certatio  |  april 4, 2013 kl. 08:58

      Intressant att du här tycker att logik och liberala principer är att föredra framför känsloargument. När det gäller invandringspolitik verkar du ju anse att dina ”känslor” (fördomar) kring muslimer och islam är en fullgod grund att stå på. Kan för vissa nog verka en smula inkonsekvent.

      Oh, well, jag antar att man tager vad man haver – finns det inga goda sakargument, får man väl spela på andra strängar…

  • 3. Tobbes Medieblogg  |  april 4, 2013 kl. 17:09

    Vad är liberala principer om inte känsloargument? Var ligger logiken i att just fylla vårt land med folk från Afrika och Mellanöstern? Är det det mest rationella? Nej, just det. I själva verket bygger dina ståndpunkter på minst lika mycket känslor, annars skulle det inte bli lika mycket ”människosyn” och ”främlingsfientlighet”, två begrepp utan någon som helst egentlig innebörd.

    Fast det sista stycket visar ju att även du inser att ”människosyn” inte är något vidare argument.

    • 4. certatio  |  april 4, 2013 kl. 19:05

      Liberala principer är förnuftsargument, inte känsloargument. Har du läst Mills?

      Vi fyller inte Sverige med invandrare; även om vi tar emot fler än grannländerna lär det dröja innan Khan är vanligare än Karlsson…

      För övrigt har inget sagt att det rationella vore att ”fylla landet”. Det JAG har sagt (och det är mig du pratar med) är att det rationella är att inte snacka ner / stoppa vissa invandrare baserat på fördomsfulla, felaktiga antaganden.

      Lägg av med halmgubbarna om du inte vill bli bannad.

      Avslutningsvis är ”människosyn” och ”främlingsfientlighet” inte tomma begrepp bara för att du säger det. (Även om jag håller med om att man måste vara tydlig med vad man menar med dem, för att undvika missförstånd.)

      • 5. Tobbes Medieblogg  |  april 4, 2013 kl. 22:23

        Jag gör aldrig medvetna halmgubbar – det är helt enkelt så att vi ibland missförstår varandra. Min poäng var att om liberala principer är logik, så förstår jag inte logiken i vår invandringspolitik.

        Var inte så känslig för liknande missförstånd och eventuella oavsiktliga halmgubbar. Jag känner att det sker från dig till mig hela tiden också, men då försöker jag alltid tålmodigt förklara igen, kanske från en annan vinkel.

        ”Batikhäxa” är ett skämtsamt uttryck i våra kretsar. Det avser en medelålders eller äldre vänsterkvinna, som vurmar för invandring.

        • 6. certatio  |  april 4, 2013 kl. 22:48

          Grejen är bara den att jag inte för ett ögonblick tror att dina halmgubbar är oavsiktliga. Du är vare sig korkad eller klantig, Tobbe – bara lömsk…

          Att du sedan tycker att det är ”skämtsamt” att kalla meningsmotståndare för häxor, och inte verkar inse att det är mer nedlåtande än skälmskt (alternativt är högst medveten om det, men gör det ändå) sätter ganska tydligt fingret på varför jag finner det svårt att gilla dig, Tobbe.

          Lämna mig ifred nu ett tag, är du snäll, medan jag fortfarande har ett uns tålamod kvar med dig. Tack.

    • 7. Malte Skogsnäs  |  april 4, 2013 kl. 21:40

      Jösses, om det är något som är känslopolitik så är det Sverigedemokraternas socialkonservativism.

      • 8. Tobbes Medieblogg  |  april 4, 2013 kl. 22:26

        Det kan jag faktiskt hålla med om. Abortmotstånd, nyckelharpa osv är ingenting för mig. För mig är den stora ödesfrågan för framtiden befolkningsfrågan, och då är ju just SD det rimliga alternativet.

        • 9. certatio  |  april 4, 2013 kl. 22:42

          Så länge SD förordar en människofientlig politik byggd på fördomar och rädslor kommer de aldrig att vara det ”rimliga” alternativet. Punkt.

  • 10. Tobbes Medieblogg  |  april 4, 2013 kl. 17:10

    Nu hoppas jag bara att någon ur skaran batikhäxor kommer in här och talar om din obehagliga kvinnosyn, så är cirkeln fullständigt sluten.

    • 11. certatio  |  april 4, 2013 kl. 19:07

      Förklara gärna vad en ”batikhäxa” är, eftersom det är ett uttryck jag personligen inte skulle komma på att nyttja.

      (Kanske beror det på skillnader i vår ”människosyn”…?)

  • 12. Naughty Nurse  |  april 5, 2013 kl. 12:56

    ” Batikhäxa” torde vara en kvinna som inte rättar in sig i ledet för hur kvinnor ”ska” vara. D vs inte tar bort all generande hårväxt ( dvs allt utom på huvudet), inte klär sig moderiktigt utan kanske till och med syr kläderna själv? Som inte sminkar sig till vardags, som hellre har fotriktiga skor som kan ta henne framåt i livet på det sätt hon vill, en stilettklackar som dödar hennes tår. Batiksyftningen gissar jag är en anspelning på hippiekulturen och dess EttMedNaturen-tänk.
    Jag tror jag gillar Batikhäxor i såfall. Tror till och med att jag känner ett par… Hellre middag med en batikhäxa en med en Stureplansbrud !
    Så, Tobbes benämning ”Batikhäxa” är nog bara ännu ett sätt att peka ut en grupp människor som inte rättar in sig i det led av ”perfektionism” han vill skapa.

    • 13. Tobbes Medieblogg  |  april 5, 2013 kl. 22:25

      Nej, det handlar inte så mycket om hårväxt och smink, som om själva tankegodset. Kolla upp Katarina Mazetti, så får du en god uppfattning.


Som Peter Steele formulerade det: "Don't mistake lack of talent for genious". Den här bloggen lämnar inga kvalitetsgarantier...

Något intressant att säga till mig personligen? Maila mig!

Logga in

Senaste inläggen

@Certatio_WP

Fel: Twitter svarade inte. Vänta några minuter och uppdatera den här sidan.

Kategorier

Arkiverat

"I am always ready to learn, although I do not always like being taught."
- WINSTON CHURCHILL

"Two things are infinite: the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former."
- ALBERT EINSTEIN

"The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it."
- TERRY PRATCHETT

"However beautiful the strategy, you should occasionally look at the results."
- WINSTON CHURCHILL

"Human beings, who are almost unique in having the ability to learn from the experience of others, are also remarkable for their apparent disinclination to do so."
- DOUGLAS ADAMS

"The infliction of cruelty with a good conscience is a delight to moralists - that is why they invented Hell."
- BERTRAND RUSSELL

"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- WINSTON CHURCHILL

"All generalizations are false, including this one."
- MARK TWAIN

"The presence of those seeking the truth is infinitely to be preferred to the presence of those who think they've found it."
- TERRY PRATCHETT

"If you have ten thousand regulations you destroy all respect for the law."
- WINSTON CHURCHILL

"In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move."
- DOUGLAS ADAMS

"Everything that every individual has ever done in all of human history establishes the minimum boundary of the possible. The maximum, if any, is completely unknown."
- JOHN TOOBY

Publiksiffra

  • 83,920

%d bloggare gillar detta: