Skyddad verkstad my ass!

mars 28, 2013 at 10:33 22 kommentarer

Ett meningsutbyte i kommentarerna till inlägget Eurabia är ett falsarium fick mig att känna att jag behöver vidareutveckla en grej. Så fort jag eller andra som delar mitt synsätt  försöker bemöta den bristande humanismen och felaktiga logiken hos främlingsfientlighet, nationalism och rasism, är det nämligen mera regel än undantag att någon ifrågasätter rätten med vilken vi yttrar oss.

Vi förutsätts vara naiva idealister utan kontakt med verkligheten, och den enda anledningen till att vi inte instämmer i den anklagande partens fördomsfulla synsätt är att vi lever och/eller har levt hela livet i ”skyddad verkstad”. Företrädesvis brukar denna skyddade verkstad förstås som ett etniskt helsvenskt villaområde befolkat av akademiker ur övre medelklass. (Ibland förutsätts vi även bo på Söder i Stockholm, där vi sippar vitt vin tillsammans med Aftonbladets kulturredaktion.)

Nu är det där dock lika mycket av ett falsarium som den omnämnda Eurabia-tesen i sig, åtminstone i mitt fall.

Nej, man behöver faktiskt inte ha tillbringat hela sitt liv i en skyddad verkstad för att inte vara rasist...

Nej, man behöver faktiskt inte ha tillbringat hela sitt liv i en skyddad verkstad för att inte vara rasist…

Jag har bott ett decennium i en liten svensk landsortshåla på dekis, som ungefär samtidigt som de bärande industrierna fick slå igen tog emot en större grupp flyktingar från Kosovo. Jag har sett oron och farhågorna för framtiden, slitningarna det ledde till, och de resulterande slagsmålen på skolgården. Idag, som tänkande, kännande vuxen, kan jag inse att om dessa flyktingar inte hade bemötts med en så tydlig misstänksamhet, ovänlighet och generell anda av ”ni är inte välkomna här”, så hade det hela säkert avlöpt betydligt bättre.

Jag har bott ett annat decennium i en väldigt invandrartät stadsdel i en större stad, en stadsdel med många kulturer, religioner och klädstilar. Följaktligen sågs den stadsdelen som ”lågstatus” och ”dålig” av folk boende i mer etniskt homogena områden, och jag fick emellanåt frågan hur jag kunde vilja bo där? Som boende i detta område kände jag mig dock inte otrygg, och de människor från till exempel Mellanöstern som jag där bodde granne med var precis lika trevliga som mina svenskfödda bekanta.

Jag har också levt under – ja, verkligen under – existensminimum under en period av mitt liv, även om denna period tack och lov inte var alltför lång. Under en något längre tid har jag även varit socialbidragstagare, och därmed varit beroende av de sociala skyddsnät som konkurrerar med flyktingmottagningen om statsfinanserna. Jag har stått där i kassakön på Konsum med sex varor i korgen, räknat mynten i plånboken och fått ställa tillbaka den enda mjölktetran eftersom jag inte hade råd.

I den lägenhet där jag bodde under denna period av mitt liv fanns det mögel bakom badrumstapeterna, is på insidan av fönstren vintertid, och källarspindlar som regelbundna besökare inomhus. Senare blev jag hotad med vräkning för att jag låg efter med hyran, och fick låna pengar av släktingar för att reda upp det hela. Nu löste det sig som tur var, så jag kunde bo kvar där bland sönderfallande putsfasader och missbrukande grannar…

Visst, idag är bilden en annan.

Jag har skaffat mig en utbildning, och är fast anställd inom privat sektor. Jag bor också i det där tämligen lugna villaområdet, även om det nog är fler arbetare än akademiker bland grannarna, och jag faktiskt inte har sett någon från Aftonbladets kulturredaktion vid dagislämningen. De flesta i området är av nordiskt ursprung, även om en granne (med hög poäng för klichéfaktor) är den lokale pizzabagaren och har rötterna i Balkan. Han arbetar hårt, tar väl hand om sitt hus och sin trädgård, och ger alltid mina ungar extra godisklubbor när vi köper pizza. Han verkar vara en bra man.

Hade mitt liv alltid sett ut exakt som det gör idag kunde jag alltså förstå ifrågasättandet, men de som vill försvara sina fördomar bör vara medvetna om att även desk jockeys och soccer moms kan ha livserfarenheter som kanske inte syns vid en första anblick. Bara för att en person har en trygg tillvaro idag, innebär det inte att de inte kan ha livserfarenhet av relevans för frågor om ekonomiska prioriteringar och/eller integrationspolitik.

När det gäller mig personligen, finns det en sista sak av vikt att anföra. Jag märker att vissa tror att jag sprider humanistiska värderingar enbart för att jag nu har råd med den lyxen, där jag sitter avskärmad från verkligheten i min trygga tillvaro. Grejen är den att jag alltid haft den här synen i de här frågorna. Oavsett livssituation har jag alltid tyckt att Sverige bör bedriva en human (läs: generös) flyktingpolitik, och att etnicitet och/eller kultur inte påverkar en individs människovärde.

Följaktligen betackar jag mig för ”klapp på huvudet-attityd” från rasistiska besserwissrar som tror de är de enda som kan se SanningenTM

Annonser

Entry filed under: Hat & Fördomar, Om bloggen. Tags: , , , , , , , .

Eurabia är ett falsarium Sexköp, moralpanik och jurisdiktionsproblematik

22 kommentarer

  • 1. Nurse Naughty  |  mars 28, 2013 kl. 12:52

    Bra skrivet! Och en bra inblick i din ”resa”.

  • 2. Tobbes Medieblogg  |  mars 28, 2013 kl. 17:21

    Här vill jag bara återigen inflika att jag sedan länge förstått att du faktiskt tror på det du säger, och att du verkligen uppfattar invandringskritik, SD osv som motbjudande och rasistiskt. Din bakgrund gör dig också mer trovärdig i ditt ställningstagande. Den erfarenheten delas nog dessvärre inte av Aftonbladets och Expressens armé av pk-krönikörer.

    Jag kan väl komplettera med att motsäga nidbilden av vår sida. Jag sitter alltså inte isolerad på landsbygden och vänder mig till högerextremismen som svar på mitt eget misslyckande. Jag är inte rädd för något ”främmande”. Jag är nämligen mer multikulti än de flesta, eller som jag skämtsamt brukar säga ”en omvänd Jan Helin”. Medan han predikar massinvandring, fast inte vill ha någon mångfald i sin vardag, är jag själv mycket intresserad av olika kulturer, men tror inte att det är någon bra politik för Sverige. Jag har bott i några av Europas huvudstäder, talar ett antal språk, och känner faktiskt människor av alla kulörer. Framför allt min erfarenhet av Hollands utveckling motiverar mitt ställningstagande här. Om du är intresserad av vad som hände under mina år där, finns ett antal inlägg om Pim Fortuyn, Theo van Gogh och Geert Wilders – bara att söka.

    • 3. certatio  |  mars 28, 2013 kl. 22:25

      Här vill jag bara återigen inflika att jag sedan länge förstått att du […] verkligen uppfattar invandringskritik, SD osv. som motbjudande och rasistiskt.

      Fan, Tobbe, du läser mina kommentarer som Jimmie Åkesson läser Koranen. Jag har aldrig skrivit (eller ens antytt) att jag ser invandringskritik som per default rasistisk. Dock är det skillnad på invandringskritik och invandrarkritik. SD – och du – landar alldeles för ofta för att det skall vara slump eller otur i att kritisera invandrarna själva, och ge dem skulden för allt som är fel i vårt samhälle. Det tycker jag helt ärligt att är en smula motbjudande, ja.

      Jag är inte rädd för något ”främmande”. Jag är nämligen mer multikulti än de flesta […].

      Driver du med mig, eller var det där verkligen tänkt att tas på allvar? Givet de konstanta draporna där du skriver ner muslimer och islam utifrån påståenden som går helt stick i stäv med vad stora mängder oberoende forskning visar, finns det rimligen bara tre alternativ:

      1. Du är rädd för det som är ”främmande”.
      2. Du ljuger medvetet, och förvanskar fakta för att försöka maskera det du egentligen vet är rasism från din sida som ”sunt förnuft”.
      3. Du är för korkad för att ta till dig forskningsresultat.

      Trean ser jag som utesluten; du är alldeles för välformulerad språkligen och för skicklig retoriskt för att det skall handla om genuin dumhet. Följaktligen återstår alternativ 1 eller 2. För all del, jag skulle kunna vara beredd att tro dig när du säger att det inte handlar om alternativ 1 – alternativ 2 känns också högst tänkbart.

      Du behöver inte svara på denna kommentar. Ingen av oss lär få den andra att ändra uppfattning genom att fortsätta denna intellektuella tennismatch in absurdum, och jag gissar att även du har ett liv bortanför tangentbordet? Jag föreslår därför ett gentlemen’s agreement to disagree tills vidare, och ber dig vänligen att bedriva din främlingsfientliga propaganda ”hemma hos dig”. I gengäld lovar jag att inte kommentera hos dig heller, så slipper du svettas på två fronter… ;-P

      • 4. Tobbes Medieblogg  |  mars 29, 2013 kl. 09:59

        Det tycker jag var en lite tråkig inställning från din sida, Certa. Även om vi inte lyckas omvända varandra, kan det väl vara intressant med lite utbyten? Eftersom du själv ser det som angeläget att bekämpa vad du uppfattar som ”främlingsfientlighet” osv, ger det väl lite krydda med en livs levande högerextremist i kommentarsfältet? Visst är det trevligt med ryggdunkningar, men det blir ju inte mycket till debatt om du endast släpper in personer som Slutty Nurse, för att prisa vilken fin människa du är.

        Du får gärna fortsätta följa min blogg, och av och till släpa med dig lite liberalt tankegods i kommentarsfältet också. Vi på vår sida är nämligen ganska luttrade, då din typ av propaganda förföljer oss i samtliga etablerade medier, så någon större risk för förgiftande av mina läsares sinnen ser jag inte. Dock tycker jag faktiskt (ja, jag vet att du inte vill ha någon stjärna från mig) att du håller högre nivå än samtliga etablerade pk-krönikörer, vilket gör att debatter med just dig känns mer intressanta.

        • 5. certatio  |  mars 29, 2013 kl. 13:56

          Även om vi inte lyckas omvända varandra, kan det väl vara intressant med lite utbyten? […] Visst är det trevligt med ryggdunkningar, men det blir ju inte mycket till debatt om du endast släpper in personer som Slutty Nurse, för att prisa vilken fin människa du är.

          Självklart är det mer meningsfullt med genuina meningsutbyten än med ”klubbar för inbördes beundran”, så som din egen blogg. Därför kommer du heller inte att hitta någon som kan säga sig orättfärdigt censurerad (*) här på Certatio.

          (*) Den enda person som fått kommentarer helt borttagna här var en kvinna som vid upprepade tillfällen yttrade grav misandri, och som gjorde så under falska alias (dvs. att hon utgav sig för att vara flera olika personer, för att kunna ”hålla med sig själv”). Hon fick upprepade varningar innan jag till slut tvingades censurera henne. Det är det enda fallet; alla andra har fått sina åsikter och kommentarer – hur mycket jag än har ogillat dem – bemötta.

          Om diskussionen skall fortgå behöver du dock i så fall förstå hur ett meningsfullt meningsutbyte går till. Vad man gör är att presentera sina argument och (fakta)källorna till dem, och sedan jämför man styrkan i argumenten samt tillförlitligheten hos deras källor. Sedan drar man en slutsats. Denna kan vara att den ena parten har rätt, att fler källor behövs eftersom oklarhet fortfarande råder, eller att båda synsätten faktiskt har ett visst berättigande.

          I vårt fall har jag gett dig ett ganska stort antal faktakällor (myndigheter, oberoende tankesmedjor, forskningsrapporter och facklitteratur) som samtliga påvisar att det ”muslimska hotet” är ett falsarium. De flesta muslimer är inte alls militant religiösa, de flesta muslimer är inte alls omöjliga att integrera, och Eurabia kommer aldrig att inträffa.

          Du väljer att bortse från detta, utan fortsätter att hävda att muslimer är ”i krig” med västerländska värderingar. Den enda källa jag hittills lyckats snappa upp är antingen vad du själv tycker, eller vad andra högerpopulistiska politiker säger. Med samma envetenhet som John Cleese, och samma förmåga att ta till dig nya intryck som papegojan han bankar i butiksdisken, fortsätter du att propagera för nolltolerans mot muslimsk invandring, trots att du enligt all rimlighet är att se som överbevisad.

          Det är därför jag ser föga anledning till att fortsätta diskussionen, och inte för att jag underkänner någons rätt att ha en avvikande åsikt. Ett sista PS:

          Vi på vår sida är nämligen ganska luttrade, då din typ av propaganda förföljer oss i samtliga etablerade medier […].

          Min typ av propaganda? Tillåt mig att dra på smilbanden. Jag kan inte se att jag har propagerat för islam, eller för att vi skall maximera invandring för att detta skulle ha ett egenvärde i sig. Däremot har jag ställt upp ett försvar för tolerans och humanistiska värderingar, som reaktion på den propaganda som du och SD riktar mot muslimer.

          Jag är – som du säkert sett – ingen vän av organiserad religion, vare sig kristendom eller islam. Dock är jag heller ingen vän av kollektiv skuldbeläggning och orättvist bemötande. Du skulle gärna få kritisera faktiska våldsverkare och/eller militanta imamer utan några invändningar från min sida (tvärtom, jag skulle hålla med dig) men när du ljuger om vilka som kan sägas motsvara dessa kriterier blir jag pissed.

          Tack och adjö.

  • 6. calandrella  |  mars 28, 2013 kl. 23:43

    Det är officiellt: du är min nya favoritbloggare. Så välförfattade, vetenskapliga och humanistiska försvar för asylrätten som du bjudit på i dina senaste inlägg har jag sällan eller aldrig sett tidigare, och de utgör ledstjärnor i mit fortsatta frihetliga arbete. Själv kan jag i dagsläget inte nå upp till din nivå (se t.ex. http://calandrella.wordpress.com/2013/03/26/regeringens-flyktingpolitik-ar-antiliberal/); men min dröm är att göra det en dag.

    Tack för att du skriver, verkar och finns! Länge leve humanismen! Länge leve friheten! Länge leve Certatio!

    • 7. certatio  |  mars 29, 2013 kl. 13:37

      Tack, Calandrella! Själv brukar jag mer känna tvärtom, att det vore skönt att kunna hålla din höga nivå när det gäller konstruktiv saklighet. Därför tar jag till med komplimangen med tacksamhet och ödmjukhet. 🙂

  • 8. Nurse Naughty  |  mars 29, 2013 kl. 12:14

    Slutty Nurse? Finns det fler sjuksystrar här eller förolämpar du mig? Stor skillnad på Slutty och Naughty. Fast gissningsvis har du bara träffat kvinnor av den sorten som inte är som jag…
    Undrar förresten Tobbe, med din osmakliga människosyn så antar jag att du även är emot HBTQ-frågor i allmänhet? Äktenskap,adoption,IVF osv.?

    • 9. Tobbes Medieblogg  |  mars 29, 2013 kl. 17:02

      Äh, det var lite skämtsamt – nämligen associationen jag fick av ”naughty”, inte någon förolämpning. Att jag gjorde den kopplingen kan jag skylla på ett avsnitt av Friends, där på någon maskeradfest en tjej klär ut sig till sjuksköterska, och två gånger får uppskattande kommentar om ”ah, slutty nurse!”, varvid hon svarar något i stil med ”erh, nurse actually”.

      HBTQ-frågor: nä, faktiskt inte, funderar inte så mycket på dem, men för min del får gärna personer av samma kön ingå äktenskap. Eftersom jag inte heller är troende eller kyrklig berör inte den aspekten mig, men jag kan i och för sig kanske tycka att kyrkan själv borde få bestämma vilka de skall viga. Men som sagt, jag tycker inte att homosexuella skall förföljas på något sätt, och deras giftermål har jag ingenting emot.

      Varför skulle jag vara emot adoption eller provrörsbefruktning? Eftersom jag inte är rasist har jag inte några synpunkter på om någon vill ta hit ett barn av annan hudfärg. Och provrörsbefruktning är väl en bra metod för en ofrivilligt barnlös, eller? Det som gjort att jag i den här skaran fått stämpeln ”osmaklig människosyn” hänger samman med invandringsfrågan, där jag menar att jag tror att vår nuvarande politik kommer skapa problem för samhället, medan ni kontrar med ”rasism” och ”människosyn”. Nej, ärligt talat förstår jag fortfarande inte riktigt hur det hela hänger ihop; invandringspolitik – människosyn – provrörsbefruktning osv.

  • 10. Tobbes Medieblogg  |  mars 29, 2013 kl. 17:27

    Certatio: var lite oklart om jag överhuvudtaget fick fortsätta kommentera här; å ena sidan ”tack och adjö”, å andra sidan ett visst hopp om att få göra det om jag förhöll mig till ett visst debattbeteende.

    Men jag skriver en kommentar här, så får vi hoppas att den får stå kvar och kanske rentav blir bemött.

    Det stämmer att mina läsare främst är meningsfränder, men det är väl ganska naturligt, och gäller väl de flesta bloggar antar jag? Jag låter även liberala/socialistiska kommentarer stå kvar, vilka framför allt dyker upp om jag pingat någon artikel i Aftonbladet. När det gäller inbördes beundran tror jag aldrig jag sett något liknande på min blogg: ”Tack, Calandrella! Själv brukar jag mer känna tvärtom, att det vore skönt att kunna hålla din höga nivå när det gäller konstruktiv saklighet. Därför tar jag till med komplimangen med tacksamhet och ödmjukhet.” Att sedan mina läsare uppskattar mina alster kan jag ju inte göra så mycket åt, det beror ju på den höga relevansen, språkliga nivån, humorn osv. 😉
    Ok, jag kan hålla med om att jag inte kommer med särskilt mycket siffror, fotnoter eller källanvisningar. Men jag ser mig lite storslaget som samhällsdebattör och opinionsbildare, och känner inte för att lägga energi på källanvisningar och statistik. Du skulle då kunna invända att jag inte vill ha min verklighetsbild sönderslagen av fakta, men nej, där håller jag inte med. Mina ställningstaganden grundar sig på mycket läsning och mycket erfarenhet, men jag tycker det är intressantare att diskutera principerna än källor och statistik. För lite högerextrem statistik har du utmärkta Affes statistikblogg. Vi har ju till exempel pratat lite fram och tillbaka om rasism och människosyn, och för den diskussionen behöver vi väl inte så mycket källor och statistik? Bortsett från bristen på källor, tycker jag ändå att jag kommer med sakliga och hövliga utläggningar här, så om du vill ha något lite saltare inslag än kvinnorna som kommer hit för att hylla dig, och sin egen humanism, tycker jag nog att jag borde duga som högerextrem representant. Det blir lite märkligt när du från början drar upp riktlinjerna för vad en meningsmotståndare får tycka, det förtar ju liksom själva syftet. Jag tycker dina inlägg är intressanta, så jag skulle iallafall uppskatta ett fortsatt, vad jag ändå anser är, utbyte.

  • 11. certatio  |  mars 31, 2013 kl. 12:16

    Men jag skriver en kommentar här, så får vi hoppas att den får stå kvar och kanske rentav blir bemött.

    Som sagt, censur är inte min grej. Sedan kommer jag nog framöver att ha minskad lust att diskutera, eftersom:

    [Jag] ser mig lite storslaget som samhällsdebattör och opinionsbildare, och känner inte för att lägga energi på källanvisningar och statistik. Du skulle då kunna invända att jag inte vill ha min verklighetsbild sönderslagen av fakta […].

    Tja, där dör liksom lite poängen. Tack dock för att du gör mitt jobb åt mig, och själv pekar ut det faktum att ”fakta” ses som mer eller mindre totalt irrelevant från ditt håll.

    Det blir lite märkligt när du från början drar upp riktlinjerna för vad en meningsmotståndare får tycka, det förtar ju liksom själva syftet.

    Felaktigt påstående. Jag drar alls inte upp riktlinjer för vad mina meningsmotståndare får tycka. Däremot har jag en tydlig uppfattning kring när man tillåts anse sig ha rätt, och när man bör anse sig överbevisad. Denna uppfattning gäller mig själv lika väl som andra.

    I det här fallet anser jag det bevisat att din grund för att tycka illa om muslimer är söndersmulad, varför ditt envetna ”opinionsbildande” inte bara är obefogat, utan direkt orättvist och (om det sker trots att du är medveten om att du egentligen saknar fog för det du säger) därtill ohederligt.

    Följaktligen ser jag inte att jag behöver debattera just den frågan med dig något mer.

    • 12. Tobbes Medieblogg  |  mars 31, 2013 kl. 13:03

      Ok, jag är gäst här, så det får jag försöka respektera. Men skriv gärna lite fler inlägg – det kunde ju vara intressant att diskutera någonting annat än de vanliga ämnena där vi kört fast lite – vem vet, vi kanske rent av håller med varandra någonstans? De gånger jag kommit med lite positiv feedback har du spottat tillbaka det på mig, men jag vidhåller att jag tycker att du skriver välformulerade och intressanta inlägg, och skulle därför gärna se lite högre inläggsfrekvens och bredd. (Jodå, jag är medveten om att min egen blogg kan tyckas smal. Och om du vill säga att du faktiskt har ett liv utanför tangentbordet, till skillnad från mig, så slår du in en öppen dörr; jag är öppen med att jag just nu har alldeles för mycket fritid och ägnar mig dagligen åt min lilla blogg)

      Hoppas vi kan bolla vidare lite framöver – var heller inte blyg att besöka min blogg, även om inriktningen gör dig förfärad.

  • 13. Tobbes Medieblogg  |  april 1, 2013 kl. 10:39

    Nu, Certatio, skall du få lite gratisammunition; i mitt senaste inlägg kallar jag mig inte bara, som vanligt med glimten i ögat, för högerextremist – jag omfamnar dessutom den nya etiketten ”social fascism”:

    http://tobbesmedieblogg.blogspot.se/2013/04/leve-fascismen.html

  • 14. Tobbes Medieblogg  |  april 3, 2013 kl. 10:57

    Här Certa, skall du få rejält med argument och siffror kring invandringen, och då från en forskare, en man av vetenskap, vilket du alltid efterfrågar:
    http://tobbesmedieblogg.blogspot.se/2013/04/viktigt-klockrent-om-invandring-av.html

  • 16. Tobbes Medieblogg  |  april 4, 2013 kl. 09:56

    Nu tycker jag nog att du är lite inkonsekvent. Jag kommer nu alltså med en forskare, som redovisar forskningsresultat, och du kontrar med rena opinionsbildare.

    Motarguments inlägg ger ju som vanligt inga argument alls, utan vill ha svar på hur Sanandaji ser på SDs politik osv, vilket ju inte är helt relevant i sammanhanget. Deras egen presentation säger ju en del:

    ”Sociala media översvämmas av artiklar och propaganda från hatbloggar och olika politisk partier, med fakta och påståenden och myter, som inte ofta är enkla att bemöta. Många vill kunna bemöta argumenten men vet inte riktigt hur och tänker: “jag känner att sd:s argument är fel, men kan inte sätta fingret på vad”.

    Man ”känner” att SD har fel, men vet inte varför, och saknar dessutom argument.

    http://tobbesmedieblogg.blogspot.se/2013/01/motargument-mot-motargument.html

    • 17. certatio  |  april 4, 2013 kl. 10:26

      Spela inte dum, det är bara tröttsamt…

      Citatet du återger från Motargument.se handlar om sitens ambition att ge de som hittills saknat faktabaserade argument tillgång till just det, eftersom det finns goda sådana. Inte om att argument skulle saknas, vilket är vad du (tvärtemot vad du inser att fallet egentligen är) försöker påskina.

      Den typen av medveten bedräglighet är enbart pinsam. Skärp dig.

      När det sedan gäller det där med att Sanandaji skulle vara mer påläst än t.ex. Johan Norberg, så förbehåller jag mig rätten att hysa en avvikande åsikt.

      Dessutom har jag redan tidigare i våra diskussioner gett dig en skapligt lång lista på andra forskare (om du nu inte godtar t.ex. statsvetaren Heinö Johansson som en sådan) som har minst lika bra argument som Sanandaji, så jag har fortfarande presenterat bättre stöd för mitt synsätt än du för ditt.

      Vidare är det väl knappast som att mina länkade ”repliker” enbart ställer frågor om SD:s politik?. Ta t.ex. Norberg & Segerfeldt, som tydligt klär av Sanandajis retorik, alldeles utan att ens nämna SD.

      Avslutningsvis är Sanandajis relevans som ”forskare” i de här frågorna möjligen tveksam. Har är alltså nationalekonom, och det enda han har publicerat om migration är en uppsats med rubriken ”The international mobility of the super-rich”.

      Ta rast nu ett tag, Tobbe. Lektionen är slut för idag.

      • 18. Naughty Nurse  |  april 4, 2013 kl. 10:33

        =D

  • 19. Tobbes Medieblogg  |  april 4, 2013 kl. 17:16

    Nej, nu var det du som läste lite slarvigt, vilket börjar bli tröttsamt. Sajtens ambition är ju uppenbarligen att förse dem, som bara ”känner” sisådär att SD har fel, information om varför de har fel. Det är en liten konstig utgångspunkt.

    Nja, om jag skulle dra mig tillbaka från den här bloggen skulle det inte bli mycket action. Eller nöjer du dig med en smiley från Nurse Naughty?

    • 20. certatio  |  april 4, 2013 kl. 19:19

      Man kan naturligtvis ifrågasätta Motarguments val att bara föra fram en sida av saken, men å andra sidan är siten knappast mer partisk än Avpixlat, som du inte klagar på… Dessutom: om det nu finns argument och fakta som talar emot SD:s inställning, agenda och politik, kan man inte gärna säga att det är fel att tillhandahålla dem. Att förvanska dem hade varit fel, men lycka till med att påvisa att det är det Motargument gör… 😉

      Avslutningsvis: nej, jag skriver inte här för att fiska efter beröm. Jag skriver för min egen skull, för att jag tycker om det.

      Jag tycker även om en god diskussion, och en sådan fordrar olika infallsvinklar. Dock känns det meningslöst att debattera mot någon som beter sig intellektuellt ohederligt: missförstår med flit, kör med konstanta halmgubbar, selektivt bortser från fakta, med mera.

      …så jo, eftersom du verkar helt ointresserad av seriös debatt, tror jag att vi är färdiga.

      • 21. naughty nurse  |  april 4, 2013 kl. 20:27

        Tobbe,tobbe,tobbe… Är du verkligen så självgod att du tror att vi skulle sluta läsa och uppskatta certatios blogg om du inte längre försökte sprida din oempatiska syn på världen här? Säger som sonen “ Ärligt?!“
        Tror att du får nedskatta dig en smula. För vi är många som läser här och håller med i en del men inte i allt, utan att för den skull lämna kommentarer. Varför? Tja, man kan uppskatta en bra skriven krönika /bok/ artikel utan att skriva brev till författaren … Och man KAN låta bli att tala om för någon som man inte håller med,att man inte håller med den. Annars skulle jag aldrig hinna ta hand om mina patienter,för jag skulle få sitta och författa arga brev till alla främlingsfientliga /HBTQ-motståndare/abortmotståndare/pedofilförsvarare etc i världen .
        Men eftersom en del av oss har ett jobb ( du har ju “för mycket fritid “ så jag anar en syssloslöshet?),familj,sysslor och även förmågan att prioritera, så kommenterar vi inte fullt så ofta som du.
        Saker man tycker är bra kan ibland få ett =D och det kan räcka bra…ö

  • 22. Bibbi  |  april 15, 2013 kl. 12:58

    Bibbi:

    Det är inte meningen att vara oartig eller censurerande, och jag har inte tagit bort denna kommentar för att du skulle ha gjort något fel. Det är bara det att du har postat exakt samma kommentar under inlägget Eurabia är ett falsarium, och istället för att föra två parallella diskussioner svarar jag där.

    Tack för din förståelse!

    // Certatio


Som Peter Steele formulerade det: "Don't mistake lack of talent for genious". Den här bloggen lämnar inga kvalitetsgarantier...

Något intressant att säga till mig personligen? Maila mig!

Logga in

Senaste inläggen

@Certatio_WP

Fel: Twitter svarade inte. Vänta några minuter och uppdatera den här sidan.

Kategorier

Arkiverat

"I am always ready to learn, although I do not always like being taught."
- WINSTON CHURCHILL

"Two things are infinite: the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former."
- ALBERT EINSTEIN

"The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it."
- TERRY PRATCHETT

"However beautiful the strategy, you should occasionally look at the results."
- WINSTON CHURCHILL

"Human beings, who are almost unique in having the ability to learn from the experience of others, are also remarkable for their apparent disinclination to do so."
- DOUGLAS ADAMS

"The infliction of cruelty with a good conscience is a delight to moralists - that is why they invented Hell."
- BERTRAND RUSSELL

"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- WINSTON CHURCHILL

"All generalizations are false, including this one."
- MARK TWAIN

"The presence of those seeking the truth is infinitely to be preferred to the presence of those who think they've found it."
- TERRY PRATCHETT

"If you have ten thousand regulations you destroy all respect for the law."
- WINSTON CHURCHILL

"In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move."
- DOUGLAS ADAMS

"Everything that every individual has ever done in all of human history establishes the minimum boundary of the possible. The maximum, if any, is completely unknown."
- JOHN TOOBY

Publiksiffra

  • 84,497

%d bloggare gillar detta: