Mitt liv i multikulti-ghettot

mars 11, 2013 at 12:24 7 kommentarer

Nu har Tobbe Svensk varit i farten igen. När han kommenterar här hos mig brukar han bedyra att han inte har något emot personer av andra etniciteter eller kulturella/religiösa tillhörigheter. Så här skriver han dock på sin egen blogg, apropå hur han känner inför plagget niqab och dess bärare:

Faktum är, att i staden där jag själv lever, ser jag niqab varje dag. Anledningen till att jag ens postar detta inlägg var att jag mötte tre niqabister på en och samma dag. Hur ser ni PK-människor på denna utveckling?

Egentligen tycker jag inte att vi ens behöver förbjuda denna klädnad (vilket vi självklart skall). Problemet är vad dessa individer överhuvudtaget gör här? För mig är niqaben inte främst en symbol för kvinnoförtryck, utan för hat mot västerlandet. Varför skall vi upplåta våra länder åt folk som hatar oss?

Det där med hur bärandet av niqab bevisar att man ”hatar” oss (icke-muslimer, antar jag att Tobbe menar) är ju lika delar komiskt och tragiskt. Ja, visst finns det militanta islamister som gärna skulle sprida sin religion med våld, så som kristna gjort upprepade gånger genom historien, men att tro att alla som klär sig enligt strikt muslimsk sed skulle vara militanta är liksom… tja, inte så verklighetsförankrat.

Nu var det dock inte det jag tänkte skriva om här och nu. Istället tänkte jag, apropå det där med hur vi ”PK-människor” inte riktigt förstår problemet, delge er lite av min bakgrund. Tobbe har helt rätt i det – jag förstår inte problemet. Dock beror det inte, så som han tror, på att jag levt i skyddad verkstad i något prydligt övre medelklass-villaområde hela mitt liv, utan för att jag faktiskt inte ser andra kulturella influenser som något av naturen ont.

Jag har nämligen bott sju år av mitt liv i en stadsdel i en svensk stad, modell större, där invandrartätheten var mycket hög, och området följaktligen hade rätt dåligt rykte. Den mesta brottsligheten stod dock de svenska alkoholister och narkomaner som socialtjänsten hade inhyst i billiga lägenheter där för.

I stadsdelen som helhet sades dryga trettio nationaliteter finnas representerade, och bara i mitt hyreshus fanns det säkert ett tjugotal. Jag kunde definitivt inte uttala namnet på alla grannar i min trappuppgång, vilket dock inte kändes som hela världen, eftersom samtliga antingen var genuint trevliga eller åtminstone neutrala ändå. De flesta var barnfamiljer.

På somrarna var det klockrent att bo i området, eftersom vissa då ställde ut sina högtalare på balkongen och spelade popmusik från Turkiet och Mellanöstern på skapligt hög volym. Då var det bara att hälla upp en kall pilsner och låtsas att man var på chartersemester!

Fanns det då inga störningsmoment alls förknippade med att bo i ett sådant multikulturellt område? Tja, det var ju den där nattliga festen under Ramadan, då städningen började halv tolv och gästerna anlände vid två på natten för att sedan leva om ordentligt till framemot morgonen. Aningen irriterande just då, det medges, men jämfört med de rätt många fler fester de svenska studenter jag hade vägg i vägg höll, var det närmast att se som en droppe i havet.

Skall jag fortsätta leta negativa saker att ta upp, får jag också erkänna att jag kunde känna mig en aning nervös vid tolvslaget på nyårsafton. Uppenbarligen är säkerhetstänkandet lite olika mellan olika kulturer, och att skjuta raketer på en smal gård mellan två åttavåningshus kanske inte direkt är något jag hade rekommenderat (om jag nu inte hade varit glasmästare, vilket jag inte är). Samtidigt känner jag inte att detta beteende heller kvalificerar sig som en direkt fientlig handling.

Exotiska livsmedel

En annan distinkt markör för områdets etniska sammansättning – och, därmed, den förutsatta kulturimperialistiska invasionen – var den lilla kvartersbutiken, där den libanesiske innehavaren hade lyckats klämma in typ 400 olika varor på cirkus 8 kvm. Förutom alldeles svensk mjölk, kaviar och O’boj, kunde man där hitta exotiska kryddor, juicer och godissorter. Måhända en hotfull upplevelse för vissa, men för en gottegris som undertecknad mest ett stort plus.

Förekomsten av ”hatklädsel”, då? Tja, en och annan burka och niqab såg man, även om inte så många. De flesta muslimska familjerna i området verkade köra en light-version av religionen, nu när ett nytt och friare hemland gav dem möjligheten till det. Den enda religiösa propaganda av ens avlägset ”militant” typ jag utsattes för under min tid i stadsdelen, stod två vattenkammade blonda killar från Jehovas Vittnen för. Förvisso en aning obehagligt, det medges, men det slår mig som en smula tveksamt om detta verkligen var ett utslag av islamism?

Visst finns det områden i Sverige där integrationspolitiken misslyckats, med samhälleliga slitningar som följd, och visst får man diskutera vilket inflytande såväl islam som den kristna religionen skall tillåtas ha över utformningen av vårt samhälle och våra livsvillkor. Dock innebär detta inte att mångkultur per definition är av ondo, och att folk från andra kulturer som regel hatar oss. Under min tid i ”multikulti-ghettot” var det i alla fall ingen som verkade hata just mig – inte ens en liten brandbomb i brevinkastet fick jag under alla de sju åren…

PS. Ett lästips: Saunders, Doug – The Myth of the Muslim Tide.

Entry filed under: Hat & Fördomar. Tags: , , , , , , .

Syntax error, Digitaliseringskommissionen Ledig tjänst: Gud söker ny personlig assistent

7 kommentarer

  • 1. Nurse Naughty  |  mars 12, 2013 kl. 17:46

    Och alla dofterna! Alla kryddorna! Man visste att det var sommar när gubbarna flyttade ut radio, pallar och vattenpipor på gräsmattan. Och deras Ramadanfest är ju inte särskilt störande om man tänker på våra svenska högtider: Lucia, Midsommar, Nyårsafton och eventuellt juldagen. Och skolavslutningen! Fast det är klart, vi svenskar är ju inte bara högljudda och skråliga när vi firar, vi super ju dessutom och lämnar efter oss ett spår av sönderslagna flaskor, spyor, misshandel och gråt. Så det kanske är liiite bättre än den där festen för att fira att fastemånaden är över..
    Den enda gången jag inte uppskattade att bo i ett mångkulturellt område, var när jag låg ute på gräset och solade… Folk tittade ju väldigt mystiskt på mig. Inte fördömmande för att jag var lättklädd, utan för att det för dom var helt ologiskt att ligga i solen och försöka bli brunare… Undrar om Tobbe Svensk har SPF 54 hela sommaren? Och undrar om han haft samma åsikter om han av en slump bosatt sig i en sånt område som vi bodde i? Jag hävdar att det ligger rädsla bakom de allra flesta invandrarfientliga kommentarer/åsikter.
    Men det är ju min åsikt.

    • 2. Tobbes Medieblogg  |  mars 24, 2013 kl. 18:42

      Ja du, Nurse, framför allt andas ditt inlägg väldigt många fördomar. Jag ser mig egentligen inte ens som nationalist, men just den här beredvilligheten att håna sin egen kultur är ett mycket märkligt fenomen. Ditt inlägg är som en kopia av vilket uttalande av Katarina Mazetti eller Mona Sahlin som helst. Svenskar super och är allmänt usla och skulle må bra av rejält med kryddor och spänning från Mellanöstern.

      Din åsikt om vilket område jag bott i och vad jag grundar mina ställningstaganden i, är nämligen inte ens en åsikt utan just en fördom. I verkligheten har jag bott i olika typer av områden i olika städer i Europa. Kanske är det bland annat erfarenheten av vart Belgien och Holland är på väg som påverkat mig? Ibland undrar jag hur ni tror att vi ”främlingsfientliga” egentligen lever…högt uppe på ett berg omgiven av nazi-memorabilia? Självklart träffar jag ständigt människor av olika ursprung – frågan handlar inte om det.

  • 3. Nurse Naughty  |  mars 24, 2013 kl. 21:13

    Vet du vad, jag grundar mina åsikter på erfarenheter, känsla,empati och sunt förnuft. Jag vet exakt var jag står och jag har ingen som helst förståelse för de som tycker att “Sverige minsann ska fortsätta vara svenskt“. Jag hävdar att de åsikterna grundar sig på rädslor och egoism.
    Vad trevligt att du bott utomlands. Vilken himla tur att det landet tog emot invandrare då…

    • 4. Tobbes Medieblogg  |  mars 25, 2013 kl. 18:26

      Min poäng var att jag också gjorde det, och inte ”rädslan för det främmande” eller ”okunskap” som pk-gänget så gärna drar till med.

      Sedan är det skillnad på migration och migration. Om exempelvis Holland och Sverige har ett visst utbyte av arbetskraftsinvandring är det av godo och berikande i ordets riktiga bemärkelse. En omfattande invandring från Afrika och Mellanöstern till Europa är det inte. Och nej Certatio, det handlar inte om ras.

      Sedan var det förstås lite fegt av mig att börja med att bemöta dig, istället för den lite skarpare Certatio, men det blir lite som när Mazetti skriver något – man kan liksom inte låta bli.

      • 5. Nurse Naughty  |  mars 25, 2013 kl. 19:19

        Jag är en kvinna som försöker uppfostra mina barn till att lyssna på andra, ha empati med de som har det svårt och att dela med sig. Om jag lyckas kommer de inte ha många likheter med dig när de är vuxna.
        Jag ser mig verkligen inte som PK. Jag är inte ansluten till något politiskt parti,ingen organisation, sätter inte någon titel på mina åsikter och ser ingen anledning att börja göra det heller . Jag grundar mina åsikter på mina värdegrunder; att alla människor är lika värda (till en viss gräns~man kan minska sitt värde genom tex barnmisshandel o dylikt,men knappast pga religionstillhörighet ) och att vi faktiskt bara RÅKAT födas i just det här landet som har det väldigt bra. ser ingen anledning till att människor som råkat födas i länder med sämre förutsättningar,inte ska kunna flytta hit?

        • 6. Tobbes Medieblogg  |  mars 25, 2013 kl. 21:20

          Tja, du får nog vara lite försiktig med hur mycket indoktrinering du väljer att köra på dem. Jag har uppfostrats av kommunister och batikhäxor under hela min skolgång, vilket tydligen resulterat i en fullfjädrad högerextremist. Barn rebellerar mot auktoriteter, vet du.

          Mot slutet närmar du dig en viktig punkt – du ser ingen anledning till varför inte alla som har det sämre skulle flytta hit? Nej, det är klart, ser man inte det, är det ju bara att köra – resurserna är oändliga och alla nya medborgare kommer bli goa svenskar. Själv är jag dock övertygad om att om vi fyller ett land med människor från en viss region, kommer vi så småningom själva förvandlas till just ett sådant land. Men ok, det kanske är som du och Certatio menar – det kommer bli spännande med lite kryddor och tjo och tjim som de har i Somalia och Afghanistan.

        • 7. Nurse Naughty  |  mars 26, 2013 kl. 13:10

          Nja, att lära sina barn etik, moral och empati är väl knappast indoktrinering? Det ser jag mer som ett naturligt föräldraansvar. Politiska och religiösa åsikter får de bilda sina egna. Eftersom du tror att jag är så full med fördomar, så måste jag ju efter att ha läst det du skrivet här på Certatios blogg bara yttra en av mina förutfattade meningar ; du har inga barn. För om du hade det, så skulle du förstå hur det känns att sätta ett annat liv före sitt eget välbefinnade.
          Jag är rätt skeptisk till att det är så oändligt många som vill flytta till Sverige, så att det ”svenska” kommer att bli så urarmat att vi tappar hela vår svenska identitet och traditioner. Men det tror du förstår jag?
          Så här tänker jag; jag tror att de flesta människor skulle vilja bo kvar i det land där de är födda, OM det landet kunde erbjuda bra levnadsförhållanden för dom själva och deras barn. För nästan alla har ju en viss stolthet över sitt land. MEN, om landet erbjuder krig, svält, tortyr och förtryck så är det väl självklart att man som normalt funtad människa försöker ta sig till ett land där man kan känna en trygghet? Och då tycker då en viss del av befolkningen i vårt land att ”hit ska de minsann inte! ”. Så tänker inte jag. Jag tänker att de som vill och kan ta sig hit ska få den hjälp och stöttning som de behöver för att kunna få en meningsfull plats i det svenska samhället och den sociala gemenskapen. Och SAMTIDIGT ska vi hjälpa till att försöka motverka svält, krig, tortyr osv i andra länder. Eftersom jag tror att de flesta egentligen vill bo kvar i sina hemländer om förhållandena är bättre. ”Men hur ska vi ha råd med det då?!” Tja, jag skulle kunna prioritera om rätt bra i landets budget kan jag säga, men Anders Borg svarar inte på min vänförfrågan på Facebook, så jag får vänta lite med de idéerna.

          Och vet du vad, jag tycker folk får ha både burka, slöja, näbbskor och böneutropare om de har lust med det. För jag är så förbannat nöjd med mitt eget liv att jag inte känner mig hotad ändå. Varken hotad av att jag inte kan se kassörskans hår om hon har slöja, eller att mina ungar ska komma hem och säga Allahu Akbar.


Som Peter Steele formulerade det: "Don't mistake lack of talent for genious". Den här bloggen lämnar inga kvalitetsgarantier...

Något intressant att säga till mig personligen? Maila mig!

Logga in

Senaste inläggen

@Certatio_WP

Fel: Twitter svarade inte. Vänta några minuter och uppdatera den här sidan.

Kategorier

Arkiverat

"I am always ready to learn, although I do not always like being taught."
- WINSTON CHURCHILL

"Two things are infinite: the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former."
- ALBERT EINSTEIN

"The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it."
- TERRY PRATCHETT

"However beautiful the strategy, you should occasionally look at the results."
- WINSTON CHURCHILL

"Human beings, who are almost unique in having the ability to learn from the experience of others, are also remarkable for their apparent disinclination to do so."
- DOUGLAS ADAMS

"The infliction of cruelty with a good conscience is a delight to moralists - that is why they invented Hell."
- BERTRAND RUSSELL

"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- WINSTON CHURCHILL

"All generalizations are false, including this one."
- MARK TWAIN

"The presence of those seeking the truth is infinitely to be preferred to the presence of those who think they've found it."
- TERRY PRATCHETT

"If you have ten thousand regulations you destroy all respect for the law."
- WINSTON CHURCHILL

"In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move."
- DOUGLAS ADAMS

"Everything that every individual has ever done in all of human history establishes the minimum boundary of the possible. The maximum, if any, is completely unknown."
- JOHN TOOBY

Publiksiffra

  • 83,897

