The 50/50 Blues

juli 26, 2012 at 12:38 10 kommentarer

Kitty Ehn skriver på DN Kultur om hur Emmaboda-festivalen nobbar jämställdhet. Hon menar att de gör det eftersom de inte reflekterar över den könsmässiga fördelningen bland bokade artister.

När Ehn kontaktar festivalens grundare och bokare Håkan Karlsson vill han inte diskutera frågan vidare , för vilket han får sig en känga. Han har dock yttrat sig tidigare på temat. Ehn spinner nämligen vidare på en tidigare DN-artikel med titeln ”Mest män som bokar artister till festivalerna”. I den finns det ett par passager från Karlsson värda att kommentera:

Vi bokar bara bra artister. Nej, vi tänker inte på handikappade och krymplingar eller något annat. Vi bokar det vi tycker om och det som passar. Vi gör en fest för oss själva.

Okej, kanske inte världens smidigaste uttalande, det medges. Låt gå för det rimliga att inte behöva kvotera in band från alla eventuella minoriteter, så som handikappade, men lite mer takt (sic! när det handlar om en festivalarrangör) hade kanske inte skadat.

Karlsson får följdfrågan ifall han inte håller med om att festivalarrangörer har ett jämställdhetsansvar, och han skräder inte orden i sitt svar:

Nej, det tycker jag inte. Jag kan ju inte påverka heller. Jag kan inte boka en bunt med skit och sälja 300 biljetter. Det är en konstig app­roach att ha till musiken. Jag respekterar verkligen jämställdhets­ideal, men det är inget jag kan lägga in i mitt arbete och jag är stolt över att jag inte gör det.

”En bunt med skit” är återigen ett väl starkt uttryck, för säkerligen måste det väl finnas en hel del kvinnliga artister som går hem hos publiken? Hur ser egentligen könsfördelningen ut bland aktuella artister av stort publikt intresse ? Jag spanar in den officiella försäljningstoppen  (Sverigetopplistan) för fullängdsskivor denna vecka:

1.    Tomas Ledin
2.    Lasse Stefanz
3.    Loa Falkman
4.    Justin Bieber
5.    Adele
6.    Laleh
7.    Sean Banan
8.    One Direction
9.    Kent
10. Melody Gardot

Jag kan intyga att det fortsätter i liknande stil även på platserna utanför topp 10. Bland tätplaceringarna återfinns det denna vecka alltså tre kvinnliga soloartister, tre av enbart män bestående band, samt fyra manliga soloartister. Totalt sett alltså 7-3 i männens favör.

Female rock guitaristVärt att notera är kanske även att flera av våra svenska festivaler är renodlade rock/metal-festivaler. Granskar man den aktuella skivtoppen specifikt för hårdrock är det ingen överdrift att säga att mönstret går igen, bara ännu lite tydligare: det är männen som levererar riffen.

Lägg på minnet att vi här alltså inte diskuterar en fördelning grundad på manliga artistbokares preferenser, utan på allmänhetens skivköp. Även om män kanske inte är bättre på att skapa musik (jag själv skulle inte stå för den tesen, till exempel) måste de i så fall åtminstone göra det i större utsträckning. Plötsligt verkar en övervikt manliga musiker på våra festivalers rosters inte lika orimlig, eller hur?

…fast kanske beror övervikten manliga musiker på att tjejer inte tillåts försöka; att de inte uppmuntras att ta upp gitarren på samma sätt som deras bröder? Är orsaken till att så få kvinnor viger sina liv åt rocken en än mer grundläggande diskriminering än festivalbokarnas preferenser?

Kanske. Jag har inte tillräckligt med information för att vare sig förkasta eller bekräfta den tesen, även om jag för all del har sett annonser om musikläger specifikt för tjejer  samt artiklar om kommuner som ger tjejband förtur till kommunala replokaler, men aldrig det omvända.

En alternativ teori som jag nog trots allt ser som mer sannolik är denna: män har i större usträckning än kvinnor intresse / nytta / behov av att påfågla sig på en scen. Det är måhända inte svårare än så, och för den som undrar varför är ”evolutionspsykologi” en lämplig term att googla…

…och medan ni googlar tror jag att jag skall ta och spisa mig lite JOAN JETT & THE BLACKHEARTS. Mumma för öronen! 🙂

Entry filed under: Jämställdhet & Genus, Kultur & Media. Tags: , , , , , , , .

En feministisk ikon värd namnet Desert Stream uppvisar kristlig medmänsklighet

10 kommentarer

  • 1. Jonte  |  juli 26, 2012 kl. 14:09

    Jepp, jag har jobbat på fritidsgård och drar samma slutsats som du gör. Det är mycket svårare att motivera tjejer att hänga i replokalen och harva och det beror inte på att tjejer skulle vara mindre musikaliska.

    Diskuterade med några musikjournalister (naturligtvis övertygade kvoteringsfeminister) på den här bloggen.

    Det är förvånar mig att dom verkligen blundar för det perspektivet. Allting handlar om att fritidsledare inte släpper fram tjejer i replokalerna och bromsar dom när det åtminstone i vårat fall var tvärtom.

    En av dom skriver

    ”jag tror helt enkelt inte riktigt på din grundpremiss. Jag tror att det finns andra skäl att spela i band än att bli poppis bland killar eller tjejer.”

    Klart att det finns andra anledningar. Men om man inte fattar att viljan att göra sig attraktiv hos det motsatta könet är en ganska stor drivkraft hos heterosexuella så har man helt enkelt inte fattat hur människor funkar. Därför finns det fler killar som harvar i replokalerna och fler tjejer som modebloggar.

    Jag vet inte säkert om det beror på biologi eller sociala normer eller en kombination av bägge även om jag lutar mot det sista alternativet.

    Hursomhelst, att kvotera rockfestivaler blir bara att sminka över symtomen. Orsaken till snedfördelningen ligger någon annanstans.

    • 2. Kauko Issakainen  |  augusti 19, 2012 kl. 09:31

      Ditt inlägg kan vara motiverad men att blanda ihop med festivaler, kyrkor mm att hänga upp sina tavlor med homo motiv på altaren som en annan ex av hur det går med jämställdhet som du vurmar för.?
      Jag tycker att det här är onödig ”klofingrighet” som gör samhället omöjlig att leva i.

      • 3. certatio  |  augusti 20, 2012 kl. 08:57

        Terve, Kauko!

        Är väl inte riktigt helt på det klara med vad du vill ha sagt, men om jag tolkar dig rätt (ber om ursäkt ifall jag inte gör det) verkar det som om du tycker att vi skall ta det lite lugnt med jämställdhetsivrandet, eftersom det går hand i hand med bristande kyrklighet samt med tolerans inför homosexualitet. Korrekt?

        I så fall kan jag bara konstatera att vi nog får ha en ”gentlemens agreement to disagree”, eftersom jag bara ser det som ytterligare anledningar till att intensifiera ansträngningarna… 😉

        Sedan kan jag hålla med om att staten – generellt – bör undvika att hänfalla till ”social design”, där man försöker ändra verkligheten till att stämma med kartan, istället för tvärtom. Jag är heller inget fan av statlig klåfingrighet.

        Därmed inte sagt att vi medborgare inte kan sträva efter förändringar som ger större personlig frihet, mer tolerans och ett öppnare samhälle, alldeles utan att staten har pekat ut riktningen i något dekret…

  • 4. Jonte  |  juli 26, 2012 kl. 14:10

    Glömde posta länk till bloggen jag nämnde:

    http://desmondinatutu.se/2011/08/12/festivaler-ar-fortfarande-grabbfester/

  • 5. Access  |  juli 26, 2012 kl. 20:22

    Man kan ju också kolla på vad de kvinnliga artisterna gör: Huvudsakligen sjunger, kanske spelar gitarr och skriver egna låtar. Men bakom dem står manliga kompmusiker!

    Det är männens värld, även när en kvinna frontar. Och det är knappast nåt man kan klandra männen för.

    Det är ju knappast Therese Alshammars fel att jag inte är elitsimmare. Det är helt och hållet mitt beslut. Så de kvinnor som vill se fler kvinnor på scenerna får väl plocka upp elbasen och börja lira. Kanske till och med bli professionell kompmusiker?

    • 6. AV  |  juli 26, 2012 kl. 22:09

      Nää, det är alltid någon annan som ska göra det könsbrytande valet. Om man frågar valfri mediafeminist, genuspedagog eller förändringspilot vad de själva har gjort för banbrytande livsval får man ganska negativa svar. Själva ska de inte harva i slitna replokaler, skotta snö på taken eller försumma familjen för en välbetald karriär.

  • 7. Matte Matik  |  juli 27, 2012 kl. 00:38

    FIA-projektet gjorde en kartläggning av andelen killar och tjejer i replokalerna, av 76000 medlemmar var det bara 18000 tjejer, dvs 24%. Det rimmar väldigt bra med 7-3 på försäljningslistan tycker jag, fast DN har väl inte brytt sig om att titta på underlaget…

    http://mattematiksblogg.blogspot.se/2012/06/tjejer-pa-scen-och-i-replokalerna.html

  • 8. Joe Black  |  juli 28, 2012 kl. 13:22

    Det är samma gnäll varje år, gnäll om ”orättvisan” i att det är fler män än kvinnor som blir bokade på festivalerna runt om i landet och att det ska vara 50/50. Att sedan de bokningsbara artisterna inte är 50/50 ignorerar gnällspikarna.

    Tycker det är lika skrattretande om när Feministisk perspektiv postade en debattartikel på sin hemsida förra sommaren där de menade att de svenska festivalerna bara bokar vita män, och när de skulle ge exempel på dessa vita artister nämnde de Timbuktu.

    Eller som när Ladyfest gnällde i DN förra året:
    ”Robyn är en artist som räknas som kvinnlig akt, men sedan kanske hennes musiker är enbart män. Det kan vara totalt sju personer på scenen, varav sex är män. Som får ta plats. Skulle man ta hänsyn till detta i räkningen eller väga in storleken på de scener de spelar på skulle det bli ännu större skillnad.”
    Dumma dumma Robyn som har mage att välja vilka musiker hon vill ha i sitt eget kompband!

    • 9. Matte Matik  |  juli 28, 2012 kl. 21:48

      Kurt Ohlsson och damorkestern är med samma resonemang en kvinnlig akt.

      • 10. Access  |  juli 29, 2012 kl. 11:11

        Men så är ju de inte heller inbokade till nån festival.
        Diskriminering!

        ;o)


Som Peter Steele formulerade det: "Don't mistake lack of talent for genious". Den här bloggen lämnar inga kvalitetsgarantier...

Något intressant att säga till mig personligen? Maila mig!

Logga in

Senaste inläggen

@Certatio_WP

Fel: Twitter svarade inte. Vänta några minuter och uppdatera den här sidan.

Kategorier

Arkiverat

"I am always ready to learn, although I do not always like being taught."
- WINSTON CHURCHILL

"Two things are infinite: the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former."
- ALBERT EINSTEIN

"The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it."
- TERRY PRATCHETT

"However beautiful the strategy, you should occasionally look at the results."
- WINSTON CHURCHILL

"Human beings, who are almost unique in having the ability to learn from the experience of others, are also remarkable for their apparent disinclination to do so."
- DOUGLAS ADAMS

"The infliction of cruelty with a good conscience is a delight to moralists - that is why they invented Hell."
- BERTRAND RUSSELL

"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- WINSTON CHURCHILL

"All generalizations are false, including this one."
- MARK TWAIN

"The presence of those seeking the truth is infinitely to be preferred to the presence of those who think they've found it."
- TERRY PRATCHETT

"If you have ten thousand regulations you destroy all respect for the law."
- WINSTON CHURCHILL

"In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move."
- DOUGLAS ADAMS

"Everything that every individual has ever done in all of human history establishes the minimum boundary of the possible. The maximum, if any, is completely unknown."
- JOHN TOOBY

Publiksiffra

  • 83,920

