Tele2 tar kundservice till helt nya… djup

mars 12, 2012 at 20:32 4 kommentarer

För elva dagar sedan skickade jag nedanstående email till Tele2 via ”kontakta oss”-formuläret på deras hemsida. Som ni kan utläsa av vad jag skriver hade jag redan hunnit förvärva mig anledningar att tvivla på deras serviceanda:

Hej! Jag önskar snarast möjligt säga upp mitt mobila bredband.

Namn: xxxxx
Kundnummer: xxxxx
Senaste faktura-OCR: xxxxx
Mobilnr för abonnemanget: xxxxx

Jag vill att ni kontaktar mig snarast möjligt med en bekräftelse om att uppsägningen är registrerad, helst via telefon och i andra hand via email.

Förutom detta mitt huvudärende vill jag framföra kritik mot tillgängligheten hos er kundservice. VARJE gång man försöker ringa 0772-252525 och välja ”uppsägning”, får man höra att den beräknade väntetiden är ”mer än 50 minuter” – och detta gäller oavsett vilken veckodag och tid på dygnet man ringer.

Idag försökte jag istället få chatta med kundservice, men efter att ha stått köad utan att få hjälp i över en timme lade jag ner den förhoppningen… Jag förstår att ni inte vill att man skall säga upp abonnemang, men detta är löjligt. Det måste gå att få komma i kontakt med er utan att lägga en halvdag på det.

Värt att notera här är måhända att jag har mitt mobilabonnemang hos Tele2, precis har startat ett abonnemang på fast bredband inklusive hemtelefoni via bredbandet hos er, samt att även andra familjemedlemmar har sina mobilabonnemang via Tele2. Det här hushållet är alltså rimligen att se som en ganska god kund – varför jag hoppas att ni inte schabblar bort detta email, utan ger mig en tydlig och klar återkoppling snarast möjligt.

(Det finns ju fortfarande andra operatörer på marknaden, om det nu är så att ni även fortsättningsvis tänker göra er onåbara…)

Du som läser/svarar på detta email, tag nu inte det här personligt. Det är inte du som arbetsplanerar din avdelnings arbete, och kritiken är inte riktad mot dig (även om jag gissar att det måste vara frustrerande för dig som individ att stå till svars för bristerna hos din arbetsgivare). Se istället detta som en chans att göra en kund hyggligt nöjd igen.

Alltså: ge mig en tydlig återkoppling på att uppsägningen av mitt mobila bredband är registrerad, helst via telefon och så snart som möjligt, så är vi kompisar.

Tack på förhand, och ha en bra dag.

Enligt informationen på Tele2:s hemsida bör man räkna med att det tar cirka 5 dagar att få svar på ett email. Idag – exakt 11 dagar senare – fick jag ett brev på posten. Ett i papper, alltså. Ett medium som alltså inte var ett av de två föredragna alternativ jag nämnde i mitt email.

Nu brukar jag normalt inte vara den hämndlystna eller aggressive typen, men jag får erkänna att en ådra började pulsera lite lätt i min tinning när jag läste brevet. Någon på Tele2 dricker tydligen alldeles för mycket sprit på arbetstid. Det fanns en rubrik i brevet som löd ”Du har valt att göra följande förändringar”, och under denna återfanns textstrofen ”Fasttelefonirabatt är uppsagd”.

Nu kan man möjligen tycka att jag var tillräcklig tydlig i mitt email till Tele2, i och med att jag förutom mitt kundnummer även skickade med senaste fakturanumret och mobilnumret för det trådlösa bredband jag ville säga upp. Men näpp, tydligen inte. Inte heller tycker jag att jag i mailet var otrevlig så till den milda grad att det skulle rättfärdiga direkta hämndåtgärder från Tele2:s sida, men det var möjligen naivt av mig…

Angry man on the phoneRinger Tele2. Denna gång ljuger jag hämningslöst i mitt knappval och anger att ja, jag vill köpa saker! Har nämligen ingen lust att vänta tills jag dör av hög ålder. Möts av informationen att väntetiden endast är mer än 10 minuter, vilket är ett fall framåt. Följaktligen svarar någon på Tele2 redan efter 1 timme och 10 minuter (vilket för all del är mer än 10 minuter, så rent tekniskt ljög de ju faktiskt inte).

Den unge mannen jag pratar med påpekar att jag egentligen inte har ringt till rätt ställe, men att han givet omständigheterna (som jag med tillkämpad trevlighet förklarat) skall försöka hjälpa mig ändå. Han säger att han skall rådfråga en kollega, och försvinner på mute i fem minuter. Jag börjar vid det här laget misstänka att han hoppas att jag skall tröttna och lägga på, men eftersom mitt mentala tillstånd nu börjar påminna om Michael Douglas rollkaraktär i ”Falling Down” är det loppet redigt kört för honom.

När han återkommer i luren är det med det lysande budskapet att jodå, mitt mobila bredband är fortfarande jävligt aktivt, medan någon däremot faktiskt verkar ha sagt upp den hemtelefoni via bredbandet jag precis har beställt.

När han fortsätter med att säga att han behöver gå till botten ordentligt med detta, ser jag därför för mitt inre öga ljuva scener inkluderande betongblock, kedjor och vajande sjögräs. Han ber att få ringa upp. Jag frågar hur länge jag skall räkna med att det dröjer, och han svarar att även om det är svårt att säga säkert kan jag se det som ett löfte att det kommer att ta max en halvtimme.

I samma ögonblick som jag lägger på slår det mig att jag glömt att ta hans namn. Jag gnisslar tänder, eftersom jag inser att det jag precis gjort är den bildliga motsvarigheten till att ställa sig bredbent framåtlutad med byxorna kring knäna i San Quentin-fängelset…

Naturligtvis missar Tele2 inte ett sådant tillfälle att sodomera mig och mina förhoppningar om att kunna få ett juste bemötande. Två timmar efter att samtalet avslutades stänger Tele2 sin kundservice för dagen, och då är det – föga förvånande – fortfarande ingen som har ringt.

Nu är jag – som sagt – fredlig av naturen, så jag försöker att dämpa mitt agg mot idio… förlåt, personalen på Tele2. Det går inte så bra; jag kommer på mig själv med att hoppas att de – åtminstone lite grann,  så där – dör av en plågsam genital åkomma. Det känns faktiskt som om det skulle innebära en juste nivå av kosmisk rättvisa.

Alltså, allvarligt, Tele 2… Jag begär inte att ni skall vara bra på kundservice. Jag begär faktiskt inte ens att ni riktigt skall greppa vad termen innebär. Alla kan ju faktiskt inte vara bra på allt, och ni har åtminstone det underhållande fåret Frank i er TV-reklam, och det är alltid något, eller hur? Men snälla, ni kan väl be den personal ni anställer åtminstone googla ordet ”kundservice” innan de tillåts stämpla in? Pretty please…?

EDIT TVÅ DAGAR SENARE: Kontakter är bra att ha. En arbetskollega till mig har en respektive som tidigare arbetat inom Tele2:s kundservice, och som fortfarande ”känner folk som känner folk”… Genom denna bakdörr fick jag komma i kontakt med en person som faktiskt verkade både nykter och med ett visst grepp om vad kundservice innebär. Det mobila bredbandet är nu uppsagt, vad som gäller för den fasta telefonin utrett, och jag har fått en rimlig kompensation för mina mödor. Det finns uppenbarligen (åtminstone ett visst) hopp för Tele2, trots allt!

Entry filed under: Allmänna betraktelser. Tags: , , .

Management by skott i egen fot Positiv manlighet – finns det?

4 kommentarer

  • 1. Access  |  mars 12, 2012 kl. 23:10

    Tele2 har ju som mål att alltid vara billigast, och det finns ju flera betydelser av det ordet.

    Ofta måste man ju väga pris mot kvalitet. Kanske dags att väga pris mot mental hälsa också?

  • 2. Orion  |  mars 13, 2012 kl. 04:16

    Tele2s kundtjänst sköts av Xzakt kundrelation, de har inte gjort sig vidare kända som något seriöst företag på orten och har en usel personalpolitik, så jag kan förstå att personalen inte är speciellt brydda längre vad gäller kundservice.

    http://www.xzakt.com/
    https://www.flashback.org/t945807
    http://norran.se/arkiv/?count=10&sort=score&order=desc&search_str=xzakt

  • 3. trollan  |  mars 13, 2012 kl. 14:10

    Jadu, efter att ha suttit i Comhems support ett antal gånger så måste jag säga att jag känner igen det hela. Känns ibland lite surrealistiskt. Vet inte hur tydlig man måste bli…Tack och lov har problemen försvunnit nu så jag har sluppit utsätta mig för det på länge.

  • 4. JonteRoyal  |  mars 13, 2012 kl. 17:00

    Påminner om gamla erfarenheter jag haft hos Comhem. Personalen i kundtjänst var förvisso rätt trevliga men någon lirare hade valt att sätta folk där utan att ge dem någon som helst information om någonting på företaget. Vilket gjorde det pretty jävla omöjligt för dem att hjälpa mig.

    Det hela slutade med att jag sa upp allt jag hade där och försökte luska ut mailadressen till någon ansvarig på företaget, bara för att få skicka ett riktigt argt mail. Den enda mailadress jag hittade gick till någon personalchef (och jag vet inte vilken avdelning det var) men i rent vredesmod struntade jag i det och skickade ett argt maill dit ändå – med förklaring att den stackare som fick mailet skulle vidarebefordra det till rätt person. Jag fick inget svar och efter det har jag lovat mig själv att aldrig ta i comhem med tång igen.

    Nu när jag tänker på det blir jag nästan sugen att rota fram det där gamla mailet och publicera det… 🙂


Som Peter Steele formulerade det: "Don't mistake lack of talent for genious". Den här bloggen lämnar inga kvalitetsgarantier...

Något intressant att säga till mig personligen? Maila mig!

Logga in

Senaste inläggen

@Certatio_WP

Fel: Twitter svarade inte. Vänta några minuter och uppdatera den här sidan.

Kategorier

Arkiverat

"I am always ready to learn, although I do not always like being taught."
- WINSTON CHURCHILL

"Two things are infinite: the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former."
- ALBERT EINSTEIN

"The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it."
- TERRY PRATCHETT

"However beautiful the strategy, you should occasionally look at the results."
- WINSTON CHURCHILL

"Human beings, who are almost unique in having the ability to learn from the experience of others, are also remarkable for their apparent disinclination to do so."
- DOUGLAS ADAMS

"The infliction of cruelty with a good conscience is a delight to moralists - that is why they invented Hell."
- BERTRAND RUSSELL

"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- WINSTON CHURCHILL

"All generalizations are false, including this one."
- MARK TWAIN

"The presence of those seeking the truth is infinitely to be preferred to the presence of those who think they've found it."
- TERRY PRATCHETT

"If you have ten thousand regulations you destroy all respect for the law."
- WINSTON CHURCHILL

"In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move."
- DOUGLAS ADAMS

"Everything that every individual has ever done in all of human history establishes the minimum boundary of the possible. The maximum, if any, is completely unknown."
- JOHN TOOBY

Publiksiffra

  • 83,920

