Sveland deppar, men över fel sak

februari 8, 2012 at 22:53 13 kommentarer

Jag läser på DN om hur Maria Sveland försöker slå något slags rekord i ”guilt by association”, när hon räknar upp en lång rad företeelser och personer hon ser som tydliga tecken på växande högerextremism i Europa. När det gäller själva observationen som sådan, att det blåser högervindar över kontinenten, kan jag faktiskt vara benägen att hålla med henne i viss utsträckning.

Det jag däremot har svårt för är hur hon buntar ihop de av oss som förhåller oss kritiska mot radikalfeminism med värsta sortens fascistoida hatmånglare. Hon liknar t.ex. den påtagligt diplomatiske Pelle Billing vid Anders Behring Breivik, kallar honom för ”antifeministisk extremist”, och påstår sedan följande:

Under hösten har attackerna mot feminismen varit regelbundna och mer aggressiva och hatfyllda än någonsin, något som nättidningen Feministiskt Perspektiv som enda medium uppmärksammat genom en ambitiös kartläggning och granskning av antifeministerna. Genom att närläsa nättrådar och bloggar urskiljs vissa gemensamma nämnare, som att hatet mot muslimer, judar, svarta och homosexuella går hand i hand med kvinnohatet och antifeminismen.

Intressant. Eftersom hon nu ändå namnger Pelle Billing som en drivande aktör bakom dessa hatfyllda attacker, vore det intressant att se henne ge några exempel på hur Billing i sina texter spritt hat mot någon alls, ens feminister, och än mer så mot muslimer, judar, svarta och homosexuella.

The worst part of censorship is...Det lär gå sådär. Detsamma gäller antagligen även mig; jag är ju också en av de där ljusskygga, extremistiska högerspökena. Jag har för all del aldrig röstat på SD, och bloggar regelbundet om vikten av att motverka rasism och homofobi, men eftersom jag definitivt anser att Sveland har fel i sin radikalfeministiska övertygelse hör jag väl till hennes måltavlor jag med. Om någon av er som läser här tycker er ha hittat allt det där hatet kan ni väl tipsa mig om det; jag verkar ha glömt bort inte bara var jag har lagt det, utan även helt att jag ens hyst det till att börja med…

Nåväl, att Sveland helt verkar ha tappat koncepterna är knappast något att bekymra sig över. Alla som läser hennes artikel och den ”kartläggning” från Feministiskt Perspektivs sida hon refererar till i sin text, och sedan jämför det t.ex. med hur Pelle Billings Mansnätverk (i form av skribenten Fredrik Sandberg) bemötte samma kartläggning, ser själva vilken sida i debatten som är den vettiga.

Därmed inte sagt att det inte finns saker att oroa sig över kopplat till detta. Det faktum att en ledande tidning som DN låter  en så journalistiskt osmaklig och, inte minst, censurivrande artikel (alla som inte tycker som Sveland bör tvingas hålla käften i den offentliga debatten!) gå i tryck är definitivt illa. Detta gör mig faktiskt genuint orolig för den rådande pressetiken kopplat till den här typen av frågor.

Sveland har alltså dubbla anledningar att deppa: Dels det faktum att DN uppvisar oroande brister på journalistiskt omdöme, dels det faktum att hon lyckas framställa sig själv som en minst lika extremistisk och oresonligt fientlig person som de hon pekar finger åt.

Däremot kan hon sluta deppa över oss som står upp mot radikalfeminismens misandri. Flera av oss kommer nämligen att fortsätta arbeta för en jämställdhet som inkluderar både män och kvinnor, långt efter det att Sveland med benäget bistånd från DN grävt sin egen ideologis grav…

PS. Fast allt detta kanske bara är ett bevis på den patriarkala konspirationen? DN – denna vita, rika, manliga kulturbastion – kanske bara låter publicera hennes artikel just i syfte att undergräva radikalfeminismen, och därmed säkerställa den manliga hegemonins eviga triumf? A-ha!

PS2. Corren.se har redan tidigare framställt sig som en medieinstans med integritet och sunt förnuft i jämställdhetsfrågor, och fortsätter att gå från klarhet till klarhet. Nu i form av Marika Formgrens ledare.

PS3. Ytterligare en text att bli glad över är ”One-way Communication”-Hannahs inlägg ”Reflektion över män (som grupp)”. Ur manligt könsfrågeperspektiv är det utan tvivel en av de mest upplyftande och tacknämliga texter jag läst på mycket länge!

PS4. Hoppas Sony inte stämmer mig för varumärkesintrång på grund av mitt föregående PS…

Entry filed under: Hat & Fördomar, Jämställdhet & Genus, Kultur & Media. Tags: , , , , , , .

Utökat bibliotek! Failburg

13 kommentarer

  • 1. Hannah - OnewayCommunication  |  februari 8, 2012 kl. 22:56

    Uppdatering: Mitt inlägg om Svaland (när du nu ändå länkar mig) 🙂
    http://www.onewaycommunication.co/?p=2313

    • 2. certatio  |  februari 8, 2012 kl. 22:58

      Whoa; that was quick! 🙂

  • […] inlägg har kommenterats föredömligt (och kritiserats) såväl av Certatio som av Hannah Lemoine. ”Givetvis ser jag ett problem i det faktum att främlingsfientliga […]

  • 4. trollan  |  februari 9, 2012 kl. 09:28

    Min lilla reflektion var väl också den att återigen så har de kvinnliga bloggarna som hyser samma extrema åsikter osynliggjorts i debatten. Varken här eller i kartläggningen så syns vi. Vad är det för strukturer som gör detta – är Sveland del i patriarkat eller matriarkat?

    • 5. certatio  |  februari 9, 2012 kl. 10:15

      Åh, att ni inte syns är självklart en del av den patriarkala konspirationen! Bara för att de väljer att utelämna er ur diskussionen, är det inte Svelands eller Feministiskt Perspektivs fel att du och dina kvinnliga meningsfränder osynliggörs – det är könsmaktordningen som (på något magiskt sätt) ligger bakom… 🙂

  • 6. Martin Ekdahl (@martinekdahl)  |  februari 10, 2012 kl. 22:29

    Det har slagit mig hur förbenat antiempiriska Sveland och C:o är i samtliga diskussioner. För varje inlägg som de kastar in i debatten blir det allt mer bedrövligt tydligt att de struntar i verkligheten och enbart stirrar ned i den ideologiska naveln. Alla som knackar dem på axeln och pekar ut genom fönstret måste lynchas. Alla röster skall höras, men bara om de är radikalfeministiska. De övriga rösterna är farliga och borde tystas. Jag menar; har vi inte sett nog av sådana resonemang under 1900-talet? Varför förfalla i detta ideologiska moras Sveland? Låt oss i stället jobba tillsammans för att världen skall bli bättre. För alla!

    • 7. certatio  |  februari 11, 2012 kl. 11:51

      Word.

  • 8. Jenny  |  februari 14, 2012 kl. 09:07

    En liten bisak i sammanhanget men Corren är för övrigt den mesta högertidningen man kan finna i högermedia. Man får ju inte ens sommarjobba där om man inte röstar Moderat.Deras chefredaktör brukar smyga in lite högerkommentarer brevid artiklarna i stil med: ”Tänk på att marknaden alltid är den som bäst löser problem och därför är det mycket dåligt att betala skatt. MVH Corren-redaktionen. P.S. Glöm inte att rösta på Moderaterna D.S.”

    😉

    • 9. certatio  |  februari 14, 2012 kl. 15:02

      Jag lägger i det här sammanhanget ingen värdering i Correns politiska inriktning i stort, även om du säkert kan ha rätt i din uppfattning om dem som strikt högerorienterade. När det gäller könsfrågor har de länge intagit en mer saklig, faktabaserad och ideologiskt ofärgad hållning än flertalet mediekonkurrenter, och det skall de ha rejält med cred för, oavsett om man ser sig själv som politisk höger eller vänster.

      Sak före person, U know… 😉

      • 10. Jenny  |  februari 14, 2012 kl. 15:46

        Höh. Jag satt just och tänkte på det där med att skilja på sak och person…gör nämligen en textanalys av scum-manifestet.

        Sen vet jag inte. Det är ju även en ”höger-vänster-debatt” och då är det väl inget märkligt att en höger-tidning och dess skribenter går i försvar? Eller är jag och fingrar utanför kanten på lådan nu?

        • 11. certatio  |  februari 14, 2012 kl. 16:13

          Det finns ingen ”låda”, så känn dig inte hämmad… 🙂

          Dock håller jag inte riktigt med om din tolkning. När det gäller könsrollskonservatism kan jag hålla med om att det nog finns en ganska tydlig höger/vänster-polarisering, men knappast när det gäller frågan om hur jämställdhetsdebatten i stort bör föras, och ifall båda könen tillmäts betydelse.

          Där är det mer en fråga om vetenskap vs ideologi – och där väljer Corren (tack och lov!) att ta ställning för det förra…

        • 12. Jenny  |  februari 15, 2012 kl. 09:18

          Mkej. Jo, men jag menade mer att Svelands debattinlägg också var ett inlägg i en höger-vänster-debatt. Något som väl varit lite mer hett sedan Bengt Olsson skrev sin text i DN.

  • 13. certatio  |  februari 15, 2012 kl. 15:31

    Det är fullt möjligt att Sveland avsåg sitt inlägg att handla om höger och vänster. Dock borde hon i så fall ha undvikit att likställa ”icke-feminism” (t.ex. är Pelle Billing väldigt noga med att poängtera att han inte är anti-feminist) med ”högerextremism”.

    Detta är dels en grav förenkling (jag själv t.ex. instämmer i väldigt hög grad med Billings linje i jämställdhetsfrågor, men kan knappast definieras som höger för det) och dels en, misstänker jag, högst medveten smutskastning med syfte att misskreditera radikalfeminismens motståndare.

    Jag menar, kom igen – ”lex Brevik”…? Detta utgör ett förkastligt journalistiskt taskspel, som borde vara under värdigheten för en så pass etablerad författare och debattör som Sveland…


Som Peter Steele formulerade det: "Don't mistake lack of talent for genious". Den här bloggen lämnar inga kvalitetsgarantier...

Något intressant att säga till mig personligen? Maila mig!

Logga in

Senaste inläggen

@Certatio_WP

Fel: Twitter svarade inte. Vänta några minuter och uppdatera den här sidan.

Kategorier

Arkiverat

"I am always ready to learn, although I do not always like being taught."
- WINSTON CHURCHILL

"Two things are infinite: the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former."
- ALBERT EINSTEIN

"The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it."
- TERRY PRATCHETT

"However beautiful the strategy, you should occasionally look at the results."
- WINSTON CHURCHILL

"Human beings, who are almost unique in having the ability to learn from the experience of others, are also remarkable for their apparent disinclination to do so."
- DOUGLAS ADAMS

"The infliction of cruelty with a good conscience is a delight to moralists - that is why they invented Hell."
- BERTRAND RUSSELL

"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- WINSTON CHURCHILL

"All generalizations are false, including this one."
- MARK TWAIN

"The presence of those seeking the truth is infinitely to be preferred to the presence of those who think they've found it."
- TERRY PRATCHETT

"If you have ten thousand regulations you destroy all respect for the law."
- WINSTON CHURCHILL

"In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move."
- DOUGLAS ADAMS

"Everything that every individual has ever done in all of human history establishes the minimum boundary of the possible. The maximum, if any, is completely unknown."
- JOHN TOOBY

Publiksiffra

  • 84,515

