Sticks and stones may break my bones

oktober 24, 2011 at 14:48 9 kommentarer

…but words will never hurt me.

Så lyder åtminstone det gamla talesättet, men fan vet hur väl det egentligen stämmer. Det är jobbigt att utsättas för verbala smädelser, särskilt om de är både orättfärdiga och upprepade.

ManströgSamhällsklimatet i Sverige idag kan vara ganska tufft mot  män, men när jag påpekar detta för bekanta möts jag ofta av oförstående. Antingen heter det att den typen av utsatthet jag pratar om lyser med sin frånvaro (”vad pratar du om; ni män har väl inget att gnälla över?”) eller så heter det att så länge jag inte blivit personligen angripen är det väl inget bekymmer (”varför tar du åt dig då, om du nu är en juste kille?”).

Det här är ett intressant fenomen. För det första är det inte ovanligt att de som uppvisar attityden att män inte borde gnälla, utan bita ihop och tåla lite grann så som riktiga män gör, samtidigt tycker att gamla, konservativa könsroller är förlegade och av ondo – när de verkar begränsande för kvinnor.

Jag kanske inte behöver påpeka att det finns en viss inkonsekvens här, eller hur?

Vidare är det där med att inte ta vid sig av kollektiv kritik kanske enkelt i teorin, men svårare i praktiken. Hur många (aldrig så kyska) kvinnor skulle t.ex. vara okej med ett uttalande av typen ”kvinnor är av naturen horor, som inte drar sig för att sälja sin sexualitet för att komma upp sig här i världen”…? Nej, precis, ingen – och det skall de så klart heller inte vara. Varför skall då män tolerera kollektiva trash talks?

…vilket för mig till en avslutande observation, som rör frågan om dessa kollektiva nedsablingars existens eller icke-existens. Om du tror att påståendena om deras förekomst är vida överdrivna, kanske du kan fråga Johan Lundberg på Axess-bloggen vad han har att säga om saken?

Nu vill jag inte gå i samma fälla som de jag kritiserar och utmåla män som ett kollektiv. ”Vita, svenska heteromän” som grupp är inte förtryckta, marginaliserade eller utsatta i högre grad än någon annan. I flera fall förmodligen mindre så; jag utgår t.ex. från att livet som straight man är lättare än som gay, och livet som Svensson lättare än livet som Amirzadeh.

Klart är ändå att få i Sverige av idag hade godtagit den här typen av verbala angrepp mot någon annan folkgrupp, t.ex. zigenare, judar, muslimer eller homosexuella. Eftersom två fel inte gör ett rätt, kanske vi kan komma överens om att vi män faktiskt inte är ”gnälliga” när vi påpekar att detta inte är okej – vi är bara kännande, tänkande mänskliga varelser, som inte tycker bättre än någon annan om att ta oförtjänt skit. Okej?

Entry filed under: Jämställdhet & Genus. Tags: , , , .

…and that’s why! Trendbrott?

9 kommentarer

  • 1. Matte Matik  |  oktober 24, 2011 kl. 14:52

    En spontan applåd!

    • 2. certatio  |  oktober 24, 2011 kl. 15:01

      Tack; du får virtuell bugning i retur! 🙂

  • 3. Koo  |  oktober 24, 2011 kl. 18:03

    Precis så!

  • 4. Drama Online  |  oktober 28, 2011 kl. 14:05

    Nä, det är inte okej att sabla ner killar verbalt (/i text) heller. Feminist som håller med, här. Malin Wollin får man ofta sucka åt, hennes texter träffar hela kartan.

    Och just det där ”Varför tar du åt dig när jag säger att alla tjejer (/killar) är såna om du inte är sån?” får mig alltid att känna mig som i lustiga huset. Det innebär ju att personen antingen förolämpar mig för mina egenskaper ELLER förolämpar min förmåga att tillhöra mitt kön.

    Du är en smart cookie, du.

    • 5. certatio  |  oktober 28, 2011 kl. 20:56

      Tack! 🙂

      …antar jag i alla fall. Jag menar, Maryland Chocolate Chip Cookies är ju tokgrymma, och så där lagom undergräddade pepparkakor (så de fortfarande är lite, lite mjuka) är ju inte fy skam de heller. Å andra sidan är den digitala sortens kakor, som låter ens arbetsgivare se var man har surfat, vilket leder till att man blir arbetslös, hemlös, och till slut dör i ensamhet av en överdos dåligt heroin, inte alltid något man uppskattar.

  • 6. Drama Online  |  oktober 28, 2011 kl. 14:08

    (…. ja, förutom det där uppenbara att de dessutom förolämpar alla andra tjejer (/killar) alltså…. vilket ju inte heller är okej, jag känner ju några stycken…)

  • 7. Törnrosa  |  november 18, 2011 kl. 04:00

    Uppriktigt sagt tycker jag att killar är ganska bra på att sabla ner både tjejer och feminister också. Både kollektivt och individuellt. Min erfarenhet efter att ha vistats en hel del på s k mansbloggar de senaste månaderna. mvh

    • 8. certatio  |  november 18, 2011 kl. 17:18

      Det finns garanterat de killar / män som beter sig illa i den bemärkelsen – MEN…

      1. Det är inte lika accepterat som det omvända.

      2. Om du menar att jag ingår i den skaran får du gärna förtydliga varför. Det låter lite som om det är det du antyder.

      3. Även om det du skriver stämmer (att vissa män också uttrycker sig olämpligt) rättfärdigar det inte att samhället tolererar påhopp på män det inte skulle tolerera mot andra grupper.

  • 9. Törnrosa  |  november 18, 2011 kl. 20:00

    1. I dessa kretsar som jag rört mig i har det varit väldigt accepterat av övriga debattdeltagare i en ganska långdragen början. (Över tid har det ändrats.)

    2. Nej du är inte i skottgluggen *ler*. Råkade bara titta in i natt och såg att du tagit upp ämnet.

    3. Klart att man inte ska acceptera. Det tråkiga i sammanhanget (för mig) hade ju varit om jag blev bortskrämd från början. Kan tänka mig en del, i det här fallet tjejer, som inte kommer tillbaka. mvh


Som Peter Steele formulerade det: "Don't mistake lack of talent for genious". Den här bloggen lämnar inga kvalitetsgarantier...

Något intressant att säga till mig personligen? Maila mig!

Logga in

Senaste inläggen

@Certatio_WP

Fel: Twitter svarade inte. Vänta några minuter och uppdatera den här sidan.

Kategorier

Arkiverat

"I am always ready to learn, although I do not always like being taught."
- WINSTON CHURCHILL

"Two things are infinite: the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former."
- ALBERT EINSTEIN

"The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it."
- TERRY PRATCHETT

"However beautiful the strategy, you should occasionally look at the results."
- WINSTON CHURCHILL

"Human beings, who are almost unique in having the ability to learn from the experience of others, are also remarkable for their apparent disinclination to do so."
- DOUGLAS ADAMS

"The infliction of cruelty with a good conscience is a delight to moralists - that is why they invented Hell."
- BERTRAND RUSSELL

"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- WINSTON CHURCHILL

"All generalizations are false, including this one."
- MARK TWAIN

"The presence of those seeking the truth is infinitely to be preferred to the presence of those who think they've found it."
- TERRY PRATCHETT

"If you have ten thousand regulations you destroy all respect for the law."
- WINSTON CHURCHILL

"In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move."
- DOUGLAS ADAMS

"Everything that every individual has ever done in all of human history establishes the minimum boundary of the possible. The maximum, if any, is completely unknown."
- JOHN TOOBY

Publiksiffra

  • 84,497

