Jag får väl göra en insats och dö ung

oktober 11, 2011 at 13:28 8 kommentarer

Elise Claesson skriver på Aftonbladet om hur den svenska jämställdheten enligt henne är en livsfara för kvinnor. Den bärande bjälken i hennes (måhända något tveksamma) resonemang är att meddellivslängden ökar snabbare för män än för kvinnor.

Enligt Claesson är detta tydligen ett problem. Vän av ordning kan möjligen tycka att följande punkter är värda att beakta:

1. Meddellivslängden ökar fortfarande för båda könen. Svenska kvinnor lever alltså allt längre, och inte allt kortare. Oavsett eventuella skillnader mellan könen, är termen ”livsfara” alltså knappast en lämplig term.

2. Kvinnor i Sverige blir idag i genomsnitt cirka 83 år gamla, och män 79. Man behöver inte vara en framstående statistiker eller biolog för att inse att det är svårare att erhålla en i absoluta tal lika stor ökning från en högre utgångsvärde.

3. Se föregående punkt. Kvinnor lever i genomsnitt alltså 4 år längre än män, delvis beroende på biologiska faktorer, delvis beroende på vilket kön som dör i förtid. Detta hindrar alltså inte Claesson från att se mäns snabbare ökning av livslängd som ett problem.

Old couple in loveHar vi verkligen hamnat så snett att definitionen på jämställdhet är att kvinnor skall leva längre, och att lika livslängd mellan könen är en orättvisa mot kvinnor? Ser man till vad Claesson skriver, verkar det onekligen inte bättre. Jag och andra män bör väl helst göra en insats för jämställdheten, och se till att dö unga…

Ovanstående utgör den allvarligaste kritiken som kan riktas mot det Claesson skriver, men det finns mer att anföra. Hon menar vidare att det faktum att vi snart (efter hundratals år av det omvända) kommer att ha ett mansöverskott i befolkningen, bör ses som att Sverige blir ett ”drömland” för män.

Om hon hade haft rätt, hade det  i så fall inneburit att Sverige varit ett drömland för kvinnor under ett par hundra år?

En löjlig retorisk fråga, så klart, och dessutom har Claesson inte rätt. Fråga bara vilken hyggligt framstående evolutionsbiolog som helst vilket som är att föredra – att tillhöra ett kön där utbud överstiger efterfrågan eller tvärtom…?

Annonser

Entry filed under: Jämställdhet & Genus, Vetenskap & Vidskepelse. Tags: , , , .

Utan Gud blir etiken… etisk Det handlar inte om tro

8 kommentarer

  • 1. Statsfeminismen – en kvinnofälla?  |  oktober 12, 2011 kl. 20:35

    […] utgångspunkt i att det är problematiskt att kvinnors livslängd ökar mer långsamt. Som Certatio utreder på sin blogg är det helt naturligt att mäns lägre medellivslängd ökar i snabbare […]

  • 2. Emma  |  oktober 14, 2011 kl. 12:58

    ”Fråga bara vilken hyggligt framstående evolutionsbiolog som helst vilket som är att föredra – att tillhöra ett kön där utbud överstiger efterfrågan eller tvärtom…?”

    Svaret på den frågan är inte per automatik det många tror. Vi ser framför oss Kalle 85, ivrigt uppvaktad av hugade damer på hemmet. Visst är det statistiskt lättare för den av ett underrepresenterat kön att hitta en partner. Men i verkligheten är en någorlunda jämn könsfördelning dock att fördera, oavsett om du tillhör det kön som är över eller underrepresenterat. Bägge könen har stora nackdelar om det blir för skev balans.

    Titta t ex på hur det ser ut i vissa länder med stort kvinnounderskott,
    t ex i Asien. Många män kommer aldrig att få bilda familj. Godtycklig delning av fru mellan bröder och ökad risk för kidnappning av småflickor till sexslaveri osv…

    Eller hur det ser ut i djurvärlden om det blir kraftig obalans mellan könen gentemot hur det brukar se ut.

    • 3. certatio  |  oktober 15, 2011 kl. 16:05

      Jo, jag hävdar nog att svaret på just den frågan är precis det man tror. Det är – åtminstone sett till chanserna att få bilda familj och få föra sina gener vidare, vilket nog rätt många har som en tung post avseende livskvalité – bättre att tillhöra en begränsad resurs än en som finns i överflöd. Att sedan det bästa svaret på en annan fråga är att balans (med ungefär lika antal) förmodligen är bäst för arten som helhet, är en annan femma…

  • 4. Emma  |  oktober 17, 2011 kl. 13:05

    Håller inte med dig där. Titta hur det ser ut i extremt enkönade miljöer tex. Det klart underrepresenterade könet löper generellt högre risk att utsättas för övergrepp/fördomar än att bäras på guldvåg och överösas med giftemålsanbud.

    Titta som sagt hur det ser ut i länder i Asien med växande kvinnounderskott. Att användas som sexslav på bordell eller tvingas dela mannen du gifte dig med hans alla ogifta bröder är knappast livskvalitet. Dessutom som kvinna är som bekant varje graviditet en risk, ofta förenat med livsfara. Om det finns få kvinnor och trycket på varje kvinna att föda många barn ökar, ökar också risken att dö i förtid för fler kvinnor och/eller bli bortgift innan kroppen är färdigvuxen.

    Ponera att vi vid nästa ”svininfluensa” står utan vaccin och att sjukdommen skördar enbart manliga offer. Att vi sedan står där med ett gigantiskt kvinnoöverskott. Så stort att regeringen inte bara tillåter, utan även ger ekonomiska incitament för en man att ta minst 4 fruar för att få så många barn som möjligt. Handen på hjärtat, skulle du verkligen föredra det? Skulle du ärligt tycka att 4 fruar vore en högre livskvalitet än 1? Speciellt om de gaddar ihop sig mot dig..;)

    • 5. certatio  |  oktober 18, 2011 kl. 15:37

      Nej, jag skulle inte tycka att fyra fruar vore bättre livskvalité än en fru. Däremot skulle jag tycka att den i så fall mycket högre sannolikheten att jag lyckas hitta en fru än ingen fru vore högre livskvalité…

      När det sedan gäller ditt Kina-exempel, kan det vara klokt att hålla isär biologi och samhälleliga strukturer som försöker ställa sig över biologi.

  • 6. Feminix  |  oktober 17, 2011 kl. 13:19

    Småbarnsmammor stressar mer och mår sämre än tidigare generationer mödrar. OK?

  • 7. Emma  |  oktober 19, 2011 kl. 11:41

    Nja. Fast å andra sidan är det ju inte säkert du hittar en fru iaf, ”haremsmetoden” är ju rätt flitigt använd vid kvinnoöverskott genom historien. Alternativt kanske skulle hittat en fru oavsett hur tuff manlig konkurrens du hade.

    Kina exemplet är (oavsett grundorsaken) biologi. Samma fenomen kan iaktas i djurvärlden vid stor obalans mellan könen, få honor, många hanar. T ex ett fall för ett antal år sedan med få honor (har för mig det var gräsänder, nån sjöfågel iaf) men massor av hanar i en damm. Knappast drömläge för honorna…

    Guess we just have to agree to disagree on that one? 🙂

    • 8. certatio  |  oktober 19, 2011 kl. 13:09

      Yep, vi får nog göra det; helt okej för mig… 🙂


Som Peter Steele formulerade det: "Don't mistake lack of talent for genious". Den här bloggen lämnar inga kvalitetsgarantier...

Något intressant att säga till mig personligen? Maila mig!

Logga in

Senaste inläggen

@Certatio_WP

Fel: Twitter svarade inte. Vänta några minuter och uppdatera den här sidan.

Kategorier

Arkiverat

"I am always ready to learn, although I do not always like being taught."
- WINSTON CHURCHILL

"Two things are infinite: the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former."
- ALBERT EINSTEIN

"The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it."
- TERRY PRATCHETT

"However beautiful the strategy, you should occasionally look at the results."
- WINSTON CHURCHILL

"Human beings, who are almost unique in having the ability to learn from the experience of others, are also remarkable for their apparent disinclination to do so."
- DOUGLAS ADAMS

"The infliction of cruelty with a good conscience is a delight to moralists - that is why they invented Hell."
- BERTRAND RUSSELL

"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- WINSTON CHURCHILL

"All generalizations are false, including this one."
- MARK TWAIN

"The presence of those seeking the truth is infinitely to be preferred to the presence of those who think they've found it."
- TERRY PRATCHETT

"If you have ten thousand regulations you destroy all respect for the law."
- WINSTON CHURCHILL

"In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move."
- DOUGLAS ADAMS

"Everything that every individual has ever done in all of human history establishes the minimum boundary of the possible. The maximum, if any, is completely unknown."
- JOHN TOOBY

Publiksiffra

  • 83,897

%d bloggare gillar detta: