Freudian slip?

oktober 4, 2011 at 21:34 5 kommentarer

Pär Ström skriver på Newsmill om den tragiska incidenten nyligen där en kvinnlig fångvaktare övermannades av en intern och misshandlades till döds. Han är noga med att poängtera att han inte alls ser kön som en faktor när det gäller lämpligheten hos olika personer som vill arbeta inom kriminalvården, men ifrågasätter ifall inte ren råstyrka är ett kriterium som borde vägas in?

Kvinnlig fångvaktareDet har han naturligtvis en poäng i; det är klart att det är en yrkesmässig fördel att som fångvaktare kunna freda sig fysiskt. Dock frågar sig en vän av ordning hur han tänkte när han satte rubriken ”Bör grovt kriminella vaktas av kvinnor?”. Kön spelade ju ingen roll, så länge man var stark nog, eller hur? I så fall borde det väl räcka med att ifrågasätta de nuvarande anställningskriterierna (”Bör grovt kriminella vaktas av personer med genomsnittlig fysik?”) istället för att sikta in sig på just… tja, könet?

PS. Ifall någon nu skulle tänka att det kanske är Newsmill som har satt rubriken, kan jag meddela att Ström har angett exakt samma rubrik när han lagt upp texten på GenusNytt.

Annonser

Entry filed under: Jämställdhet & Genus. Tags: , , , .

Indeed, Mr. Björnsson? Tråkigt, det där med Birro

5 kommentarer

  • 1. AV  |  oktober 4, 2011 kl. 23:09

    Håller inte med Pär i denna fråga. För de flesta häktade räcker det säkert med normal manlig styrka och det finns det många kvinnor som har. Felet i detta fall är att han var dokumenterat våldsam och farlig. Ändå gjordes ingen bra riskbedömning. Nån chef har inte gjort sitt jobb. Just denne klient skulle följas av minst en stabil karl och vara handfängslad.

    • 2. certatio  |  oktober 5, 2011 kl. 07:47

      Håller med. Prio ett är goda rutiner och god utbildning hos personalen, prio två de mentala egenskaperna hos personalen, och prio tre fysiken hos personalen…

  • 3. Lotta  |  oktober 4, 2011 kl. 23:58

    Hej Certatio,

    Om vi även ser till att faktiskt kvinnor kan dömas för misshandel, så känns Ströms fråga ganska förlegad. Speciellt då inte endast råstyrka är eftertraktad. Dessutom är faktiskt inte alla män fysiskt starkare än kvinnor. Det har som du nämner inget med kön att göra. Utan fysik, känsla för människor, erfarenhet och möjligen kunskap i olika kampsporter. Hej hopp.

    • 4. certatio  |  oktober 5, 2011 kl. 07:48

      Se mitt svar till AV.

  • 5. Emma  |  oktober 10, 2011 kl. 16:45

    @AV: ”För de flesta häktade räcker det säkert med normal manlig styrka och det finns det många kvinnor som har. ”
    Nej, det finns inte många kvinnor som har ”normal manlig styrka”, dessutom kan friska män lätt träna sig till ett ännu större försprång styrkemässigt. Det är nu dessutom inte ett tvärsnitt av den manliga befolkningen vi diskuterar här utan en mindre grupp tungt kriminella män som redan saknar en hel del spärrar gemene man har.

    Visst finns det enskilda kvinnor som är starkare än enskilda män, absolut. Men generellt har en normalbyggd, icke anabola pumpad kvinna rätt dåliga chanser i närstrid mot en normarstark frisk man. Tjejen i fråga var dessutom 160 och späd, inte en helt ovanlig kroppsbyggnad som tjej. Då spelar det inte någon roll om du tränar 5-6 dagar i veckan och lätt springer ifrån de flesta män med sämre kondition. Hamnar du i närkamp är du chanslös utan vapen, du måste alltså antingen använda vapen tidigare än en starkare person. Eller mer troligt som i det aktuella fallet, en tungt kriminell kommer sannolikt inte tveka att raskt plocka eventuella vapen du viftar med ifrån dig och gå lös med dem själv.

    Ställer mig dessutom väldigt frågande till det lämpliga i att man öht tillåter att bägge närvarande vakter på en tung anstalt är av annat kön än den intagne/intagna. Av integritetsskäl inte minst. Samt att man låter en farlig fånge gå utan bojor ensam och mötas av mindre än 3 personer. Så ja, sammanfattningsvis könet kan absolut vara en faktor i just det här sammanhanget för ovanlighetens skull. Att låtsas som att män och kvinnor generellt är lika fysiskt starka är bara naivt och försätter människor i fara.


Som Peter Steele formulerade det: "Don't mistake lack of talent for genious". Den här bloggen lämnar inga kvalitetsgarantier...

Något intressant att säga till mig personligen? Maila mig!

Logga in

Senaste inläggen

@Certatio_WP

Fel: Twitter svarade inte. Vänta några minuter och uppdatera den här sidan.

Kategorier

Arkiverat

"I am always ready to learn, although I do not always like being taught."
- WINSTON CHURCHILL

"Two things are infinite: the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former."
- ALBERT EINSTEIN

"The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it."
- TERRY PRATCHETT

"However beautiful the strategy, you should occasionally look at the results."
- WINSTON CHURCHILL

"Human beings, who are almost unique in having the ability to learn from the experience of others, are also remarkable for their apparent disinclination to do so."
- DOUGLAS ADAMS

"The infliction of cruelty with a good conscience is a delight to moralists - that is why they invented Hell."
- BERTRAND RUSSELL

"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- WINSTON CHURCHILL

"All generalizations are false, including this one."
- MARK TWAIN

"The presence of those seeking the truth is infinitely to be preferred to the presence of those who think they've found it."
- TERRY PRATCHETT

"If you have ten thousand regulations you destroy all respect for the law."
- WINSTON CHURCHILL

"In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move."
- DOUGLAS ADAMS

"Everything that every individual has ever done in all of human history establishes the minimum boundary of the possible. The maximum, if any, is completely unknown."
- JOHN TOOBY

Publiksiffra

  • 83,920

%d bloggare gillar detta: