Pelle FTW!

augusti 30, 2011 at 10:58 3 kommentarer

Efter att häromdagen ha skrivit om det något tveksamma i att jämföra en mansfrågedebattör som Pelle Billing med den iskalle massmördaren Anders Behring Breivik, fick jag mothugg av en kommentator som menade att det visst var rimligt att likställa mansrörelsen med mördare. Grunden för detta sades vara kopplingen mellan mäns utanförskap och benägenheten att söka sig till extremism.

Pelle BillingJag skulle kunna göra en utvikning kring det lustiga i det uppenbara faktum att detta knappast är ett argument mot varför mansrörelsen behövs, utan snarare ett för. Mansrörelsen bidrar till att minska mäns känsla av utanförskap, inte öka den.

Jag hoppar dock över att sparka in den öppna dörren, utan väljer istället att i sin helhet återge en kommentar från Pelle Billing själv till hans senaste blogginlägg, så får var och en avgöra själva om det är rättvist att utifrån hans ståndpunkter i jämställdhetsfrågan likna honom vid en högerextrem mördare:

Det jag alltid säger är att vi ska få leva våra liv som vi vill. Vissa vill bilda kärnfamilj, vissa vill vara singel hela livet, osv. Vissa vill ha traditionella roller i sitt förhållande, andra vill ha identiska roller, vissa vill ha omvända roller, osv.

Framtiden handlar om att alla möjligheter finns tillgängliga och att ingen skambeläggs för sitt val. Så länge man följer lagen, är snäll mot sina barn, betalar sin skatt, osv… 🙂 

Majoriteten vill leva ganska ”vanliga” liv, men det får inte bli ett tvång. Det får heller inte ses som inskränkt att vara vanlig och konventionell.

Så jag företräder egentligen alla medborgare i samhället, hur de än vill leva. Alla ska ha samma rättigheter och skyldigheter. Alla ska vara lika inför lagen. Rättssäkerheten ska upprätthållas. Jämställdhetspolitiken ska bry sig om båda könen och ha en positiv syn på båda könen (och även på intersexuella och de som är i en transsexuell process).

En särskilt drivkraft hos mig är givetvis att misandrin (mansföraktet) ska upphöra. Den är helt oacceptabel och har fått fortgå alldeles för länge.

Den viktigaste kvinnofrågan i Sverige enligt mig är de invandrarkvinnor som lever utan sina grundläggande rättigheter (de är många, visar undersökningar). Det är oacceptabelt att en 18-årig invandrartjej inte har samma rättigheter som en 18-årig etnisk svensk tjej. Har tänkt att blogga om detta längre fram, eftersom det är en viktig fråga, och för att visa att jag är konsekvent i mina jämställdhetsprinciper.

Entry filed under: Jämställdhet & Genus. Tags: , , .

You Godwin some, you lose some… Straight from the horse’s mouth

3 kommentarer

  • 1. Törnrosa  |  augusti 30, 2011 kl. 13:41

    Hej igen Certatio. Efter att i ”studiesyfte” varit inne på framför allt en blogg där den s k misandrin genomsyrade allt – lärorikt, så sökte jag mig till det motsatta hållet och fick lära mig lite om misogyni också.

    Dock upplevde jag en viktig skillnad i förhållandet till respektive ”hatobjekt”. På misandribloggen kände jag en total oförsonlighet. Inne hos Pelle Billing kände jag viss oförsonlighet men även en slags öppen nyfikenhet på vad som ska komma och hur man kan påverka.

    Liksom du så tycker jag att det är skillnad på Ström och Billing och jag valde att kanalisera min nyfikenhet inne hos PB för att jag upplevde just det som du citerar här och som Pelle skrev först efter att jag lämnat bloggen.
    mvh

  • 2. Ullis  |  augusti 30, 2011 kl. 21:17

    Jag är en av dem som försökte få dig att inte bara se kopplingen mellan mäns utanförskap och benägenheten att söka sig till extremism utan också förstå varför det avr helt relevant att Natalia Kazmierska skrev som hon gjorde.

    Jag håller också emd om att mansrörelsen behövs MEN ni måste själva städa ut era fanatiker som tex Strö och Billing. Det finns absolut ingen som helst anledning att be om ursäkt för citat som ”Män är djur” längre om Stöms och Billings sätt att föra debatt är ok.

  • 3. certatio  |  augusti 31, 2011 kl. 08:21

    Det är väldigt sällan relevant att likna meningsmotståndare med massmördare, vilket jag hoppas att du förstår.

    Att kalla Pelle Billing (eller ens Pär Ström för den delen) för ”fanatiker” är enligt mig en grav överdrift, men du har naturligtvis rätt till din åsikt. Om du anser att alla som inte tycker som du förtjänar nedlåtande tillmälen om hur de är ”mindre mänskliga”, så för all del, då har du ingen anledning att be om ursäkt.


Som Peter Steele formulerade det: "Don't mistake lack of talent for genious". Den här bloggen lämnar inga kvalitetsgarantier...

Något intressant att säga till mig personligen? Maila mig!

Logga in

Senaste inläggen

@Certatio_WP

Fel: Twitter svarade inte. Vänta några minuter och uppdatera den här sidan.

Kategorier

Arkiverat

"I am always ready to learn, although I do not always like being taught."
- WINSTON CHURCHILL

"Two things are infinite: the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former."
- ALBERT EINSTEIN

"The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it."
- TERRY PRATCHETT

"However beautiful the strategy, you should occasionally look at the results."
- WINSTON CHURCHILL

"Human beings, who are almost unique in having the ability to learn from the experience of others, are also remarkable for their apparent disinclination to do so."
- DOUGLAS ADAMS

"The infliction of cruelty with a good conscience is a delight to moralists - that is why they invented Hell."
- BERTRAND RUSSELL

"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- WINSTON CHURCHILL

"All generalizations are false, including this one."
- MARK TWAIN

"The presence of those seeking the truth is infinitely to be preferred to the presence of those who think they've found it."
- TERRY PRATCHETT

"If you have ten thousand regulations you destroy all respect for the law."
- WINSTON CHURCHILL

"In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move."
- DOUGLAS ADAMS

"Everything that every individual has ever done in all of human history establishes the minimum boundary of the possible. The maximum, if any, is completely unknown."
- JOHN TOOBY

Publiksiffra

  • 83,920

