Särintresse, sa Bull

augusti 24, 2011 at 15:25 11 kommentarer

Stina Svensson (FI) skriver på Newsmill om hur regeringen – enligt henne – monterar ner sitt jämställdhetsarbete.

Jag har egentligen ingen kritik mot den sakframställningen. Även om det inte direkt är den uppfattning jag får när jag ser mig omkring i medierna, pekar hon på konkreta exempel som ministerroller och departementsnedläggningar.

Inte heller har jag invändningar mot att hon (föga förvånande) lanserar FI som lösningen på problemet. Självklart bör hon pusha för det parti hon företräder.

En invändning har jag dock. Eller nja, egentligen är det väl mer av en observation än en invändning, men likafullt är det en iakttagelse som med all önskvärd tydlighet påvisar det vanskliga i Svenssons inställning. Hon skriver:

Vi alla vet ju att kvinnors mänskliga rättigheter inte är ett särintresse, utan en grundläggande demokratifråga.

Sounds fair enough, right? Men undersök nu vad som händer ifall ni stryker ordet ”kvinnors” i meningen ovan. Ta-da!

Är inte själva definitionen av särintresse att välja att dela upp mänskliga rättigheter efter faktorer som ras, kön, ålder eller liknande? Är det inte mänskliga rättigheter åt ALLA som är en grundläggande demokratifråga…?

UN declaration of human rightsJag är naturligtvis – ifall någon nu tvivlade – medveten om att kvinnor i vissa delar av världen har större brister i sina rättigheter än vad de lokala männen har, samt att det fortfarande finns en del sakförhållanden att ta itu med även här på hemmaplan. Självklart skall sådana problem attackeras.

Det jag undrar är varför man behöver ha en könsspecifik plattform för detta? Det är ett statistiskt faktum att tiotals gånger fler män än kvinnor i Sverige avlider i arbetsplatsolyckor varje år. Trots det hade väl  ingen föredragit ett initiativ till att förbättra arbetsplatssäkerheten specifikt för män, snarare än att förbättra den generellt för alla?

Visst, två fel gör inte ett rätt, och man behöver inte rädda världen på alla tillgängliga sätt. Det går att argumentera för att FI gör gott ifall de ger kvinnor bättre villkor, även om män har kvar sina problem. Trots det kan jag inte låta bli att tycka att en könsneutral jämställdhetsplattform framstår som vettigare än en könsspecifik.

Några särintressen som har problem med det?

Entry filed under: Jämställdhet & Genus. Tags: , , , , .

Vem är det syndast om? Björnssons orimliga tolkningsfrihet

11 kommentarer

  • 1. Access  |  augusti 24, 2011 kl. 20:20

    Det där är väl typexempel på hur feminister tar nåt allmängiltigt och ger det kvinnliga förtecken. Allt i syfte att offergöra kvinnor.
    Det är så de jobbar.
    Om det inte fanns människor som ser kvinnor som mindre kompetenta och/eller offer så skulle Fi inte ha några väljare.

    Jämställdhet blir en kvinnofråga, arbetslivet blir en kvinnofälla, mänskliga rättigheter blir kvinnospecifika … (fyll gärna på)

  • 5. Ullis  |  augusti 25, 2011 kl. 19:59

    Jag har precis motsatt uppfattning än du här.

    Byt ut ordet kvinnor mot … tex…. ordet svarta. I väst finns det ingen skillnad i lagen mellan vita och svarta. Självklart inte! Ändå påstår många i de fattiga områdena i London att upploppen beror delvis på att poliser diskriminerar svarta, stoppar dem betydligt oftare än vita, har svårare att få jonn osv. Den typen av omedveten diskriminering måste man få prata om och analysera utan att behöva påpeka att det säkert finns en och annan jazzmusiker som blivit disktiminerad bara för att h*n är vit.

    Jag är ganska säker på att det faktiskt _har_ gjorts en arbetsplatssäkerhets insats specifikt för män men jag hittar inte länken just nu.

    Det är viktigt att ta hänsyn till kön i jämlikhetsarbete. Ta tex barns inlärning och hur dagens skola gynnar flickor. Pojkar har helt enkelt svårare att tillgodogöra sig dagens pedagogik. Flickor har generellt sett mycket högre betyg. Det måste man få prata om och åtgärda. Eftersom flickor och pojkar ÄR olika är dethög tid att flickor och pojkar får undervisning på det sätt som de lättast kan tillgodogöra sig. Eller? Någon som har problem med det?

    Många anser att kön är en social konstruktion… men mycket tyder också på att det INTE är det. Jag som fd. lärare har upplevt under många år att det snarare är tvärt om. Barns beteende skiljer stort när de är små sen fostrar vi dem idag till någon sorts ”neutrum”. Jag är inte säkert att jag tycker det är bra vare sig för män eller kvinnor.

    • 6. certatio  |  augusti 26, 2011 kl. 08:29

      @ ULLIS

      Det känns lite som om du försöker sticka hål på en ballong som inte finns här… 🙂

      Det jag försöker säga är att mänskliga rättigheter aldrig är en fråga för undergrupper som t.ex. kön eller ras – ALLA förtjänar samma rättigheter. I den mån bristerna i rättigheter är olika stora för olika kön eller raser, är det naturligtvis helt i sin ordning att anpassa åtgärderna därefter, men det innebär inte att de mänskliga rättigheterna som sådana är en fråga primärt för den gruppen.

      T.ex. skulle jag tycka att det vore dumt med en satsning specifikt på att förbättra arbetsplatssäkerheten för män. God arbetsplatssäkerhet är något ALLA bör ha rätt till. Om man upptäcker att det är gruvarbetare som skadas oftast, och att 90% av dem är män, kan man arbeta specifikt med att förbättra säkerheten i gruvorna. Dock skall säkerheten där förbättras för att problemet är som störst där, inte för att det är flest män som jobbar där.

      Om kvinnorna i ett givet samhälle har större rättighetsbrister än männen i det samhället, är det alltså helt riktigt att premiera de problemområdena. Dock inte för att kvinnor är mer värda att premiera, utan för att ALLA förtjänar LIKA rättigheter – det är det som är den grundläggande demokratifrågan.

      Du vet väl att ”jämlikhet” = lika rättigheter och skyldigheter, inte lika utfall… 😉

      Avslutningsvis är jag helt med på att könsrollerna inte är en (uteslutande) social konstruktion, utan till stor del även styrs av biologi. Läs böckerna av Pinker (x2) och Buss du hittar på min ”Read Up”-sida, så kan du säkert skapa dig en god bild av min ståndpunkt i frågan!

  • 7. Ullis  |  augusti 26, 2011 kl. 11:19

    Jo vi tycker nog ganska lika fast vad jag inte förstår är _varför_ det Stina Svenssons sa var så fel att du måste kommentera det på din blogg? Vi har problem med hederskulturer och maktstrukturer även i Sverige.

    • 8. certatio  |  augusti 26, 2011 kl. 13:24

      @ ULLIS

      Det jag har problem med är hur hon bidrar till polemik. Det är inte specifikt kvinnors mänskliga rättigheter som är en viktig fråga, det är mänskliga rättigheter punkt som är det.

      Hon konstaterar (helt riktigt) att kvinnors rättigheter inte är ett särintresse, men genom vinkligen att kvinnors rättigheter är lite viktigare att jobba med just för att det handlar om kvinnor, bidrar hon till att göra det till precis det särintresse hon säger sig vilja undvika!

  • 9. Ullis  |  augusti 28, 2011 kl. 21:05

    Håller inte med dig. Om man har olika grupper i ett samhälle och det av olika anledningar är svårt att få med sig en specifik grupp är det viktigt att våga prata om just den specifika gruppen.

    Även om jag tror du menar väl så osynliggör ditt synsätt problematiken genom att prata om mäsnkliga rättigheter så där lite generellt. Det är många som inte ens tänker på hur olika verklighet män och kvinnor många gånger lever i. Därför måste det belysas

    • 10. certatio  |  augusti 28, 2011 kl. 21:33

      En gång till då:

      Om kvinnorna i ett samhälle har större brister i sina mänskliga rättigheter än männen, är det viktigt att belysa detta. Jag är helt enig.

      Att likt Svensson däremot vinkla det som om kvinnors rättigheter är viktigare än någon annans just för att det handlar om kvinnor, är i min bok inte okej.

      Tydligare än så kan jag inte förklara min ståndpunkt, och förstår du inte skillnaden vet jag tyvärr inte vad mer jag skall säga. Att osynliggöra ev. kvinnliga lidanden kommer hur som helst aldrig att återfinnas på min agenda.

  • 11. krakel  |  augusti 29, 2011 kl. 11:39

    ”Att likt Svensson däremot vinkla det som om kvinnors rättigheter är viktigare än någon annans just för att det handlar om kvinnor, är i min bok inte okej.” -Certatio

    Inte min heller.

    ”Det är många som inte ens tänker på hur olika verklighet män och kvinnor många gånger lever i.” -Ullis

    Du kanske ska läsa Norah Vincents ”Self-Made Man” för att inse att kvinnor i allmänhet inte alls vet särskilt mycket om det att vara man. Studien om män och kvinnors upplevelse av ofrivillig barnlöshet som visar att mannen i förhållandet vet hur kvinnan har det, men kvinnan vet inte hur mannen har det är också avslöjande… http://www.sahlgrenska.gu.se/aktuellt/nyheter/Nyheter+Detalj/man-mar-samre-vid-ofrivillig-barnloshet-an-tidigare-kant.cid942302


Som Peter Steele formulerade det: "Don't mistake lack of talent for genious". Den här bloggen lämnar inga kvalitetsgarantier...

Något intressant att säga till mig personligen? Maila mig!

Logga in

Senaste inläggen

@Certatio_WP

Fel: Twitter svarade inte. Vänta några minuter och uppdatera den här sidan.

Kategorier

Arkiverat

"I am always ready to learn, although I do not always like being taught."
- WINSTON CHURCHILL

"Two things are infinite: the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former."
- ALBERT EINSTEIN

"The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it."
- TERRY PRATCHETT

"However beautiful the strategy, you should occasionally look at the results."
- WINSTON CHURCHILL

"Human beings, who are almost unique in having the ability to learn from the experience of others, are also remarkable for their apparent disinclination to do so."
- DOUGLAS ADAMS

"The infliction of cruelty with a good conscience is a delight to moralists - that is why they invented Hell."
- BERTRAND RUSSELL

"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- WINSTON CHURCHILL

"All generalizations are false, including this one."
- MARK TWAIN

"The presence of those seeking the truth is infinitely to be preferred to the presence of those who think they've found it."
- TERRY PRATCHETT

"If you have ten thousand regulations you destroy all respect for the law."
- WINSTON CHURCHILL

"In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move."
- DOUGLAS ADAMS

"Everything that every individual has ever done in all of human history establishes the minimum boundary of the possible. The maximum, if any, is completely unknown."
- JOHN TOOBY

Publiksiffra

  • 83,920

